האם בג"ץ יאלץ את נתניהו להתפטר מראשות ממשלת המעבר?

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה להורות לנתניהו להתפטר מתפקידו • בתוך כך, מנדלבליט מינה צוות עבודה שיבחן את הסוגיות המשפטיות, חלקן תקדימיות, העולות מההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו בגין שוחד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

האם בג"ץ יאלץ את בנימין נתניהו להתפטר מראשות ממשלת המעבר בשל כתב האישום שהוגש נגדו בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים?

הבוקר (א') הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה דחופה לבג"ץ, שבה היא טוענת כי "נוכח חומרת המעשים המיוחסים לראש הממשלה בכתב האישום, ונוכח הפגיעה הקשה שהיוותרותו של נתניהו בתפקידיו המיניסטריאליים צפויה לגרום לאמון הציבור ברשויות השלטון, בתקינות פעולתו ובטוהר המידות בו - מבקשת התנועה כי בית המשפט יורה לנתניהו להתפטר מתפקידו"; זאת, לפי הנטען בעתירה, "בהלימה לפסיקת בית המשפט והנוהג החוקתי שהתגבש בנושא ב-25 השנים האחרונות".

בעתירה דורשת התנועה כי ראש הממשלה יתפטר מתפקידו כראש הממשלה וכן יממש את סמכותו ויפעל בהתאם להלכה שקבע בית המשפט בעניינם של השר אריה דרעי וסגן השר רפאל פנחסי, ויעביר את עצמו מתפקידיו כשר. בנוסף, התנועה דורשת כי בית המשפט יורה לממשלת ישראל למנות ממלא-מקום לראש הממשלה מבין השרים. 

לחלופין מבקשת התנועה כי ראש הממשלה יכריז על נבצרות זמנית, לפי חוק יסוד: הממשלה. אם לא יעשה כן, טוענת התנועה, יהיה על היועץ המשפטי לממשלה להורות לו להכריז על נבצרותו. כל זאת, לאור חוסר הסבירות הקיצוני בהחלטתו של ראש הממשלה שלא להתפטר מתפקידיו, לאור הלכותיו ארוכות-השנים של בית המשפט העליון בעניין מינוי בכירים בשירות הציבורי. 

"חציית קו אדום" 

עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה לאיכות השלטון, מסר כי הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן היא חציית קו אדום ופגיעה קשה באמון הציבור ברשויות השלטון במדינת ישראל. ראש ממשלת מעבר זמנית שלא קיבלה את אמון הכנסת הנוכחית, לא יוכל לכהן בעת שמרחף עליו צלו הכבד של כתב האישום בעבירות החמורות ביותר שיכול לעבור נבחר ציבור, ולצערנו הרב, דומה כי אין מנוס מהתערבותו של בית המשפט". 

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר אליעד שרגא, אמר כי ראש ממשלה תחת כתב אישום לא יכול לכהן בתפקידו אפילו דקה אחת. "יש לאפשר לנתניהו למצות את כל האפשרויות ולהילחם על חפותו כאדם פרטי, אבל אוי לנו אם ראש הממשלה יגרור את כל המדינה יחד איתו לבית המשפט. זה לא הגון וזה לא מוסרי. אנחנו בתנועה לאיכות השלטון עדיין מקווים שראש הממשלה יתעשת ויודיע בעצמו על התפטרותו המידית מהתפקיד, על-מנת שלא נגיע למצב שבית המשפט מאלץ אותו להתפטר. זה לא מכבודו ולא מכבודה של מדינת ישראל". 

מנדלבליט: צוות עבודה יבחן את הסוגיות המשפטיות

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מינה צוות עבודה שיבחן את הסוגיות המשפטיות, חלקן תקדימיות, העולות מההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים. אחת השאלות שתידון היא מה מעמדו של ראש ממשלה בממשלת מעבר, שמוגש נגדו כתב אישום.

נזכיר כי בשבוע שעבר הודיע היועמ"ש מנדלבליט כי הוא החליט לדחות את רוב הטענות שהעלו סנגורי נתניהו בהליך השימוע שנערך לו, ולהגיש כתב אישום נגד נתניהו בשלושת התיקים - 1000, 2000 ו-4000.

בתיק 4000 (תיק וואלה-בזק) יואשם נתניהו בשוחד, בתיק 2000 (השיחות עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון מוזס) בקבלת טובות הנאה, ובתיק 1000 (תיק המתנות מארנון מילצ'ן) גם כן בקבלת טובות הנאה. גם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס יואשם בניסיון למתן שוחד, ושאול ואיריס אלוביץ׳ יואשמו במתן שוחד.

משמעות ההחלטה היא שהפרקליטות שמייצגת את מדינת ישראל צפויה לנהל משפט פלילי נגד נתניהו, בניסיון להוכיח כי הוא אשם בשורה של עבירות שחיתות.

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם על-ידי היועמ"ש, ועומדת להם חזקת החפות.