"הכנסות מ'כלכלת החלטורות' חייבות במס כמו כל הכנסה אחרת"

במסגרת כנס יועצי המס המתקיים השבוע באילת עשה עפרי שלו, בכיר ברשות המסים, סדר באתגרים המיסויים הנובעים מהתפתחותה של הכלכלה השיתופית והחדשנות הדיגיטלית

רו"ח עפרי שלו, פקיד שומה כפר-סבא ברשות המסים / צילום: רועי בית און
רו"ח עפרי שלו, פקיד שומה כפר-סבא ברשות המסים / צילום: רועי בית און

"הרבה מאוד דברים שהיו בעולם הפרטי שלנו, התמזגו לעולם העסקי ונולדו הרבה שאלות וחשיפות מס. יש את הכלכלה השיתופית, ולצידה התפתחה גם כלכלת החלטורה. לאותה פעילות, לחלטורה, יש היבטים מיסויים. מדובר בהכנסה חייבת בדיווח וחייבת במס כמו כל הכנסה אחרת. יכולים להיות מקרים שבהם עולה השאלה האם אני לא בעולם הפרטי ובכיסוי הוצאות, למשל כשאני חולק נסיעה עם מישהו והוא משלם על דלק, אבל הכלל הוא, בגדול, שאם אני לא שם אז זו הכנסה חייבת כמו כל הכנסה אחרת".

כך אמר הבוקר (ב') רו"ח עפרי שלו, מנהל אגף בכיר ברשות המסים, בכנס השנתי של יועצי המס המתקיים באילת. בפאנל שעסק ב"מיסוי במנהרת הזמן לעבר כלכלת העתיד" ביקש שלו לעשות סדר באתגרים המיסויים החדשים הנובעים מהתפתחותה של הכלכלה השיתופית והחדשנות הדיגיטלית. לדברי שליו, "יחד עם הכלכלה השיתופית התפתחה 'כלכלת החלטורות', שכוללת כל מיני פעילויות שפעם היו מוסדרות ודרשו רישיון ועכשיו כבר לא. למשל, פעם כדי שתהיה לך מונית היית צריך להיות בעל רישיון ולהיות חלק מתחנת מוניות. היום כולנו מכירים את אובר, שכל אחד יכול להיות בעל תחנה מוניות, וכל אחד יכול להיות בעל מונית ולהרוויח מזה כסף. עוד אין לנו את זה בישראל, אבל גם זה יגיע.

"ויש הרבה מאוד דוגמאות, בהם AirBnB שכולנו מכירים או הנושא של השכרת חניות פרטיות. אתה כבר לא חייב להחנות בחניון כשאתה מגיע לתל אביב, אתה יכול למצוא באפליקציה חניה פרטית של אדם שיוצא לעבודה ב-7:00 והחניה שלו פנויה, ואתה מקבל קוד כניסה לחניה של אותו אדם פרטי. אדם פרטי משכיר את החניה שלו לאדם אחר בתמורה לתשלום. אותו דבר קורה גם בתחום הרכבים השכורים, כשאדם שוכר רכב ועושה בו שימוש עד השעה 19:00 בערב, ואז מישהו אחר לוקח את הרכב מ-19:00 בערב ומשלם לשוכר או לחברת ההשכרה שמקזזת את הפער בשכירות".

דוגמא נוספת שנתן שלו הנה אנשים שנוסעים ברחבי הארץ במסגרת עבודתם, ובדרך הופכים לשליחים עבור אחרים. "אם אני נוסע לאשקלון ומישהו צריך להעביר חבילה לאשקלון מתל אביב, אז אני יכול להיות נער השליחויות שלו ולקבל על זה כסף".

לדברי שלו, בחו"ל יש יצירתיות רבה אף יותר. "בחו"ל הם יותר יצירתיים. יש למשל השכרת כלבים לפי שעות. יש ילדים שרוצים כלב, וההורים לא רוצים שיהיה כלב קבוע בבית, אז הם נכנסים לאפליקציה שבה אתה יכול להזמין פודל למשל לילד לפי שעות. אתה רושם באפליקציה את השעה שאתה רוצה שהכלב יגיע אליך, והפודל מגיע אליך הביתה בתמורה לתשלום", סיפר שלו.

דוגמא נוספת ששלו הציג היא השכרת ציוד פרטי. כך למשל, אדם בעל בית פרטי שיש לו ציוד גינון בו הוא משתמש אחת לחודש, יכול להשכיר את ציוד הגינון לאחרים בזמן שהוא אינו עושה בו שימוש, בתמורה לתשלום. "השכרת הציוד נעשית באמצעות פרסום באפליקציה ואתה מקבל על כך תשלום", מסביר שלו.

כל הדוגמאות האלה ואחרות, הבהיר שלו, מהוות הכנסה חייבת של האדם המקבל תשלום בעבור השירות או השכרת נכסיו. "בגדול, אין שוני בין הכלכלה הרגילה לבין חלטורה שאני עושה בלי אפליקציה, למשל אם אני מורה ואני מחלטר כמורה פרטי אחה"צ, וכך גם אין הבדל אם אני עושה את החלטורות באמצעות אפליקציות או אם אני מעמיד נכסים פרטיים שלי לשימוש של אחרים בתמורה לכסף - הכל הדוגמאות הללו זו הכנסה חייבת לפי פקודת מס הכנסה".