חברות הסלולר מבקשות דחייה במכרז הדור החמישי

פרטנר מבקשת דחייה על רקע אי-הוודאות בסוגיית מבנה דירקטוריון החברה, סלקום מבקשת דחייה בשל אי-השלמת המו"מ עם גולן טלקום ואקספון, והוט מובייל מבקשת דחייה על רקע אי-הוודאות בפרטנר

חברות התקשורת / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
חברות התקשורת / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מפעילים סלולריים מבקשים ממשרד התקשורת דחייה בהגשת הבקשות המשותפות להתמודדות במכרז הדור החמישי בסלולר. ל"גלובס" נודע כי מספר מפעילים הגישו בקשות דחייה, והמשרד שוקל להיענות לחלק מהבקשות בחיוב.

בין המבקשות נמנות פרטנר, סלקום והוט מובייל, כל אחת מסיבותיה. במשרד התקשורת מתייחסים לבקשות הדחייה בהבנה, אך יחד עם זאת לא מתכוונים לדחות את המכרז בצורה משמעותית.

ל"גלובס" נודע כי הבקשות מתייחסות לשלב שבו מפעילים שחולקים רשת משותפת, נדרשות להגיש בקשה שמפרטת את ההתמודדות המשותפת וכיצד היא הולכת להיראות.

נזכיר כי אחת המטרות של המשרד היא להביא לכך שההשקעה ברשת המשותפת תהיה ריאלית, כלומר שמפעילים באמת יקימו רשת משותפת, ושלא יהיה מצב שהרשת המשותפת תהיה פלטפורמה להסדרים שלא משקפים שיוויון בהשקעות.

פרטנר הגישה את בקשת הדחייה על רקע אי-הוודאות בכל הקשור לסוגיית השליטה בחברה ומינוי דירקטורים חדשים שנדרשים ללמוד את המכרז ואת שלביו השונים. על-פי הערכות, משרד התקשורת קשוב לבקשתה, וצפוי שהיא תיענה בחיוב לתקופה סמלית בלבד של היערכות למתן המענה. בשבוע הבא צפוי דירקטוריון פרטנר להתכנס ולדון במכרז ולקבל עדכון מהנהלת החברה על פרטיו.

הוט מובייל מבקשת דחייה בהגשת הבקשה על רקע העובדה שהיא חולקת רשת משותפת עם פרטנר (PHI), ולכן כל עוד פרטנר לא יכולה להגיש בקשה, גם היא לא יכולה.

סלקום מצידה מגישה את הבקשה על רקע העובדה שטרם הושלם המשא-ומתן בין החברות החולקות איתה את הרשת, גולן טלקום ואקספון, מפעילת המותג WE4G. לא ברור מהי עמדת המשרד לגבי בקשת סלקום.

פלאפון היא החברה היחידה שאיננה חולקת רשת עם אף מפעיל, ולכן השלב הזה במכרז פוסח עליה.

ברקע הדברים חשוב להסביר כי כל המפעילים, ללא יוצא מן הכלל, מנסים להביא לדחייה במכרז, מי בצורה מפורשת ומי בהסכמה שבשתיקה. עבור המפעילים המכרז מגיע בעיתוי הכי לא נוח, הרווחיות שלהם נשחקת, הם נדרשים להשקעות כבדות, חלקם סובלים מקשיים פיננסיים לגייס כסף, ובעולם אין ודאות לגבי המודלים הכלכליים בדור החמישי שיחזירו את ההשקעה האדירה הכרוכה בפרויקט.

מנגד, במשרד התקשורת רואים במכרז חובה ברמה האסטרטגית והלאומית. מבחינת המשרד, הדרך להסדרת שוק התקשורת ובמיוחד שוק הסלולר - עוברת דרך המכרז. לכן המשרד שם דגש גדול מאד על ההשקעה המשותפת, היות שהוא רוצה לראות שהמפעילים הם מפעילים אמיתיים באמת, כלומר שכל מי שפעל עד כה במתכונת של מפעיל וירטואלי לא יוכל לקחת במכרז חלק; ומפעיל שחלק רשת בדור הרביעי אך לא היה באמת מפעיל, כי נסמך על מפעילים קיימים והשיג מהם תנאים נוחים תוך ניצול מצוקתם - מעכשיו והלאה יידרש לפעול כמפעיל אמיתי שיש לו רשת לתפעל. 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד קיבל את בקשות החברות ובוחן אותן במסגרת ההליך המכרזי".