למרות דיווח מטעה לכאורה על ניסוי במטבע דיגיטלי: נדחתה בקשה לייצוגית נגד אפולו פאוור

השופטת רות רונן דחתה את התביעה נגד חברת האנרגיה הסולארית • לפי פסק הדין, התובע לא הוכיח כי הדיווח של אפולו פאוור מדצמבר 2017 על "ניסוי מוצלח" בכריית את'ריום גרם נזק למשקיעים במניה • עורך דינו של התובע: "עמלים על הגשת ערעור לעליון"

עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה
עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה

תביעה נגד חברת אפולו פאוור וחברי הדירקטוריון שלה, ובקשה לאישור התביעה כייצוגית, בטענה כי דיווח מיידי של החברה לבורסת תל-אביב ב-18 בדצמבר 2017 הטעה והסב נזק למשקיעים במניותיה, נדחתה ביום חמישי האחרון בבית המשפט המחוזי תל אביב. בתוך כך, חויב התובע, אלי בוכריס, בתשלום הוצאותיהם המשפטיות של הנתבעים, בסכום של 30 אלף שקל.

עם הגשת הבקשה לייצוגית בינואר 2018, באמצעות עו"ד מתן פריידין ממשרד משרד עורכי הדין ולדמן-דוד-זוכוביצקי-פריידין, הוערך היקף התביעה ב-2.5 מיליון שקל לכל הפחות. נוסף על החברה עצמה, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית, עם הנתבעים בגין הדיווח של אפולו פאוור נמנו מנכ"ל ומייסד החברה, עודד רוזנברג, סמנכ"ל הפיתוח ערן מימון, הדירקטור ליאור וידר ויו"ר החברה לשעבר, יצחק שרם.

באוגוסט 2018 החליף האלוף במילואים יום טוב סמיה את שרם בתפקיד יו"ר אפולו פאוור. היום הודיעה חברת ג'נרל אלקטריק על מינויו של סמיה למנהל פעילותה בישראל בתחום האנרגיות המבוססות על גז טבעי.

הליך מינהלי ברשות ניירות ערך

הדיווח המיידי מדצמבר 2017 של אפולו פאוור והתביעה שהוגשה בעקבותיו סוקרו בהרחבה ב"גלובס". באותה תקופה שוק המטבעות הדיגיטליים משך אליו משקיעים רבים בעולם, לאחר שמחיריהם של מטבעות כמו ביטקוין ואת'ריום נסקו לשיא. בקשת התביעה נגד אפולו פאוור התייחסה לדיווח של החברה לבורסה, שבמסגרתו נטען כי ביצעה "ניסוי מוצלח", המאפשר כריית מטבעות דיגיטליים באמצעות מערכת סולארית שנמצאת בהליכי פיתוח בחברה הבת סולארפיינט.

לטענת התביעה, הדיווח, שכלל פרטים חסרים ומטעים לגבי הניסוי, גרם לעלייה דרמטית ומיידית בשער המניה של החברה ולמחזורי מסחר חריגים בה. מאוחר יותר באותו יום נאלצה אפולו פאוור לפרסם דיווח מתקן, שלפיו התברר כי הדיווח הראשוני שלה לא היה מדויק. כתוצאה מכך, טען התובע, מניית החברה צנחה - וכך נגרמו נזקים כספיים משמעותיים לציבור המשקיעים.

בעקבות הודעת החברה על כך שהדיווח הראשוני על הצלחת הניסוי היה מטעה, כפתה רשות ניירות ערך על אפולו פאוור לפרסם דוח מתקן, שבו התגלו פרטים מהותיים שלא נמסרו בדיווח הראשון. בדוח המתקן נכתב כי בניסוי הנטען הופק כוח חשמלי לכריית מטבעות את'ריום ששוויים באותו מועד הסתכם ב-0.004 דולרים בלבד. זאת, אף שבדיווח הראשוני נטען כי כריית המטבעות עשויה לייצר הכנסה נוספת משמעותית למשתמשים במערכת.

כשנה לאחר הגשת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, בפברואר 2019, הודיעה רשות ני"ע כי קיבלה החלטה עקרונית לתמוך במימון תובענה ייצוגית בעניין אפולו פאוור. במענה לפניית "גלובס" היום השיבה הרשות כי ההליך המינהלי בעניין עדיין מתנהל, ועדיין לא התקבלה החלטה על ידי ועדת האכיפה המינהלית.

"אפשרות סבירה שהדיווח היה מטעה"

בסיכום פסק הדין, שהתקבל ביום חמישי האחרון, נימקה השופטת רות רונן את החלטתה לדחות את התביעה כך: "המבקש (בוכריס) לא עמד בנטל שהוטל עליו ולא הוכיח קיומו של נזק, אף לא ברמה הלכאורית הנדרשת בשלב זה. מאחר שרכיב הנזק הוא יסוד הכרחי בעילת ההטעיה, המסקנה היא כי המבקש לא הוכיח קיומה של אפשרות סבירה שהשאלות המשותפות לכלל חברי הקבוצה (בעלי המניות) יוכרעו לטובת הקבוצה, חרף העובדה שהוא הוכיח את רכיב ההטעיה בדיווח המיידי".

על השאלה האם הדיווח המיידי של אפולו פאוור היה דיווח מטעה, השיבה השופטת רונן בפסק דינה: "אני סבורה כי המבקש עמד בנטל שהוטל עליו בשלב זה של הדיון, והוכיח כי קיימת אפשרות סבירה שהדיווח המיידי היה דיווח מטעה, שהציג תמונה לא מדויקת, השונה ממצב הדברים בפועל, וזאת הן לגבי ההטעיה ביחס להיקף האפשרי של הכרייה, והן לגבי ההטעיה ביחס לעלויות הנוספות".

עם זאת, השופטת קיבלה את טענת המשיבים, שנתמכה בחוות דעת מומחה כלכלית מטעם ד"ר טל מופקדי. לפיכך, פסקה כי "הוכח כי עם גילוי ההטעיה ופרסום הדיווח המשלים, לא אירעה נפילה בשער המניה. העלייה כמו גם הירידה בשער המניה התרחשו לפני פרסום הדיווח המשלים. מכאן שלא ניתן לייחס נזק, אף לא לכאורה, לגילוי ההטעיה בעת פרסומו של הדיווח המשלים".

בא-כוחו של התובע, עו"ד מתן פריידין, מסר ל"גלובס" בתגובה: "בית המשפט המחוזי קבע בצורה ברורה כי אפולו פאוור הטעתה את ציבור המשקיעים במסירת דיווח כוזב ומטעה. בשאלת הנזק נפלה טעות יסודית, בכך שבית המשפט בחר לאמץ מודל תיאורטי של מומחה מטעם, במקום להתייחס לעובדות כהווייתן, המצביעות על נזק כבד שנגרם לאלפי משקיעים. התוצאה היא לא נכונה, ובעיקר לא צודקת, ואנו כבר עמלים על הגשת ערעור לבית המשפט העליון".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.