שעת המבחן האמיתית של אביב כוכבי

הרמטכ"ל הנכנס הביא איתו רוח אחרת מזו שנשבה פה זמן רב מדי. כעת עליו להביא גם לתוצאה אחרת שתבוא לידי ביטוי בהכתבת התנאים הישראליים לשקט בדרום

אביב כוכבי, בנימין נתניהו / צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון
אביב כוכבי, בנימין נתניהו / צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

­­­­­­­­בעשור האחרון, תחת שלושת הרמטכ"לים האחרונים, ההרתעה הישראלית נשחקה בצורה משמעותית. השחיקה הזו נבעה בין היתר ממדיניות ההכלה שנקט צה"ל תחת כהונתו של הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט ומחוסר רצון או גרוע מכך - היכולת לשרטט מדיניות ברורה בכל הקשור לעזה. ההכלה הזו, היא שהחלישה וכרסמה בהרתעה הישראלית, תוך ערעור האמון והביטחון של תושבי הדרום בפרט ואזרחי מדינת ישראל בכלל. מדיניות ריאקטיבית ומדודה מדי של צה"ל, הובילה את הציבור לחשוב כי בעיני הדרג המדיני זה לגיטימי לספוג רקטות ולאפשר ללמעלה ממיליון תושבים לחיות תחת איומי החמאס והג'יהאד האסלאמי.

אך מאז שכוכבי נכנס לתפקידו כרמטכ"ל, ישנו ניצוץ של תקווה בחזרה לעקרונות צבאיים נכונים ובסיסיים, והם כמובן הכרעה וניצחון. מרגעיו הראשונים בתפקיד, הוא קבע כי על צה"ל לשים את ערכי חתירה לניצחון והכרעה בראש מעייניהם של מפקדי צה"ל. כוכבי כינס קצינים, הכין את התשתית האידיאולוגית והאופרטיבית, ביקש מבכירי המטכ"ל לעצב את "מתכון הניצחון", למעשה האסטרטגיה הצה"לית, בזירות השונות. והנה, אחרי כמה שנים טובות של פעולות ראקטיביות של צה"ל שבאו רק בתגובה לפרובוקציות ולטרור העזתי, אנו רואים תחת הנהגתו של כוכבי את צה"ל יוזם, פועל בעוצמה ולא מכיל. צה"ל התגלה בשבוע שעבר כצבא החותר להגעה ליעדים שהציב לעצמו ולא הסתפק רק בירי על גגי בניינים נטושים, דיונות או חושות ריקות. וכך, למרות ההיסוס שעדיין קיים בהגדרת הפעילות כ"חזרה למדיניות החיסולים הממוקדים", אנו רואים דה-פקטו את צה"ל מחסל בפחות מ-48 שעות, יותר מ-20 פעילי הג'יהאד האסלאמי בעזה. זה צה"ל שאנחנו זוכרים.

בשונה מהסבבים הקודמים, עד כמה ש"סבב" היא מילה בלתי נסבלת בהקשר של לחימה מול אויב, הסבב הזה מתחיל מיוזמה ישראלית של חיסול בכיר אחר בכיר. כוכבי למעשה משקם די במהירות את ההרתעה הישראלית ומחזק את החוסן הלאומי של הציבור בישראל, דבר חשוב לאין שיעור בעתות לחימה. חצי מדינה אומנם נאלצה לשבת במקלטים, אבל לראשונה זה זמן רב היתה תחושה כי הציבור מוכן לסבול זאת, אם הדבר אומר שזה נחוץ על מנת לתת לצה"ל לפעול ולהכות קשה בג'יהאד האסלאמי. לא פלא שהג'יהאד האסלאמי, ובמידה רבה גם חמאס, "לא יכולים להרשות לישות הציונית לחזור למדיניות החיסולים הממוקדים" לדבריהם, מאחר ואותה דרך פעולה כירורגית וייחודית תגרום לכך שפעילי הטרור המחבלים ובכירי הארגונים יחזרו לחיות בפחד, מתוך תחושה שסמן הלייזר מונח על המצח שלהם 24 שעות ביממה, דבר שכמובן יפגע בנחישות שלהם לפעול. אין ספק כי על ידי התמדה באסטרטגיה הזו, ונטישת השיח המתנצל והמצטדק של צמרת הקבינט הביטחוני, לטובת שיח מאיים, עוצמתי ולא מתנצל, נשיג את המטרה: החזרת השקט לתושבי הדרום.

דבר אחד בטוח - זוהי שעת מבחן לרמטכ"ל כוכבי. אחרי שבמשך חודשים שלמים דיבר כוכבי על הכרעה וניצחון, הגיע הרגע ההוכחה. הרמטכ"ל הנכנס הביא איתו רוח אחרת מזו שנשבה פה זמן רב מדי. כעת, עליו להביא גם תוצאה אחרת. הכתבת התנאים הישראליים לשקט בדרום היא למעשה ניצחון ישראלי בסבב הזה. יש לכך משמעויות גדולות יותר מלבד היכולת שלנו להרתיע את הג'יהאד האסלאמי ואת החמאס לתקופה ארוכה יותר. לא בכדי נסראללה וחיזבאללה כמעט ולא התייחסו לסבב הלחימה הנוכחי. בהפגנת כוח ובנחישות מול עזה, צה"ל שולח גם מסרים של עוצמה לעבר אויבינו בלבנון ובאיראן - "אל תתעסקו איתנו". עובדה, רק כשישראל מציבה לעצמה את המטרה להכריע ולנצח, צה"ל יודע להשלים את המשימה.

הכותבת היא סמנכ"לית פורום המזרח התיכון-ישראל