בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח: רוכש דולרים בהיקפים גדולים

זאת בעקבות התחזקות השקל לאחר ההחלטה להימנע מהורדת ריבית • מדובר בהתערבות משמעותית ראשונה של בנק ישראל במסחר במט"ח מאז כניסתו של פרופ' אמיר ירון לתפקיד נגיד הבנק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח. בעקבות התחזקות השקל לאחר ההחלטה להימנע מהורדת ריבית, החל בנק ישראל לרכוש דולרים בהיקפים גדולים - כך נודע ל"גלובס". מדובר בהתערבות ראשונה של בנק ישראל במסחר במט"ח מאז כניסתו של פרופ' אמיר ירון לתפקיד נגיד הבנק.

ירון אמר מספר פעמים כי הבנק שומר בידיו את האפשרות להתערב במט"ח אם יגיע למסקנה כי שער השקל חרג ממסגרת חלון שהגדיר. בכנס הנגידים של "גלובס" אמר ירון כי "אף אחד לא יקבל הודעה מראש" אם הבנק יחליט לממש את כלי ההתערבות.

בדבריו בוועידת הנגידים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר כי כי למרות שהיה מעדיף ששער השקל ייקבע בשוק החופשי, הוא אינו פוסל שימוש בכלי ההתערבות בשוק המטח במקרים קיצוניים. "יש חלון של שערי חליפין שאנחנו סבורים שהוא קונסיסטנטי עם יציבות מחירים והפעילות הכלכלית, כשאנחנו לוקחים בחשבון את כל הגורמים וכל המשתנים במשק. החלון הזה הוא דינמי ותלוי בפרמטרים שמשתנים כל הזמן, שמטבע הדברים נכון לא לחשוף אותם. מבחינה זו, אפשר לקרוא למדיניות בנק ישראל בנושא 'עמימות קונסטרוקטיבית', שהיא המדיניות המתאימה למשק קטן כמו ישראל; ולכן, אם וכאשר בנק ישראל יעריך ששער החליפין סטה באופן מהותי מאותו חלון שהגדרנו, בהחלט ייתכן שנתערב בשוק, ואף אחד לא יקבל מאיתנו מכתב התראה לפני כן".

בהתאחדות התעשיינים בירכו היום על הרכישות. רון תומר, יו"ר ועדת ההסברה, אמר כי: "איבדנו זמן יקר והתעשייה הישראלית ספגה נזקים משמעותיים. אנחנו מצפים לראות מעתה התערבות אגרסיבית ושימוש בכל כלי המדיניות המוניטריים כדי לחזק את כושר התחרות של המשק הישראלי".