אנרג'יאן תמכור לתחנת אלון תבור גז טבעי בכמיליארד דולר על פני 15 שנים

המחיר בעסקה נמוך בכ-40% מזה שמשלמת חחברת חשמל עבור גז ממאגר תמר • העסקה מותנית בהשלמת הרכישה של אתר אלון תבור על ידי קבוצת MRC - הכוללת את  מאיר שמיר, רפק, קרן ג'נריישן קפיטל וחברה סינית - מידי חברת החשמל תמורת כ-1.9 מיליארד שקל

תחנת הכח אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל
תחנת הכח אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל

חברת אנרג'יאן  , המחזיקה בבעלות על מאגרי הגז הטבעי כריש ותנין, התקשרה בהסכם עם חברת MRC, בעלת תחנת הכוח אלון תבור, שלפיו תמכור לה גז טבעי בהיקף שנתי של 0.5 מיליארד מטר מעוקב (BCM) למשך 15 שנים, ובסך הכול עד 8 BCM בהיקף מצטבר של כמיליארד דולר.

על פי ההסכם בין הצדדים תמכור אנרג'יאן ל-MRC גז טבעי החל מתחילת ההזרמה של גז טבעי משדה כריש, לצורך הפקת חשמל בהיקף של 363 מגוואט לשעה. בין הצדדים נקבעה רצפה למחיר הגז הטבעי שיהיה צמוד למדד ייצור החשמל. השלמת ההסכם מותנית בהשלמת עסקת הרכישה של אתר אלון תבור.

את תחנת הכוח אלון תבור רכשה קבוצת MRC מידי חברת החשמל ביולי האחרון בכ-1.9 מיליארד שקל, בעסקה שכאמור עדיין לא הושלמה. MRC כוללת את חברת מבטח שמיר  של מאיר שמיר, המחזיקה 35% מהחברה, חברת רפק אנרגיה הנמצאת בשליטת רפק  הבורסאית וקרן התשתיות ג'נריישן קפיטל  (31%), וחברת צ'יינה הרבור הסינית. כיום פועל אתר אלון תבור בשיטת מחזור משולב בתפוקה של כ-380 מגוואט לשעה. MRC תוכל, לאחר השלמת העסקה, להגדיל את הספק התחנה הקיימת ל-430 מגוואט ולהקים תחנת כוח נוספת בהספק 230 מגוואט למכירת חשמל בשעות השיא.

בנוסף הובטח לקבוצה כי תוכל לרכוש ללא מכרז שטח קרקע צמוד שעליו ניתן יהיה להקים תחנה שלישית, בהספק 400-600 מגוואט, כך שבסך הכול ניתן יהיה להגדיל את היקף ייצור החשמל באתר למעל 1,000 מגוואט, שהם כ-7% מכושר ייצור החשמל בישראל.

אנרג'יאן חתמה על חוזים למכירת כ-5.2 BCM בשנה

אלון תבור היא הראשונה מבין חמש תחנות כוח שחברת החשמל התחייבה למכור במסגרת ההסכם לרפורמה בחברה מיולי אשתקד, בקצב של תחנת כוח אחת בכל שנה. במסגרת ההסכם נקבע כי עובדי חברת החשמל יקבלו תוספת של 1,700 שקל לפנסיה - בכפוף לעמידה באבני הדרך של מכירת התחנות. מכירת התחנה באלון תבור תבטיח לעובדי החברה 150 שקל מתוך התוספת, והסכום כולו יובטח רק לאחר שתימכר התחנה האחרונה, אשכול באשדוד. תחנת הכוח הבאה שתצא למכרז היא בנאות חובב.

מאגרי כריש ותנין של אנרג'יאן מכילים גז בכמות המוערכת בכ-75-80 BCM. אנרג'יאן חתמה עד היום על חוזים למכירה של כ-4.7 BCM גז טבעי בשנה, וביחד עם החוזה הנוכחי ההיקף מגיע לכ-5.2 BCM בשנה. מאגר כריש צפון, הראשון מבין המאגרים, יפותח באמצעות חיבור (Tie Back) לאסדה הצפה של אנרג'יאן, הנבנית בימים אלה בסין ובסינגפור, ואשר תמוקם על פי הבאר במאגר כריש - ובמרחק של כ-90 ק"מ מן החוף מערבית לחיפה. האסדה צפויה להתחיל להזרים גז ללקוחות בישראל במהלך 2021. אנרג'יאן נסחרת היום בבורסה בשווי של כ-7.4 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 45% במניה מאז החלה להיסחר בתל אביב לפני כשנה.