תיקון עולם מציגה: איך לאבד שני שליש משווי הפעילות בחודשיים

המחיר גם נמוך מהותית מזה שנקבע במזכר העקרונות בין הצדדים, משום שקנביט תממן את סיום הקמת המפעל של תיקון עולם בציפורית

חממת גידול קנאביס של תיקון עולם. / צילום: רויטרס NIR ELIAS
חממת גידול קנאביס של תיקון עולם. / צילום: רויטרס NIR ELIAS

חברת קנביט  הנסחרת בתל אביב הודיעה היום על התקשרותה בהסכמים לרכישת פעילות חברת הקנאביס "תיקון עולם" בישראל. קנביט תשלם רק כשליש מהסכום שדרש המוכר, צחי כהן, בתחילת המו"מ ואשר עמד על 100 מיליון דולר: 23 מיליון דולר ישולמו מיידית בנוסף ל-4.99% ממניות קנביט (בשווי שוק של כ-3.5 מיליון דולר). בנוסף תשלם קנביט עוד 18 מיליון דולר אם תגיע תוך חמש שנים להכנסות של מיליארד שקל.

מדובר בתמורה הנמוכה משמעותית גם מהמחיר עליו סיכמו הצדדים במזכר העקרונות ביניהם לפני כחודשיים. קנביט מסבירה בהודעתה לבורסה כי היא תשלם רק 23 מיליון דולר ולא 42 מיליון - כפי שפורט במזכר העקרונות - משום שקנביט התחייבה לקחת על עצמה לשלם את יתרת ההוצאות להקמת מפעל הייצור בציפורית, בעוד בהסכם המקורי, תיקון עולם הייתה אמורה להיות אחראית להשלמת הקמת המפעל. אף שתיקון עולם העריכה את ההשקעה הנוספת הדרושה במפעל ב-2.5 מיליון דולר, הסכום שהופחת מתמורת הרכישה בעסקה גבוה משמעותית ועומד על כ-19 מיליון דולר.

שינוי נוסף בעסקה לעומת מזכר העקרונות הוא כי קנביט תשלם למוכרת, תיקון עולם, 3.2% מהכנסותיה נטו, וזאת לעומת סעיף התמלוגים במזכר העקרונות שעמד על 5% מההכנסות הנובעות לה ספציפית מזני תיקון עולם. לעסקה צורפה הערכת שווי לפעילות תיקון עולם בישראל, על פיה הפעילות שווה כ-31 מיליון דולר.

תיקון עולם נעדרה בתקופה קריטית

בעלי תיקון עולם, צחי כהן, נאלץ למכור את הפעילות הישראלית של חברת הקנאביס הבינלאומי, לאחר שמשרד הבריאות טען כי אינו רשאי להיות בעל עניין בחברת קנאביס, בשל מידע מודיעיני שהגיע מן המשטרה לגבי קשרים שניהל עם ארגון פשע. אף שלא נערך משפט והראיות לא הוצגו בפני החברה, כהן הסכים למכירת הפעילות בישראל. בתקופת הביניים שבה הוקפאה חלקית פעילות תיקון עולם בגלל המצב המשפטי, היא התדרדרה ממעמדה כשחקנית המובילה בשוק. בחודשים האחרונים חוזרים מוצריה למדפים, אך לזירה תחרותית יותר.

זו כנראה גם הסיבה לכך שהמחיר שיקבל בסופו של דבר כהן עבור החברה, הוא נמוך מכפי שביקש תחילה. המצב התחרותי בשוק הקנאביס הישראלי השתנה. רפורמת הקנאביס כבר פתחה את השוק לחברות נוספות על שמונה המגדלות שפעלו בו מאז 2008-2009, ולקנביט עצמה כבר יש אישור לשיווק מוצריה, כך שבתקופה שבה נערך המו"מ, היא הפכה פחות תלויה בהסכם עם תיקון עולם. עם זאת, המפעל המוקם כעת בציפורית עדיין נחשב בשוק לנכס משמעותי. הוא צפוי להיות מפעל גדול ומתקדם.

זיכיון למכירה גם בצרפת ופולין

בנוסף להורדת המחיר והעברת האחריות על הקמת המפעל לציפורית לקנביט, ההסכם כולל גם הפתעה נוספת - קנביט תקבל זיכיון למכירת מוצרי תיקון עולם בטריטוריות נוספות, צרפת ופולין. זאת, תמורת תשלום תמלוגים. שוק הקנאביס הצרפתי נמצא בחיתוליו, אולם השוק למוצרים אלה בפולין כבר פעיל. המותג "תיקון עולם" נחשב לבעל ערך בינלאומי. מוצרי החברה משווקים בהצלחה בארה"ב ובקנדה.

רשימת הנכסים המלאה שרוכשת קנביט הם 74% ממתקן הגידול של תיקון עולם בכפר יהושע (יתר ה-26% הם בידי בעלי הקרקע), שהוא בעל כל האישורים לפעול בשוק הישראלי, ומבחינת משרד הבריאות הישראלי, מתאים גם לייצוא; 100% מהמפעל הנבנה בציפורית (כולל ההשקעה וההתחייבויות); 100% מחברת השיווק של תיקון עולם ומפעילות בתי מרקחת שמקימה החברה בתל אביב; את המשרדים והקליניקה בת"א, את נקודת החלוקה בצפת (ותיכנס לנעליה בכל ההסכמים של החברות הללו, כולל מול העובדים). כמו כן תקבל קנביט לידיה את המלאי שנותר בידי תיקון עולם, רובו תואם את האסדרה הישנה, וכן את פרטי הקשר של 1,800 לקוחות בעלי רישיון של האסדרה הישנה, שיכולים לרכוש את הסחורה הזו לפחות במהלך חצי השנה הקרובה.

כעת על קנביט לגשת למימון העסקה. בקופתה כ-15 מיליון דולר ובכוונת החברה לבצע עד סוף השנה הנפקה למימון יתר העסקה. קנביט, בשליטת ברק רוזן ובניהולם של ח"כ לשעבר יפעת קריב (מנכ"לית) ומפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו (יו"ר), היא חברה חדשה יחסית בזירת הקנאביס הרפואי אשר קיבלה רק לאחרונה אישור לשיווק מסחרי של מוצרי קנאביס, במסגרת רפורמת הקנאביס החדשה. תיקון עולם היא אחת החברות הוותיקות בתחום הקנאביס, ובעבר הייתה מובילת השוק בישראל בפער גדול וגם החברה היחידה בתחום שפעלה בישראל וגם בחו"ל. התערבות משרד הבריאות וכן כניסתה לתוקף של רפורמת הקנאביס החדשה, פגעו בפעילות החברה בארץ.