ח"כ משה ארבל: בעוד חמש שנים ראש העין תהיה בוועדה קרואה

ארבל (ש"ס) טען כי מתכננים תוכניות "בלי שום ראייה מוניציפלית" בשל העובדה שמינהל התכנון לא נמצא במשרד הפנים • מנכ"ל משרד השיכון בתגובה: "שטחי מסחר שתוכננו בעבר בעיר לא נבנו"

האם עיריית ראש העין בדרך לקריסה כלכלית ולוועדה קרואה? אם שואלים את ח"כ משה ארבל (ש"ס) התשובה חיובית ויש לו גם מועד משוער - בעוד חמש שנים מהיום. ארבל, שהשתתף בכנס לשכת שמאי המקרקעין שמתקיים באילת, טען כי ההחלטה של שר האוצר משה כחלון ב-2015 להעביר את מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל למשרד האוצר היא שורש הבעיה "אחת הרעות החולות זה ההפרדה של כל מטה הדיור ממשרד הפנים והעברתו למשרד האוצר", אמר ארבל. "ראיתי את התקלות החוזרות ונשנות בזה שמשרד האוצר הוא זה שמחזיק במינהל התכנון. התהליכים התכנוניים הם נעדרי ראייה מוניציפלית".

ארבל המשיך ואמר כי "מתכננים ותמ"ל בראייה תכנונית בלי שום ראיה מוניציפלית, בלי שום הבנה לנקודות הרגישות שרשות מקומית צריכה כמו תמהיל הכנסות הגיוני. מטילים עליה עול של אלפי יח"ד. אני אומר לכם כאן בכותרת - ראש העין עוד 5 שנים בוועדה קרואה, היא תקרוס! זו רשות מקומית שבנתה אלפי יח"ד בתוכניות ותמ"ליות והמצב הוא גרוע. בניית אלפי יח"ד בלי ראייה מוניציפלית שקיימת יותר במשרד הפנים מביאה לתוצאה הזו. צריך להבין מה המשמעות, כי אנשים נכנסים לגור במקומות האלה, ובסוף בימ"ש מבטל תוכנית ותמ"לית. זה כבר קרה. אז מה עשית? בזבזת זמן".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס, שהשתתף גם הוא בדיון, ביקש להגיב והסביר כי "משרד הבינוי והשיכון חתם על ההסכם עם ראש העין" והסביר כי "שטחי מסחר שתוכננו כחלק מהתוכנית לא יצאו לפועל. אז מה יכולנו לעשות? היום הם כן נבנים".

"העיוות הוא שאנחנו משנים תכנון וביקושים בגלל ארנונה של ראשי רשויות. היום אנחנו בעודף משרדים במרכז בגלל העיוות של הארנונה", הסביר דרייפוס בהתייחסו למצב שבו ארנונה למגורים נחשבת לגרעונית, לעומת ארנונה מתעסוקה ומשרדים שנחשבים למבוקשים על ידי הרשויות המקומיות בשל ההכנסה הגבוהה שהם מייצרים לעומת זאת לרשויות.

ח"כ ארבל התייחס למצב הפוליטי, ונגע בנקודה פחות מדוברת לפיה הצעות חקיקה לא יכולות להימשך ויהיה להתחיל את התהליך מההתחלה. "לצערי הכנסת פיזרה את עצמה וכמו שזה נראה עכשיו היא הולכת לפזר עצמה שוב. המשמעות היא שלא ניתן להכיל דין רציפות על הצעות חוק קודמות. אשר על כן שתי הצעות חוק משמעותיות (בתחום הנדל"ן. ג"ל) שהונחו בכנסות הקודמות לא יתקדמו. אחת שנוגעת לשומה מוסכמת דבר שנעשה עם לשכת השמאים, בעיני הצעה חברתית שאמורים להקל על החלש. והצעת חוק נוספת של חיזוק טוהר המידות בשלטון המקומי. לעניות דעתי אין שום סיבה בעולם שבוועדת מכרזים ברשות מקומית ישב נבחר ציבור. הוא צריך לקדם מדיניות הוא צריך להגיד מה הוא רוצה לקדם. למה הוא צריך לשבת שם? את הספק - יבחרו אנשי המקצוע. זה נמצא בהצעת החוק הזו וזה דבר חשוב כי זה מביא לכך שהמערכת משותקת. אנשים לא רוצים שיקראו להם ללוד (להב 433. ג"ל). שתי הצעות חוק הללו יצטרכו להתחיל מההתחלה בכנסת הבאה".