סלקום, גולן טלקום ו-WE4G מתכננות לעתור לבג"ץ בניסיון לדחות את מכרז הדור חמישי

החברות מבקשות הקלות מהמדינה כדי לבצע מהפכה בשירות שמקבלים ישראלים כיום עקב אי-ודאות שעולה מהמכרז • הוט מובייל העלתה טענות דומות אך מכחישה כי בכוונתה לעתור • בכירים בחברות ל"גלובס": לא הגיוני שעשרות בקשות להבהרות נדחו ללא הסבר

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

החברות סלקום, גולן טלקום ו-WE4G (מבית אקספון) בוחנות עתירה ל בג"ץ נגד משרד התקשורת, בדרישה לכך שמכרז הדור החמישי הצפוי להתנהל בקרוב, יעבור שינויים. ל"גלובס" נודע כי בקרב החברות שוררת אכזבה גדולה מכך שהמשרד דחה את הרוב המוחלט של הסוגיות הבעייתיות שהעלו בפניו החברות במסגרת תהליך שאלות ההבהרה שערך, והתוצאה היא שהחברות מתכננות עתירה לבג"ץ כדי שזה שיתערב במחלוקות.

ל"גלובס" נודע כי במשרד התקשורת התקבלו פניות מחלק מהמפעילים שביקשו הבהרות לכך שהמשרד דחה את הרוב המוחלט של הפניות אליו. לדברי גורמים בשוק, זה לא סביר שעשרות בקשות להבהרה נותרו ללא תשובות מספקות או שפשוט נדחו. ככל הידוע, גם הוט ניהלה שיחות עם משרד התקשורת והצביעה על הקשיים במכרז.

הקשיים המרכזיים שהמכרז טומן בחובו הם במבנה המכרז (שיתנהל בשיטת "ויקריי" - מכירה פומבית במעטפות סגורות). במסגרת זאת, מי שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר הוא הזוכה במכרז, אך הוא צפוי לשלם את המחיר השני בגובהו. המדינה עושה שימוש בשיטה הזו כדי לקבל את הערך המקסימלי, ובמקביל להימנע מניפוח מחירים. אך, לדברי המפעילים יש כאן עיוות שכן המכרז מאפשר לשני שחקנים לשלם בפער עצום על בדיוק אותם התדרים. לדברי בכירים בחברות הסלולר מדובר בשיטה מסובכת ולא מובנת, שעלולה לגרום טעויות, והניסיון איתה בעולם אינו טוב.

בנוסף, כפי שכבר פורסם ב"גלובס" חוששים המפעילים מעודף ביקוש בתדרי ה-700 מגה הרץ, שהם התדרים המבוקשים ביותר ולכן המפעילים צפויים להילחם עליהם בכל הכוח. במלים פשוטות, הטענה היא שמפעילים יכולים להתמודד על יותר רצועות ממה שהם זקוקים בפועל.

שלוש החברות - סלקום, גולן טלקום ו-WE4G - חולקות רשת משותפת ( CMG) והן צפויות גם להתמודד במשותף במכרז. במקרה שתוגש עתירה, זה יקרה על ידי החברות עצמן ולא על ידי CMG.

בשיחות עם "גלובס" מביעים גורמים בכירים בשוק הסלולר אכזבה גדולה מהמענה ששלח המשרד לשאלות ההבהרה. לדבריהם, תנאי המכרז מיצרים חשיפה בעלויות עתק בתנאי אי-ודאות מוחלטים. לטענתם, המשרד לא שינה או עדכן את פורמט המכרז למרות התנגדות מנומקת של המפעילים, ולמרות שהוצג בפניו כי הפורמט הנו המורכב והמסוכן ביותר עבור המפעילים מכלל המכרזים שקוימו עד כה בעולם לתדרי סלולר.

כמו כן, המשרד סירב להתחייב בפני המפעילים שאכן יקבלו את המענקים לפרישה אם יעמדו בחובות המכרז - ואין להם כל ודאות שאם אכן יעמדו ביעדי הפרישה יזכו בתמריצים (ששוויים מוערך במאות מיליוני שקלים). בנוסף, המשרד סירב לספק הבהרות ביחס למועד מכרז תדרי ה-800 שצפויים לעמוד על המדף בשנה-שנתיים הקרובות, ועשויים להיות תחליפיים לתדרי ה-700 (ובכך עשויים היו להרגיע את רמת התחרות במכרז).

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "מטרת מכרז דור 5 להציב את מדינת ישראל בחזית הטכנולוגיה העולמית. המכרז נבנה בהתאם למטרות שהוצבו במשרד התקשורת, שיפור הרשתות הקיימות ויצירת פרישה ראשונה של דור 5. המכרז בנוי באופן שמעודד השקעות, באמצעות תמריצים והטבות כלכליות ולוקח בחשבון את תנאי השוק העכשוויים. כאמור המענק לחברות - מובטח ולא תלוי בהחלטת שרים".

החברות סירבו להגיב.