ההצעה של מנכ"ל וואלה לניר חפץ: "שים אצלי 700 אלף שקל - ותקבל עד חצי המלכות"

בתמלילי שיחות וואטסאפ שנחשפות כאן לראשונה, אילן ישועה מציע לעד המדינה, שבאותו זמן עבד כראש מטה ההסברה של הליכוד, שהליכוד יוציא את כספי מימון המפלגות שלו על פרסום בוואלה • ידיעה זו שונתה לאחר פרסומה מכיוון שהתברר לנו שנפלה בה טעות וכי הקמפיין הפרסומי לא הותנה בסיקור חיובי, בניגוד לנכתב במקור (ראו תיקון)

אילן ישועה וניר חפץ / צילום: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
אילן ישועה וניר חפץ / צילום: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"ניר, תעשה טובה, תן קצת רוח גבית בישורת האחרונה, מבין שאתם מתחלקים כמעט שווה בשווה עם ynet... שים אצלי 700 (אלף שקל, א"ג) בגל האחרון ותקבל עד חצי המלכות. נצבע את כל האתר... בטירוף".

שולח הטקסט הזה הוא מנכ"ל אתר וואלה באותו זמן, אילן ישועה. הנמען הוא לא אחר מניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000. התאריך: 10 במרץ 2015, שבוע ימים לפני הבחירות לכנסת ה-20.

ישועה מציע כאן לחפץ, שבאותו זמן עבד כראש מטה ההסברה של הליכוד, את העסקה הבאה: הליכוד יוציא את כספי מימון המפלגות שלו על פרסום בוואלה - ובזכות זה חפץ יזכה לעולם ומלואו. עד חצי המלכות.

כזכור, על-פי כתב החשדות, בתקופה זו ראש הממשלה בנימין נתניהו, באמצעות שליחו ניר חפץ, נמצא כבר עמוק בעסקי השוחד עם בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' באמצעות שליחם, מנכ"ל וואלה אילן ישועה.

על-פי כתב החשדות של נתניהו שנכתב על-ידי היועמ"ש אביחי מנדלבליט, "תדירות ורמת הדרישות גברו סביב תקופת הבחירות שהתקיימו בינואר 2013 ובמרץ 2015... את דרישות הסיקור החריגות שלך ושל רעייתך שרה נתניהו דרשת מבני הזוג אלוביץ' ביודעך, לכל המאוחר מחודש ינואר 2014, כי היענותם לדרישותיכם תינתן לך בעד פעולות הקשורות בתפקידיך הציבוריים... אלוביץ' נתן לך את טובות ההנאה מתוך ציפייה והבנה הדדית... לסייע לו לקדם נושאים שיניבו לו, ישירות או בעקיפין, תועלת עסקית וכלכלית עצומה". 

על-פי כתב החשדות, מעורבתו של נתניהו בעסקי אלוביץ' הניבו לו רווחים כלכליים עצומים "הנאמדים בלפחות 1.8 מיליארד שקל". 

חפץ השיב לישועה אחרי שעה: "אעשה מאמץ, אמרו לי שכבר הוציאו צ'קים".

ישועה השיב לו מיד: "תודה". 5 דקות לאחר מכן: "תתאמץ, יהיה שווה לכם. בדקתי, ולא יהיו לכם דמי ביטול. כך שאם אתה רוצה, אז לא צריכה להיות בעיה. יאללה, תפתיע אותי ותקבל הפתעה יפה, תקבל על זה בונוס שתוכל להשתמש בו לקמפיין נוסף חינם".

חפץ השיב: "אבדוק". 

ההתכתבות בין אילן ישועה לניר חפץ
 ההתכתבות בין אילן ישועה לניר חפץ

תכתובת נוספת שהגיעה לידי "גלובס", ועשויה לחזק את קו ההגנה של נתניהו ואלוביץ', נוגעת להודעה ששלח חפץ לישועה. המועד הוא 14.2.2015 בשעה 16:49: "אני שולח לך שני מכתבים שחתומים עליהם עובדים לשעבר בבלפור. נשמח אם המערכת תשקול לעשות מזה סיפור גדול, כמובן לפי שיקולי העריכה העיתונאיים שלכם".

הפרקליטות תטען מן הסתם כי התוספת "לפי שיקולי העריכה העיתונאיים שלכם" היא ניסיון של חפץ להרחיק את עצמו מעסקת השוחד ולהלבין אותה ראייתית. ייתכן כי בפרקליטות יסבירו כי גם לעסקת השוחד של הטיית הסיקור יש גבולות בשל התנגדות העיתונאים והעורכים; אולם בכל זאת מדובר בראיה מזמן אמת, שכן חפץ לא סבר כי יש בכוחו לכפות על מנכ"ל וואלה את הסיקור, והוא ידע כי הכנסת כתבות לטובת בני הזוג כרוכה בסופו של דבר בשיקול עריכה עיתונאי.

יש לציין כי בדיקה מהירה מעלה כי ככל הנראה האייטם לא עלה בסופו של דבר לאתר וואלה. על-פי התרשומת, ישועה כלל לא הגיב להודעה. 

תיקון: לאחר פרסום הידיעה הובא לתשומת לבנו כי המונח "צביעה" מתייחס להיבט מסחרי בפעילות של אתר וואלה, וככל הנראה מתייחס לאיזורים המסחריים כמו באנרים וכד' ולא לפרסום עיתונאי. לכן הידיעה שונתה באופן שלא ישתמע ממנה כי הקמפיין הפרסומי הותנה בפרסום או סיקור מערכתי חיובי באתר.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר המלצת המשטרה/הגשת כתב אישום, בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' הם בגדר חשודים, מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.