דרמר בקמפיין לכונן ברית הגנה צבאית עם ארה"ב; "כוכבי תומך"

בכנס בוושינגטון אמר שגריר ישראל בארה"ב: "ברית כזו תספק לנו שכבה נוספת של הרתעה נגד האיומים הקיצוניים ביותר" • הסנאטור לינדסי גרהאם: "זה יהיה גורם ההרתעה החזק ביותר למניעת מלחמה גדולה" • הערכות בישראל: ברית כזו תקצץ את עצמאות הפעולה של צה"ל

חייל צה"ל / צילום: שאטרסטוק
חייל צה"ל / צילום: שאטרסטוק

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, מקדם בארה"ב ברית הגנה צבאית עם ישראל ואומר כי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, תומך ביזמה. זו הפעם הראשונה שמושמעת קביעה פומבית שכוכבי מצדד ברעיון של ברית הגנה עם ארה"ב.

בכנס של JINSA, המכון היהודי לביטחון לאומי של ארה"ב, מוסד מחקר שמעודד הידוק היחסים הביטחוניים בין ארה"ב לישראל, אמר דרמר: "לעונג לי לעבוד עמכם על ברית הגנה הדדית (בין שתי המדינות)... זה מיזם שאני תומך בו נמרצות. זה מיזם שנהנה מתמיכת ראש הממשלה נתניהו, מתמיכת הרמטכ"ל המכהן, אביב כוכבי, ותמיכת ראש המטה לביטחון לאומי (מאיר בן שבת). דיברתי ישירות עם שלושתם על סוגיה זו ושלושתם תומכים ברעיון". הכנס התקיים ביום ד' שעבר.

לדברי דרמר, "הסכם ההגנה עם ארה"ב יתרום שלושה דברים: היא יתן ביטוי רב-עוצמה לברית בין שתי המדינות; הוא יספק שכבת הרתעה נוספת נגד האיומים הקיצוניים ביותר שמולם ניצבת ישראל ובכך יקדם ביטחון ויציבות; והוא יספק בסיס לשדרוג דרמטי של היחסים בין ישראל לארה"ב".

"ישראל תוסיף להיות בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב ב-50 השנים הבאות בגלל שתי סיבות, ביטחון וטכנולוגיה", אמר דרמר.

הסנאטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, אחד מידידה הטובים ביותר של ישראל על גבעת הקפיטול וידידו האישי של ראש הממשלה, אמר בכנס JINSA: "ברית הגנה תהווה את השיפור הגדול ביותר מה זמן רב ביחסים בין ארה"ב לישראל, והיא תהיה גורם ההרתעה החזק ביותר נגד מלחמה גדולה".

"אני מקווה שנוכל לנסח הסכם הגנה הדדית שיעלה בקנה אחד עם יכולתה של ישראל להגן על עצמה, ועם האינטרס האסטרטגי של ארה"ב", אמר גרהאם. "מטרת האינטרס הזה היא לוודא שבעלת הברית הראשונה במעלה שלנו באזור לא תינזק. אם אכן נצליח להגיע להסכם כזה, זה יהיה, לדעתי, אחד מהדברים החשובים ביותר שעשינו אי פעם לחיזוק היחסים. אני חושב שלברית הגנה כזו תהיה השפעה מרגיעה על האזור".

הקמפיין של דרמר בנוי על ציוץ של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ב-16 בפסטמבר, שבו הוא העלה אפשרות להשקת יזמה כזו: "שוחחתי היום עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ודנו על האפשרות של קידום ברית הגנה הדדית בין ארה"ב לישראל שתבסס עוד יותר את היחסים הכבירים בין שתי המדינות".

לפי אותו ציוץ, לא הבטיח טראמפ לכונן ברית הגנה. הוא רק דן באפשרות לקדם את היזמה. אנליסטים רבים בישראל העריכו אז שהציוץ נועד לתת דחיפה לנתניהו בבחירות שעמדו להיערך למחרת. נתניהו הביע תמיכה נלהבת ברעיון בעקבות הציוץ הנשיאותי: "זה עוד הסכם היסטורי; במשך עשרות שנים עבדתי כדי להביא להסכמים כאלה". הוא השווה אז את הברית המוצעת לברית נאט"ו ואמר כי היא "תגביר את ביטחונה של ישראל".

בכל אופן, גורמים ביטחוניים בישראל הביעו הסתייגות מהרעיון אחרי פרסום הציוץ של טראמפ. האלוף (במיל.) עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר אז כי רעיון ברית הגנה עם ארה"ב נדון פעמים בעבר בישראל והוא תמיד נדחה מפני שנזקו גדול מתועלתו. ידלין צוטט ב-NBC.

"השורה התחתונה היא, שברית כזו תהיה אומנם גורם מרתיע שיתרום לביטחונה של ישראל, אך ישראל לא תוכל לסמוך ידה על רעיון כזה", אמר אז ידלין. לדבריו, להסכם כזה יש שני כיוונים. ישראל, שגודלה כמדינת ניו ג'רזי בארה"ב, עם כתשעה מיליון תושבים, לא תרצה ולא תוכל לחוש לעזרתה של ארה"ב, אם זו תותקף.

ובעיה אחרת היא שברית צבאית עם ארה"ב תקצץ את חירות הפעילות הצבאית של ישראל. "לו ישראל הייתה מבקשת אור ירוק ממשל רייגן לפני הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, התשובה הייתה שלילית", אמר אז ידלין.