ביניש: "יש היום הסתה נגד הפרקליטות, בראש המסיתים עומד מי שקרוי שר המשפטים"

נשיאת העליון לשעבר אמרה את הדברים בכנס חיפה למשפט • נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת של היועמ"ש מנדלבליט. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטתו בתיקי נתניהו - להתייצב מאחוריו"

נשיאת העליון לשעבר דורית ביניש בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
נשיאת העליון לשעבר דורית ביניש בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

היום (ה') מתקיים כנס חיפה למשפט של אוניברסיטת חיפה ולשכת עורכי הדין. אל הכנס הגיעו בכירי עולם המשפט בעבר ובהווה, כאשר סערת תיקי ראש הממשלה מרחפת מעל האירוע. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן, שהיו אמורים לנאום בכנס, הודיעו על ביטול השתתפותם בשל ישיבה במשרד המשפטים על תיקי נתניהו. 

ביניש: "הסתה מפחידה" 

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש אמרה בכנס: "אנחנו הגענו להסתה מפחידה, ויש לנו כבר רקורד היסטורי עד כמה הסתה היא מסוכנת. יש היום הסתה נגד הפרקליטות, ולצערי אחד הדברים הכואבים והמציקים הוא שבראש המסיתים עומד מי שקרוי 'שר המשפטים'.

"אני מאוד מאוד מצטערת שהגענו למצב הזה. שר משפטים שלא נפגש עם פרקליט המדינה ולא נפגש עם הפרקליטים ויוצא בראש חוצות ואומר שלא צריך לקיים את פסקי הדין של בית המשפט, והוא אכן קיים והפר צו של בית המשפט, כך שלטענתו זה מוצדק. אין לפרקליטים על מה להישען. זה חמור מאין כמוהו". 

אלשיך: "פגיעה בעצמאות המשטרה" 

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך אמר כי העובדה שאין מפכ"ל במינוי קבוע למשטרה הוא מזעזע מבחינה דמוקרטית. "הפגיעה בעצמאות המשטרה באה לידי ביטוי בצורה הבוטה ביותר, בכך שבעוד שבועיים נהיה שנה ללא מפכ"ל, ואין פוצה פה", אמר אלשיך.

לדבריו, "כבר לפני שמפכ"ל מתמנה, הוא עוסק בשאלה האם ימנו אותו, ולכן הוא לא יכול להיות עצמאי, גם אם דה-פקטו אפשר להגיד שיש לו את כל הסמכויות של מפכ"ל. זה מצב מזעזע מבחינה דמוקרטית. זו פגיעה בעצמאות המשטרה מעבר להצעות חקיקה כאלה ואחרות, וזה עובר בשקט.

"מעבר לכך, הפגיעה הקשה באמון מערכת אכיפת החוק ובתוכה המשטרה היא כאשר כל דבר הופך להיות פוליטי. אם אתה ימין, אתה חייב להיות נגד מערכת אכיפת החוק, ואם אתה שמאל, אתה חייב להיות בעד מערכת אכיפת החוק. זה איום ונורא. יש לזה פוטנציאל לפורר את החוסן הפנימי של החברה הישראלית, שהוא המרכיב החשוב ביותר של הביטחון הלאומי", סיכם אלשיך. 

רוני אלשיך / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
 רוני אלשיך / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

ברק: "מאמין בשיקול-הדעת של מנדלבליט" 

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס אהרן ברק, אמר בכנס כי יש לגבות את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, תהיה החלטתו בעניין תיקי נתניהו אשר תהיה. "אין לי מושג קלוש באשר לתוכן ההליכים המתנהלים כרגע. איני מכירם, הם לא הובאו לידיעתי. אני מאמין גדול בתפקיד היועמ"ש, ואני מאמין גדול בעצמאותו, באובייקטיביות".

ברק, שכיהן כיועמ"ש לפני כהונתו כשופט, אמר כי מנדלבליט "לא רוצה שתפקיד היועמ"ש ייפגע במשמרת שלו, ולכן אני מאמין ששיקוליו הם שיקולים ענייניים. איני יודע מה הוא יחליט לגבי התיקים. אין לי מושג, אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת שלו. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטת היועמ"ש, נא להתייצב מאחוריו. אני מאוד מבקש שלא להעמיד החלטה זו כעניין ששנוי במחלוקת. אל נא נפלג את מדינת ישראל. לא נוסיף עוד פלגנות נוספת, אם תהיה היום פלגנות נגד היועמ"ש, היא עלולה להיות מחר נגד בית המשפט". 

