"השקעה של 40 מיליארד ש' בשיפור פריון העבודה תביא תועלת עצומה"

כך אמר מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו בוועידה של הפורום הכלכלי הערבי ו"גלובס" • "אני קורא מעל במה זו למועמדים ערבים לבוא לבנק - אנחנו רוצים משפטנים, כלכנים, רואי חשבון וגם אנשי הייטק"

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, בכנס של הפורום הכלכלי הערבי ו"גלובס" / צילום: איל יצהר, גלובס
חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, בכנס של הפורום הכלכלי הערבי ו"גלובס" / צילום: איל יצהר, גלובס

"20% מתושבי ישראל הם מהמגזר הערבי והראייה שלי ושל בנק ישראל היא שהשילוב שלהם בכלכלה ובחברה הוא יעד לאומי אסטרטגי כל הקשור לביטחון ישראל", כך אמר מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו בהרצאה שנשא בוועידה של הפורום הכלכלי הערבי ו"גלובס" בנושא "קידום ושילוב החברה הערבית בכלכלת ישראל".

הוא הוסיף כי "הערבים רוצים להתקבל לעבודה בזכות ולא בחסד, ואנחנו רואים זאת גם אצלנו בבנק ישראל. אני קורא מעל במה זו למועמדים ערבים לבוא לבנק - אנחנו רוצים משפטנים, כלכנים, רואי חשבון וגם אנשי הייטק. ככל שיבואו מועמדים מתאימים נקלוט אותם גם באמצעות הקצאת תקנים באפליה מתקנת, ונדאג שיבואו אנשים מתאימים מהמגזר".

"שיעור הצמיחה במשק עומד על 3% נתון שנתי. אנו רואים שהמגזר העסקי נשען יותר ויותר על יצוא שירותים, סייבר והייטק, וזה נותן אפשרות גם לעובדים מהמגזר להשתלב בדבר הזה. גם אתגרי המשק הם רלוונטיים מאוד למגזר הערבי. בטווח הקצר אנחנו מדברים על ייצוב חוב התוצר לרמה של 60% פחות או יותר, ואנחנו רואים גם את ההוצאה האזרחית לנפש שהיא נמוכה ממדינות ה-OECD. מתוך שיחות עם האוצר אנחנו מבינים שיהיה צורך גם בקיצוצים נוספים".

"פריון העבודה, שהוא התוצר לשעת עבודה, הוא נמוך בישראל ביחס ל-OECD, וזה אחד הנושאים שחטיבת המחקר והנגיד שמו על המפה, והוא סומן כמפתח להגדלת הצמיחה של השוק. בהינתן ששוק העבודה הגיע כבר למיצוי מלא, הגדלת התפוקה ושיפור הפריון הוא בעל חשיבות גבוהה מאוד", הוסיף כאלו. לדבריו, למרות הקיצוצים דרושה השקעה ממשלתית בנושא: "שיפור ההון האנושי גם במגזר היהודי וגם במגזר הערבי - השקעה של אחוז אחד תביא לעלייה של 6.6% בתוצר. גם השקעה בתשתיות של 2.5% תביא לתועלת של כמה אחוזי תוצר. כל זה מביא אותנו לכך שהשקעה של 40 מיליארד שקל תביא אותנו לתועלת עצומה למשק".

בהמשך כאלו התייחס לנושא הנוגע רבות לחברה הערבית: משקי בית מתחת לקו העוני. "מדברים כיום על 19% אחוז שנמצאים כיום מתחת לקו העוני בישראל, ובקרב ערבים מדובר על כ-34% ממשקי הבית. הצעדים שנעשו בהקשר של המגזר הערבי כוללים שתי תכניות חומש למיעוטים לפי החלטת ממשלה, שהתקבלו בדצמבר 2015. בשנים הללו מדובר על סדר גודל של 13.5 מיליארד שקל שהושקעו בחמש שנים, מהם 10 מילארד 'של בחברה הערבית.

"בין השנים האלה אנו רואים השקעה בקידום חינוך ותשתיות בחברה הערבית שהובילו לעלייה של כמה אחוזים בזכאות לבגרות בחברה הערבית, עלייה של 2% במספר הסטודנטים, השמה של 30 אלף מבני המגזר בשוק העבודה וסלילה של כבישים ותשתיות. בסך הכל הממשלה מטפלת ומקצה משאבים בסוגיות המרכזיות שביב הפער, אך עדיין קיים הפער וצריך לטפל בו. במקביל חל צמצום מרשים של נשירה של נוער ערבי מבתי הספר. צמצום הנשירה בין 2008 ל-2016 של בנים ובנות ערבים מבתי ספר הוא כמעט 50%. באותן שנים חלה עלייה באחוזי הזכאות אך העלייה קטנה מדי ויש להמשיך לפעול כדי לשפר את זה".

לבסוף, כאלו התייחס גם לעליית מספר הסטודטים הערבים באקדמיה ואמר כי "שיעור האקדמאיות הערביות זינק בשנה האחרונה, ואת זה אנחנו רואים בנתוני המל"ג: ב-2010 היו 10% וב-2016 - 23%. יש חסמים רבים אבל יש מקום לאופטימיות. לפי נתנוי המועצה להשכלה גבוהה שהתפרסמו בשבוע שעבר מספר הסטודנטים הערבים עלה מ-24 אלף ל-51 אלף ב-2018 וחלה גם עלייה של למעלה מפי שתיים בשיעור הלומדים לתואר שני מקרב המגזר הערבי".