הרשימה המשותפת ליועמ"ש: לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו בשל הסתה

בפניה של הרשימה המשותפת וארגון עדאלה נכתב כי התבטאויותיו הרבות של נתניהו בתקופה האחרונה מחייבות פתיחה מיידית בחקירה בעבירות הסתה לגזענות לפי סעיף 144 לחוק העונשין • אמש אמר נתניהו כי חברי הרשימה המשותפת "רוצים להשמיד את המדינה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים בגנות הרשימה המשותפת וחברי הכנסת הערבים, גוררים תגובות קשות. אתמול (א') פנו חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי לקצין הכנסת בתלונה על איומים שקיבלו על חייהם, ובדרישה לאבטחה.

היום (ב') פנתה הרשימה המשותפת יחד עם ארגון עדאלה אל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בקריאה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירות הסתה לגזענות.

בפנייה נאמר כי התבטאויותיו הרבות של נתניהו מהתקופה האחרונה מצטברות לכדי מאסה של ראיות המחייבת פתיחה מיידית בחקירה בעבירות הסתה לגזענות לפי סעיף 144 לחוק העונשין. זאת, בין השאר, בעקבות נאומו אמש ב"כנס החירום" שקיים בגני התערוכה נגד הקמת ממשלת מיעוט על-ידי מפלגת כחול לבן, בה אמר על חברי הרשימה המשותפת שהם "תומכים בארגוני טרור" ו"רוצים להשמיד את המדינה".

במכתב, שהועבר באמצעות עו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, מפורטת שורה של התבטאויות הלקוחות מסרטונים ומפוסטים בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, בהם נתניהו מכנה את חברי הכנסת הערבים "תומכי טרור". בין השאר הוצג במכתב ה"צ'אט בוט" מעמוד הפייסבוק של נתניהו בתקופת הבחירות, שבו הופץ תסריט שיחה לתומכים בו נאמר: "הערבים רוצים להשמיד את כולנו".

במכתב נאמר כי "חומרת הצהרותיו של נתניהו מקבלות משנה תוקף בשל היותו ראש סיעה גדולה, שעמד בתור ראש ממשלה בעשור האחרון. מתוקף תפקידו, מר נתניהו מנצל לרעה את מעמד הכוח בו הוא נמצא כדי להסית נגד הרשימה המשותפת והאזרחים הערבים, כשהוא מודע לכך שלדבריו, המופצים בקרב ציבור גדול, תהיה השפעה גדולה ורצינית ביותר".

היועץ המשפטי טרם הגיב למכתב. 

מהרשימה המשותפת נמסר: "בימים האחרונים חצה בנימין נתניהו כל גבול בהסתה המסוכנת והפראית ומסע הדה-לגיטימציה נגד חברי הרשימה המשותפת. נתניהו, שעשה ויעשה הכול כדי לשמור על כיסאו, ממשיך להסית נגד הציבור הערבי בכללותו, מפיץ שקרים וטוען כי חברי הכנסת שלנו תומכי טרור. הציבור הערבי ונציגיו הם לגיטימיים כמו כל ציבור אחר. כל מי שמאמין בערכים דמוקרטיים מוכרח להתנגד לציד המכשפות של החשוד מבלפור נגדנו". 

"שעת מבחן לחברה הישראלית" 

בד-בבד פנו 18 ארגונים ועמותות הפועלים לחברה משותפת אל נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בקריאה כי יצא נגד מה שהגדירו "ההסתה החמורה של נתניהו כלפי הציבור הערבי ונבחריו", ויוקיע את נתניהו.

בפנייתם נאמר כי "בזמן צפיית שיא, ראש הממשלה נתניהו טען טענות שקריות, לפיהן חברי הכנסת מהרשימה המשותפת רוצים להשמיד את המדינה, וממשלה בתמיכתם היא 'סיכון קיומי למדינת ישראל'. מדובר בהסתה גזענית חמורה מסוכנת ומתמשכת, שהגיעה כעת לשיאה, ואי-אפשר להקל בה ראש.

"מסיבותיו הפוליטיות, ראש הממשלה יצא למסע הסתה מסוכן, המתיר את דמם של נציגי הציבור הערבי, ומנסה לייצר דה-לגיטימציה ל-20% מאזרחי המדינה. זאת, תוך התנערות מחובתו כראש הממשלה של כל אזרחי המדינה.

"אנו פונים אליך כעת, בתור נשיא המדינה של כלל האזרחים, אשר מכיר בחשיבות המעמד המלא והשווה של האזרחים הערבים במדינת ישראל, בבקשה להוקיע את דברי ההסתה הקשים של ראש הממשלה נתניהו ולסמן כי דרך השיסוי וההתססה אינה לגיטימית. זוהי שעת מבחן לחברה הישראלית כולה. אסור להסכים להסתה בשתיקה - זו למעשה השתתפות בהסתה, ועל כן אנו מפצירים בך לצאת נגד ההסתה החמורה הזו".