נשיא העליון לשעבר אהרן ברק בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
 נשיא העליון לשעבר אהרן ברק בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

שופט בית המשפט העליון מני מזוז רואיין על-ידי עורך מדור "דין וחשבון" של "גלובס", חן מענית, והתייחס למתח שבין שר המשפטים אמיר אוחנה לבין הדרג המקצועי שמתחתיו. "מצב של שר משפטים לעומתי הוא מצב מציק ומטריד. זה כמובן מקשה על תפקוד המערכת, אבל ההחלטה בנושא זהות השר איננה בידי המערכת המשפטית", אמר מזוז. 

מני מזוז וחן מענית בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
 מני מזוז וחן מענית בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

זילבר: "לזקוף קומה" 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, נשאה נאום חריף ותקיף בו דחתה מכל וכל את הטענות נגד משרד המשפטים. "לאורך 24 שנות עבודתי במשרד המשפטים הכרתי מאות פרקליטים ועשרות רבות של משפטנים מכל רחבי המערך המשפטי הציבורי, משרד המשפטים ומכל הלשכות המשפטיות במשרדי הממשלה וגופים ציבוריים נוספים. הפרקליטות שאני מכירה היא פרקליטות מקצועית, שרואה לנגד עיניה את האינטרס הציבורי ואותו בלבד ופועלת במקצועיות וביושר; לא 'מפלגת צלאח א-דין', כי אם אזרחים ואזרחיות כמוני כמוכם, משרתי ציבור שבאו לתקן עולם ולתרום למדינה, ובחרו בשירות המדינה כאתר של תיקון חברתי; לא 'יד אכיפה זדונית', אלא יד על הדופק של שלטון החוק. עורק החיים של דמוקרטיה בריאה, פועמת". 

זילבר אמרה כי בכירי משרד המשפטים צריכים "להתנחל בלבבות" ולהפסיק לדבר בנימוס. לדבריה, "אל מול מסע הדה-לגיטימציה שסופגים שומרי הסף, [עלינו, א"ג] להזכיר לעצמנו ולעולם שאנחנו טובים, שאנחנו שווים, לזקוף קומה ולהיות גאים בעצמנו, בערכים שאותם אנחנו משרתים, באיכות האנושית של משרתי הציבור, בשליחות המניעה אותנו.

"היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, המשנים - אנחנו צריכים להמשיך ולדבר על מיסוד הפגיעה בשלטון החוק באופן ישיר, לחשוף אותו, את פניו המגוונות, את משמעויותיו, מעל לכל במה, לדבר לציבור במישרין. להתנחל בלבבות". 

לדבריה, "אנחנו לא יכולים להמשיך רק להגיב בנימוס. אנחנו צריכים ליצור באופן אקטיבי במות כאלה. אנחנו צריכים להסביר באופן הכי ברור שיש מה המחיר החברתי אותו ישלם כל אחד מאיתנו כאזרח המדינה, אם יפגע ויתכרסם הביטחון המשפטי, אם לא יהיה מי שיריב את ריבם של זכויות היסוד, תקינות המינהל, השוויון, חופש הביטוי, הצדק החלוקתי והממלכתיות אל מול פגיעה שלטונית אפשרית בכל אחד מאלה". 

דינה זילבר / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה
 דינה זילבר / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

חימי: "חקר האמת אינו חשוב יותר מזכויות אדם" 

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר בכנס: "אני לא מתכוון להביע חלילה דעה על תיק כזה או אחר, אבל כאשר נחשפות עדויות על פגיעה לכאורה בזכויות יסוד של חשודים ונחקרים, אין בכוונתנו לשתוק. לשכת עורכי הדין מגבה ותגבה את כל גורמי אכיפת החוק בדרך לחקר האמת, אבל הערך של חקר האמת אינו חשוב יותר מזכויות אדם. לכן בשבועות האחרונים פניתי מספר פעמים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשתי ממנו לבחון ביסודיות את המידע שנחשף. יתרה מכך, הוריתי השבוע על הקמת צוות מיוחד שיבחן את גבולות האסור והמותר בתרגילי חקירה וייתן המלצותיו".

לדברי עו"ד חימי, "הוועדה החשובה הזו לא תסתפק בכתיבת דוח עם מסקנות והמלצות, ובכוונתי להוביל לגיבוש יוזמת חקיקה שתגן ושתשמור מכל משמר על זכויותיו של כל נחקר, ללא כל קשר אם הוא 'עד מפתח' או לא. הבהרתי ואני שב ומבהיר, במקום שבו נזהה פגיעה בזכויות יסוד של כל אדם באשר הוא - לשכת עורכי הדין תתייצב, תצלצל בפעמונים ולא תשקוט".