איראן | ניתוח

האיראנים אחראים לירי מסוריה אבל נזהרים שלא להיגרר למהלך רחב

ארבע הרקטות שנורו הבוקר משטח סוריה אל צפון רמת הגולן הן, לפי הערכות גורמי הביטחון, ירי של אחת מהמיליציות שמחזיקה איראן בסוריה • על מה הגיבו האיראנים?

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר
גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

ארבע הרקטות שנורו הבוקר משטח סוריה אל צפון רמת הגולן הן, לפי הערכות גורמי הביטחון, ירי של אחת מהמיליציות שמחזיקה איראן בסוריה. הרקטות ששוגרו יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל. אזעקה נשמעה ביישובים דפנה, שאר ישוב, דן, כפר סאלד ושניר שבגליל העליון, וכן בנמרוד, מסעדה, עין קנייא, מג'דל שמס ונווה אטי"ב שבצפון רמת הגולן.

על מה הגיבו האיראנים? אפשרות אחת היא אירוע שקרה הלילה: סוכנות ידיעות סורית דיווחה על פיצוץ עז שאירע הלילה בשדה תעופה סמוך לדמשק, המשמש בין השאר את טיסות המטען המגיעות מאיראן ומביאות עימן לפי דיווחים מודיעיניים, ציוד צבאי המיועד למיליציות ולחיזבאללה. לפי דיווח רוסי, מערכות הגנה אוויריות הופעלו בתגובה לטילים שנורו מחוץ לסוריה.

אפשרות שנייה היא כי מדובר בתגובה לתקיפה אחרת שהייתה לפני כמה ימים של מטוס מטען איראני, שסוג המטען שנשא לא פורסם. השקט המחשיד מסביב לתקיפה הזו עשוי לרמוז כי מדובר היה במטען רב חשיבות שאיראן מבקשת להעלים.

אפשרות נוספת היא כי מדובר בתגובה לניסיון החיסול בשבוע שעבר בדמשק של אכרם עג'ורי, מבכירי הג'יהאד האיסלמי. הפגיעה בישראל נועדה להראות שאיראן מגיבה לתקיפות הישראליות האחרונות נגד הבסיסים של איראן בעיראק ולתקיפות בסוריה.

נקודה משמעותית נוספת היא העובדה שרמת הגולן נחשבת בעיני רוב העולם, למעט ארה"ב, כשטח כבוש ולכן לכאורה יש לגיטימיות לתקוף שם. הנשיא הסורי בשאר אל-אסד לא יתנגד לכך בוודאי, וגם רוסיה לא אהבה את ההצהרה האמריקאית על הכרה בגולן כשטח ישראלי.

הכניסה לשנת בחירות בארה"ב תשפיע בוודאי על אופי הפעילות של איראן באזור. הצפי הוא כי איראן תמשיך להפעיל את כוחות הסמך שלהם, החות'ים נגד סעודיה והמיליציות בסוריה נגד ישראל, אך לא ייגררו למהלך רחב יותר. זאת מתוך תקווה לנשיא אמריקאי אחר, שיחזיר את הסכם הגרעין לתוקף ויסיר את העיצומים על כלכלת איראן ומוציאים את ההמונים לרחובות.