בית המשפט ביטל את תוכנית הותמ"ל בנתיבות: "כאוס תכנוני"

התוכנית שנדחתה ממוקמת בחלקה המערבי של העיר נתיבות וממזרח לנחל בוהו • טענת העותרים העיקרית היא שסוגיית גבולותיה המוניציפליים של נתיבות נדונה כבר כמה פעמים בוועדת הגבולות של משרד הפנים, ובקשותיה להרחיב את שטחה נדחו

נתיבות / צילום: איל יצהר
נתיבות / צילום: איל יצהר

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע, בדיון שנוהל על-ידי השופטת גאולה לוין, ביטל תוכנית שיזמה עיריית נתיבות, להקמת שכונה הכוללת 1,728 יחידות דיור, על קרקע ששייכת למועצה האזורית שדות נגב. התוכנית (תמ"ל 1090) אושרה בחודש מרץ האחרון בותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), במסגרת הסכם-הגג שנחתם בין המדינה לעיריית נתיבות.

התוכנית שנדחתה ממוקמת בחלקה המערבי של העיר נתיבות וממזרח לנחל בוהו. התוכנית מתפרשת על שטח של 553 דונם ומציעה תכנון של מתחם חדש ממזרח לעיר הקיימת בהיקף של 1,728 יחידות דיור, בשילוב אזור מלונאות, מעונות סטודנטים, דיור מוגן ושטחי ציבור, לצד פיתוח הפארק הארכיאולוגי "תל בוהו".

העותרים נגד התוכנית הם המועצה האזורית שדות נגב, משוב תקומה ותאגיד בשם "חברת אור תקומה", המחזיקים בשטח של 117 דונם בתוך שטח התוכנית התמ"לית.

טענת העותרים העיקרית היא שסוגיית גבולותיה המוניציפליים של נתיבות נדונה כבר כמה פעמים בעבר בוועדת הגבולות של משרד הפנים, ובקשותיה להרחיב את שטחה נדחו. לדברי העותרים, השטח המדובר אמור לשמש כעתודה לצורך פיתוח מרכז תעסוקה למושבים. כמו כן, נטען כי התוכנית חורגת מסמכות הותמ"ל, שכן היא מקדמת בניית מלונאות ושכירות לטווח ארוך, ולא דירות למגורים.

השופטת לוין קובעת כי בתוכנית התמ"לית נפלו כמה פגמים מהותיים. לדבריה, רשות מקומית יכולה לתכנן ולהגיש תוכנית מועדפת לדיור רק בתחום השיפוט שלה. אין לה יכולת להביא בחשבון אינטרסים של רשות שכנה. "אוסיף כי ככל שלא מדובר בבנייה ביישוב תקומה, לא ברור מה השיוך המוניציפלי של יחידות הדיור שאמורות להיבנות לפי התוכנית ללא שינוי הגבולות המוניציפליים... הפרשנות של המדינה עלולה ליצור כאוס תכנוני, שייתקל גם בקשיים מעשיים".

השופטת מתחה ביקורת על כך שרשות מינהל מקרקעי ישראל צורפה בשלב מאוחר כחלק ממגישות התוכנית, והיא אף כינתה מהלך זה "פיקציה שאינה מרפאת את הפגם ואינה מתיישבת עם החלטת קבינט הדיור".

בית המשפט ביטל את התוכנית וקבע כי מדינת ישראל ועיריית נתיבות ישלמו לעותרים סכום של 40,000 שקל הוצאות ושכר-טרחה.

מדוברות מינהל התכנון והותמ"ל נמסר כי הם לומדים עדיין את פסק הדין, ולכן לא יוכלו לתת בשלב זה תגובה. 

"כרטיס אדום לותמ"ל"

עו"ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים, מסר בתגובה לפסק הדין: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט ומקווים שתהווה סמן ימני מובהק נגד המשך הותמ"ל במתכונתו הנוכחית. החלטת הותמ"ל בנוגע לאדמות המועצה האזורית שדות נגב מייצגת את כל תחלואי הותמ"ל: לקיחת קרקע של המועצה האזורית והמושב שנועדה לצרכיהם וללא תיאום, התחשבות או הסכמות עם המועצה, אלא באבחת החלטה תכנונית חסלנית לוקחת לטובת העיר השכנה.

"אנו נמשיך להיאבק לחדול את ההתרחבות העירונית ולהתמקד בהתחדשות העירונית. הפסיקה הזו היא כרטיס אדום לותמ"ל בעת הזו. אנו כבר זמן רב קוראים לסיומו ככלי תכנוני על שטחי החקלאות והשטחים הפתוחים, ובטח כעת, בממשלת מעבר, דרישתנו היא לא לקדם תוכניות חדשות וגם לא תוכניות הנמצאות בקנה כמו כפר בילו וגני יוחנן".

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, מסר בתגובה כי "אחרי הליך ארוך ומתיש, הצדק יצא לאור. החלטת בית המשפט היא שקולה ומאוזנת ורואה את כלל הצרכים של התושבים במרחב, הן בעיר והן בשדות נגב. בית המשפט שפט בצדק ולא הלך שולל אחרי ההיסטריה התכנונית שאין לה שום הצדקה. בית המשפט קיבל את טענות המועצה האזורית שדות נגב וביטל את התוכנית שאיימה לגזול את עתודת הקרקע היחידה של שדות נגב הדרושה לה לצורכי הציבור שלה.

"כפי שקבע בית המשפט, נתיבות פעלה ללא סמכות והגישה תוכנית בשטחים לא שלה, וגם הותמ"ל אישרה את התוכנית בחוסר סבירות ובניגוד לחוק, וניסתה, באופן לא ראוי, להכשיר בדיעבד את הפגם החמור של הגשת תוכנית ללא סמכות.

"שדות נגב מברכת ושמחה על הכרעתו החשובה של בית המשפט, שהדגיש כי קידום תוכניות במסלול זריז בותמ"ל לא יכול להיות מסלול עוקף לשינוי גבולות בוועדת הגבולות. מדובר בתקדים ארצי חשוב, שראוי כי ישמש נר לרגלי מוסדות התכנון בכלל והותמ"ל בפרט, על-מנת למנוע עוולות כגון הניסיון כאן, לגזילת עתודת הקרקע היחידה של שדות נגב הדרושה לה לצורכי הציבור שלה".

מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות, מסרה בתגובה: "החלטת בית המשפט חשובה. הותמ"ל הוא חוק עוקף ועדות תכנון, כלי משפטי ותכנוני חריג, והגיעה העת לסיים את הוראת השעה ואת פעילות הוועדה הדורסנית, שהיא בעלת סמכויות כמעט ללא מגבלות, לפני שייגרמו נזקים נוספים לערים ולמועצות אזוריות כאחד".