הצלחה להנפקת חברת התרופות 89bio של יוצאי טבע; גייסה 85 מיליון דולר, והמניה זינקה

מניית 89bio עלתה 30% ומשקפת שווי חברה של 238 מיליון דולר • 89bio, המפתחת תרופה לכבד שומני,  הוקמה על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור ע"י טבע

כאשר חברת התרופות הישראלית-אמריקאית 89bio הודיעה על דחיית הנפקתה בשבוע שעבר, בעקבות "בעיה טכנית", לא היה ברור כיצד ישפיע הדבר על סיכויי הצלחת המהלך. השבוע תוכננה 89bio להיות ההנפקה היחידה בתחום הביוטק בנאסד"ק, והיו שראו בכך סימן שהשוק מתקרר. אך בסופו של דבר יצאה ההנפקה לפועל בהצלחה.

החברה גייסה 84.8 מיליון דולר לפי שווי של 193 מיליון דולר אחרי הכסף. מחיר המניה היה 16 דולר, כלומר באמצע טווח המחירים שאותו הגדירה החברה כיעד שלה להנפקה. היקף הגיוס היה מעל המינימום הרצוי שציינה החברה בתשקיף שלה - 70 מיליון דולר. שלשום, יום המסחר הראשון, עלתה מניית החברה 30%, ואתמול רשמה ירידה של 5% כך ששווי החברה כעת 238 מיליון דולר. המשקיעים העיקריים בחברה הם הקרנות אורבימד, פונטיפקס ולונגיטוד קפיטל.

89bio היא למעשה ספין-אוף של טבע  . החברה פיתחה תרופה ל"כבד שומני". שוק הכבד השומני הוא אחד משוקי הענק בתחום הרפואה, ללא פתרון תרופתי כלשהו. 16 מיליון אנשים בארה"ב הם בעלי כבד שומני שבא לידי ביטוי ברמת הצטלקות כלשהי בכבד. ההצטלקות פוגעת בתפקוד הכבד ועלולה בסופו של דבר להוביל לסרטן. בניסויים בבעלי חיים הכולל בעלי חיים גדולים, התרופה הצליחה להשפיע על רמות השומן בדם ובכבד, וגם על ההצטלקות.

המוצר של 89bio עבר בהצלחה ניסוי ראשוני (שלב I) בבני אדם. הניסוי נערך במתנדבים בריאים, כך שלא ניתן לשפוט לפיו את השפעת התרופה בחולים, אולם ניתן היה לראות כי התרופה משפרת את פרופיל השומנים של המתנדבים. תוצאות ראשונות מחולים צפויות בחודשים הקרובים.

המולקולה האינובטיבית בבסיס המוצר הגיעה לידי טבע במסגרת אחת הרכישות שלה, והיא לא הייתה בליבת הפעילות של טבע. בתהליך מיקוד אסטרטגי שערכה ב-2012, החליטה טבע למקד את הפעילות האינובטיבית שלה בנוירולוגיה, סרטן ובריאות האישה, ובכל זאת, המשיך צוות המוצרים החדשניים בטבע בראשות פרופ' מייקל היידן להקצות לפרויקט משאבים מסוימים, משום שלא רצו לוותר עליו.

כאשר טבע נקלעה לקשיים תזרימיים על רקע רכישת החברה הגנרית אקטביס וגיוס החוב לטובת הרכישה, הוחלט להפסיק את הפעילות ולהוציא אותה לחברה נפרדת, בה יהיו לטבע זכויות מסוימות. החברה כבר שילמה לטבע 6 מיליון דולר, והתחייבה לשלם עד 135 מיליון דולר ותמלוגים, אם המוצר יגיע לשוק וגם יזכה להצלחה מסחרית.

89bio הוקמה בישראל ואמנם מנוהלת היום מסן פרנסיסקו, אך חטיבת הפיתוח שלה נמצאת בישראל. התפעול והפיתוח העסקי בחברה מנוהלים על ידי ד"ר רם וייסבורד, בעבר סמנכ"ל אסטרטגיה בטבע. מייקל היידן משמש כדירקטור בחברה. מנכ"ל 89bio הוא רוהן פאלקר, בעבר מנכ"ל חברת Avanir האמריקאית, שהביאה לשוק שתי תרופות ונמכרה ב-2015 ב-3.5 מיליארד דולר. בשנה שעברה גייסה 89bio 60 מיליון דולר, בהובלת אורבימד ישראל יחד עם אורבימד ארה"ב, בהשתתפות פונטיפקס, קרן Longitude האמריקאית וקרן RA CAPITAL האמריקאית.