החברה שפיתחה מוצר הכנה לדיאליזה כבר רושמת הכנסות בגרמניה

המוצר נועד למנוע סיבוכים בניתוחים שמטרתם ליצור אצל מטופלי דיאליזה פתח קבוע להחדרת צנתר

מחלות כליות הן בין המחלות הנפוצות שלא מדברים עליהן. כ-10% מהאוכלוסייה יחלו במחלת כליות עד סוף חייהם, וכ-1% יזדקקו לדיאליזה. עלות החזקת חולה דיאליזה בחיים מוערכת ב-207 אלף שקל בשנה, ובישראל נכון ל-2012 היו כ-5,500 חולים בטיפול דיאליזה פעיל.

הכליות נועדו לסנן מהגוף חומרים לא רצויים, ודיאליזה היא המצאה מדהימה שמחליפה למעשה את פעולת הכליות: מוציאים את הדם של החולה, מסננים אותו ומחזירים לגוף. היא מאפשרת למטופלים לחיות כך לאורך שנים, אם כי באיכות חיים פחותה. עליהם להתחבר למכונה למשך כ-4 שעות, שלוש פעמים בשבוע בממוצע. חברת המכשור הרפואי למינייט פיתחה מכשיר שמסייע להצלחת הניתוח שבו יוצרים מעין פתח קבוע (פיסטולה) המונע את הצורך להחדיר צנתר בכל ביקור. 

לדברי תמי גילון, מנכ"לית למינייט, כ-60% מהניתוחים מסתיימים בצורך בהתערבות נוספת. לכן החברה פיתחה שמעמיד את הווריד והעורק בזווית אופטימלית, המונעת לחצים על הווריד.

בדרך לשבור את הסטטיסטיקה

המוצר הזה הוא מסוג המוצרים שתעשיית המכשור הרפואי הישראלית התמחתה בהם במיוחד בעבר - פטנטים חכמים לשיפור תהליכים קיימים בתחום הרפואי. אבל בשנים האחרונות נעשה קשה לחברה ישראלית לשווק את המוצרים הללו כמוצר יחיד וחברות הענק מצדן לא נוטות לרכוש חברות המפתחות מוצרים יחידים כאלה לפני שהן מגיעות לרף מכירות של 10 מיליון דולר לפחות. 

למינייט עושה צעדים בכיוון הזה. היא החלה למכור את המוצר באירופה, והיא סבורה שתגיע להכנסות של כמיליון דולר כבר בשנה הקרובה. במקביל, היא נמצאת בניסוי קליני בארה"ב, בכ-100 חולים, כדי להדגים את יתרונות הטכנולוגיה שלה.

החברה הודיעה לאחרונה על גיוס מקרן Valiance, קרן פרייבט אקוויטי לונדונית שזו השקעתה הראשונה בחברה ישראלית. היקף הגיוס מוערך בכמה מיליוני דולרים. זהו הגיוס השני שמבצעת למינייט בתוך שנה, לאחר שבתחילת השנה גייסה 12 מיליון דולר בהובלת Asahi Kasei Medical היפנית, מיצרניות ציוד הדיאליזה הגדולות בעולם. בסבב השתתפו קרן ההשקעות האמריקאית Tal Capital ומשקיעים פרטיים. ביניהם מיקי בודאי, שי אגסי, יובל טל ומאיר בראל. זאת נוסף על המשקיעים הקיימים של החברה, שבהם ענקית הפארמה הסינית Haisco, נאוה ויהודה זיסאפל, זוהר גילון (אביה של המנכ"לית ד"ר תמי גילון), ערי סטימצקי, הנית ויטוס וארי ראב"ד.

עם הפנים לארה"ב

למינייט הוקמה בשנת 2012 על ידי תמי גילון וד"ר אייל אוריון. גילון הייתה מהנדסת ומובילת פרויקט בחברת Valtech Carido, שפיתחה מוצר בתחום מסתמי הלב ונמכרה לחברת אדוורדס ב-2016. אוריון הוא יזם סדרתי בתחום הביומד. בין השאר היה מהיזמים של Vascular Graft Solutions ,Vectorious Meical ועוד.

לדברי גילון, הגישה של החברה כבר מיושמת במאות בתי חולים באירופה. "לאחר שהתבססנו במדינות מפתח, ובראשן השוק הגרמני, והתרחבנו למדינות נוספות כגון איטליה, ספרד, צרפת ושבדיה, הגיוס הנוכחי יאפשר לנו למקד את המאמץ השיווקי בארה"ב. בשוק האמריקאי אנו פועלים כיום במסגרת ניסויים קליניים בבתי חולים מרכזיים ברחבי המדינה, כחלק מההיערכות לכניסה מסחרית מלאה בשנת 2020". החברה מחזיקה צוות מכירות ישיר בגרמניה, לעומת רוב החברות הישראליות הפועלות באירופה דרך מפיצים. בגרמניה אף יש לחברה שיפוי ביטוחי.