דאו ג'ונס | ניתוח

אפל תרמה כמעט מחצית מעליית דאו ג'ונס ב-1,000 נקודות מאז יולי

הרנסנס במניית אפל, שעלתה השנה כבר בקרוב ל-70%, משקף את האופטימיות ביחס לעסקת סחר בין ארה"ב וסין, ואת התוצאות הרבעוניות האחרונות שמצביעות על חוזק בעסקי החברה מעבר למוצר הדגל שלה

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter

עליות במניות של כל דבר, מבנקים עד תעשייה, עזרו להעלות את מדד דאו ג'ונס ל-28,000 נקודות לראשונה בהיסטוריה ביום שישי שעבר. אבל מניה אחת תרמה 43% לעלייה של 1,000 הנקודות במדד מאז יולי - אפל .

יצרנית האייפון תרמה 434 נקודות לעלייה של 1,000 הנקודות האחרונות במדד דאו ג'ונס, מ-27,000 נקודות ב-11 ביולי השנה, לפי יחידת נתוני השוק של חברת המדדים והמוציאה לאור דאו ג'ונס. מניית אפל נהנתה מעלייה מטאורית בחודשים האחרונים. ממחצית יולי, המניה הזו התקדמה ביותר מ-30%, והעלייה שלה מתחילת השנה קרובה ל-70% - העלייה השנתית הגדולה ביותר שלה מאז 2009.

הרנסנס במניית אפל משקף את האופטימיות ביחס לעסקת סחר בין ארה"ב וסין, ואת התוצאות הרבעוניות האחרונות שמצביעות על חוזק בעסקי החברה מעבר למוצר הדגל שלה, האייפון. הגידול בהכנסות משירותים ומגאדג'טים אחרים חזר לפצות על הירידה במכירות האייפון. 

התורמות הגדולות ביותר לעלייה של דאו ג'ונס ב-1,000 נקודות מ-11 ביולי
 התורמות הגדולות ביותר לעלייה של דאו ג'ונס ב-1,000 נקודות מ-11 ביולי

אפל ומיקרוסופט בדו-קרב על השווי

הראלי האחרון במניית אפל העלה את שווי השוק שלה אל מעבר לזה של מיקרוסופט במאבק על ראשות טבלת החברות הגדולות ביותר בשווי השוק בארה"ב. מיקרוסופט תרמה רק 78 נקודות לעלייה של 1,000 הנקודות במדד דאו מאז יולי. לענקית התוכנות היה ביום שישי שווי שוק של 1.14 טריליון דולר, קצת מתחת לשווי של אפל, 1.18 טריליון דולר.

מפני שדאו ג'ונס משוקלל לפי מחירי המניות ולא שווי השוק שלהן, לעלייה האחרונה של מניית אפל היתה השפעה מוגדלת על המדד. במחיר של 265.70 דולר בנעילת יום שישי, המניה הזו מפגרת רק אחרי מניות בואינג ויונייטד הלת'קר בין רכיבי דאו.

כמה אנליסטים מצפים כעת שעסקי הליבה של האייפון יתאוששו כאשר התחומים האחרים ממשיכים לצמוח, ובכך תקבל אפל תחזית צמיחה אטרקטיבית עוד יותר למשקיעים. מייקל אולסון, אנליסט מחקר בכיר בפייפר ג'פריי, דיבר על הסיכויים הללו כשהוא העלה לאחרונה את יעד מחיר המניה של אפל ל-290 דולר.

מניות גדולות נוספות שתרמו לריצה של דאו ל-28,000 הנקודות היו הום דיפו, יונייטד טכנולוג'יז וג''י.פי. מורגן צ'ייס. יחד הן העלו את דאו ב-385 נקודות מאז שהוא הגיע ל-27,000. 

שווי השוק של אפל מול מיקרוסופט
 שווי השוק של אפל מול מיקרוסופט

איתותים חיוביים מהבית הלבן ומהפד

המשקיעים העלו ביום שישי את דאו ב-222.93 נקודות או 0.8% ל-28,004.89 - נעילת השיא היומית ה-11 בשנת 2019 - בתגובה להערכות שהסכם הסחר עם סין מתקרב ולתחזית הכלכלית המשופרת בארה"ב. המדד רשם גם רצף עלייה של ארבעה שבועות.

גם מדדי 500 S&P ונאסד"ק ננעלו בשיאים חדשים, והעלייה השבועית שלהם היתה שישה ושבעה שבועות בהתאמה.

האופטימיות של השבוע שעבר נבעה בחלקה מהתבטאויות של היועץ הכלכלי בבית הלבן, לורנס קדלוב, שציין התקדמות לקראת עסקת סחר עם סין, ושל יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל, שהצביע על חוזק בכלכלה האמריקנית. גם עונת דוחות החברות שהיתה טובה מהצפוי, עזרה להפיג חששות מהאטה שהעיקו על השוק בחודשים האחרונים.

פוחת החשש מירידות כמו בסוף 2018

נתונים שפורסמו ביום שישי הראו שהמכירות לצרכן עלו באוקטובר ב-0.3% אחרי ירידה בספטמבר. הם חיזקו את האמון בצרכן האמריקני, המנוע העיקרי של הצמיחה המקומית. ענקית הקמעונאות וולמארט דיווחה ביום חמישי על עלייה נוספת במכירות, והמשיכה רצף של חמש שנים שבו היא רשמה שיפור במכירות בכל רבעון.

כל ההתפתחויות הללו הציתו מחדש את התלהבות המשקיעים מהישורת האחרונה של 2019, בייחוד לאור שלושת קיצוצי הריבית של הפדרל ריזרב השנה. משקיעים רבים חששו לפני כן מחזרה על שנת 2018, שבה מימושי הסתיו מחקו ראלי שנמשכה חודשים לפני כן.

במסחר של יום שישי, כמה מהמניות העולות היו של חברות שירותי בריאות כמו יונייטד הלת' ופייזר, אחרי שממשל טראמפ פרסם תוכנית מרחיקת לכת לשקיפות בתמחור התרופות והשירותים.

מדד 500 S&P סיים את השבוע שעבר בעלייה של 0.9%. ששת שבועות העלייה שלו היו הרצף הארוך ביותר בשנתיים האחרונות. נאסד"ק התקדם בשבוע שעבר ב-0.6%.