13 מיילים בשנתיים, בלי בקשות גיבוי: מה נכלל ביתר המיילים ששלח שי ניצן לשופטים ולעורכי דין פרטיים?

תפוצת "פורום יוצאי הפרקליטות" של פרקליט המדינה שי ניצן, שעוררה סערה לאחר שנחשף כי ביקש משופטים ומעורכי דין פרטיים להגן על המערכת, לא כללה בקשות דומות • מה בכל זאת נכלל ב-13 המיילים שהגיעו לידי "גלובס"?

פרקליט המדינה שי ניצן / צילום: איל יצהר
פרקליט המדינה שי ניצן / צילום: איל יצהר

פרקליט המדינה שי ניצן לא שלח מיילים נוספים ל"פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות" עם בקשות להגן על הפרקליטות בהנהגתו או להתראיין בעניין הביקורת נגדו - כך עולה מעיון במיילים שנשלחו בשנת 2018-2019 ל"פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות" ושכולם הגיעו לידי "גלובס". בהודעות אלה לא הועבר מידע פנימי או בקשות להתראיין ולגונן על המערכת וכדומה.

לצד זאת, כן עודכנו חברי הפורום על נאומים פומביים של היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה בעניין הביקורת על המערכת על רקע תיקי נתניהו. בין היתר שלח ניצן את נאומו בוועידת "גלובס" לעסקים בשנה שעברה.

כמה מן המיילים עסקו בהזמנות סטנדרטיות לאירועים של משרד המשפטים. מייל נוסף עסק בהודעה על פתיחת דף פייסבוק לפרקליטות המדינה. שי ניצן הזמין את המכותבים לשתף את הדף לציבור הרחב. עוד הציע פרקליט המדינה כי אם יש לחברי הפורום תגובות בנוגע לנושאים שמועלים על-ידי הציבור הרחב, הם מוזמנים להעביר זאת לעורך הדין שמנהל את הדף.

כזכור, ביום חמישי האחרון עיתונאי "מעריב" ותאגיד השידור "כאן" קלמן ליבסקינד חשף כי פרקליט המדינה שי ניצן שלח ביום רביעי מכתב ובו הוא מעדכן בשורה של נושאים שבגינם הפרקליטות ניצבת בעין הסערה. ניצן ביקש מהמכותבים להתראיין ולגבות את הפרקליטות על רקע המתקפות נגדה.

בין המכותבים היו שופט העליון עוזי פוגלמן, שכיהן לפני שנים רבות כראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות, וכן שניים משופטי בית המשפט המחוזי בירושלים ושופטת נוספת מבית המשפט המחוזי בתל-אביב. לחלק מהנמענים תיתכן זיקה עתידית, מתוקף תפקידם, לתיקי נתניהו, והם עשויים לדון בעניינו במקרה שיוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

מדוברות הרשות השופטת נמסר למחרת הפרסום של ליבסקינד כי "בתגובה לפרסומים בתקשורת בעניין מכתבו של פרקליט המדינה שי ניצן ובהמשך לפניות כתבים בנושא, אנו מבקשים להבהיר: מכתבו של פרקליט המדינה, הכולל מידע פומבי 'הרלוונטי לדיון הציבורי על הפרקליטות', נשלח ברשימות תפוצה של מנהלים לשעבר בפרקליטות המדינה ובהם ארבעה שופטים מכהנים".

ברשות השופטת ביקשו להוסיף כי "בשיחה שקיימה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות עם פרקליט המדינה הבוקר, היא הבהירה כי אין מקום להכללת שמותיהם של שופטים מכהנים ברשימות התפוצה, וביקשה לפעול להסרת שמות השופטים המכהנים מרשימות התפוצה. פרקליט המדינה הסביר כי מדובר בתקלה, והשופטים המכהנים יוסרו מרשימת התפוצה".

בפרקליטות הבהירו כי "הנהלת הפרקליטות נוהגת מזה שנים לשמור על קשר עם פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות, ובמסגרת זו לקיים גם מפגשים וכן להעביר לידיהם מעת לעת עדכונים והודעות שמפרסמת הפרקליטות לציבור ולתקשורת, על-מנת שיכירו את הדברים".