שווים בתקשורת: המיזם להקמת גוף תקשורת שמורכב מעיתונאים עם מוגבלות

העיתונאי עידן מוטולה, שהקים את עמותת "שווים" שמטרתו "לתת קול לאנשים עם מוגבלות", החליט להקים גוף תקשורת ייעודי שיורכב ע"י אנשים בעלי מוגבלויות מתחומים מגוונים • לשם כך הוא פתח קמפיין לגיוס המונים

אוהד ועידן מוטולה / צילום: אלבום פרטי
אוהד ועידן מוטולה / צילום: אלבום פרטי

האם האתגרים שעומדים בפני אנשים עם מוגבלות מסוקרים מספיק בתקשורת? עד כמה מיוצגים בה בעלי המוגבלות עצמם? על שאלות אלה ואחרות מבקש לענות העיתונאי עידן מוטולה, שהקים לפני 5 חודשים את עמותת "שווים" שמטרתו "לתת קול לאנשים עם מוגבלות".

בימים האחרונים החליט מוטולה לקחת את המיזם ומטרותיו צעד אחד קדימה ולהקים גוף תקשורת ייעודי - אתר חדשות שלדבריו "יעלה לסדר היום נושאים, בעיות, חסמים, סיפורי הפלייה, הדרה, תקציבים, ושיורכב על-ידי אנשים בעלי מוגבלויות מתחומים מגוונים". לשם כך הוא פתח קמפיין לגיוס המונים בשם "שווים - נותנים קול לאנשים עם מוגבלות", במטרה לגייס 250 אלף שקל עד סוף דצמבר.

"החיבור שלי לשילוב שבין עיתונות לעשייה חברתית התבשל לתובנה שצריך ארגון שייתן קול", סיפר מוטולה ל"גלובס". אני עיתונאי בגופי תקשורת שונים יותר מ-20 שנה, ובחלק האישי, אני מגדל שני ילדים: את ליבי בת ה-13 ואת אוהד בן ה-15 שהוא אוטיסט.

"לאורך השנים הייתה לי מחשבה על כך שבעלי המוגבלויות לא נמצאים מספיק על סדר היום. מדובר במיליון וחצי איש שמייצגים את כל הנכויות הפיזיות, ההתפתחותיות ואת מתמודדי הנפש. את הצורך הזה גיליתי דרך הגידול של אוהד וההתמודדויות הקשות שנתקלתי בהן. חלפו כ-11 שנה מאז שהוא אובחן, מאז ראיתי שיפור והבנה, אבל עדיין כל הורה לילד עם צרכים מיוחדים שמתמודד עם החברה ועם הרשויות, חש מותש ונתקל בקשיים וסרבול.

"יש חוסר הבנה של הלקות, של הקשיים שאנחנו מתמודדים איתם, ואת זה אני מבקש להביא למודעות ולפתור. אני יכול לספור על כף-יד אחת כמה אנשי ונשות תקשורת יש היום שהם בעלי מוגבלות. הם מעטים. באמצעות 'שווים' אנחנו רוצים שלא רק יסקרו יותר אנשים עם מוגבלות, אלא שגם אנשים עם מוגבלות ייסקרו את הקהילה שלהם בתקשורת".

להשתתפות במיזם כנסו: שווים - נותנים קול לאנשים עם מוגבלות.