משקיעי סופטבנק אינם מרוצים מהפסדי קרן ההשקעות ויז'ן

המשקיעים, שכוללים את קפיטל גרופ, את קרן הגידור טייגר גלובל מנג'מנט ואת סאותאיסטרן אסט מנג'מנט, מתחו באופן פרטי ביקורת קשה על סופטבנק על רקע הפסדי קרן ההשקעות שלה בשבועות האחרונים

מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: Takehito Kobayashi, רויטרס
מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק / צילום: Takehito Kobayashi, רויטרס

המשקיעים הגדולים בחברת סופטבנק היפנית מפעילים לחצים על תשלובת הטק הזו בנושא המשילות שלה וסדרת השקעות גרועות של קרן ההשקעות שהיא הקימה בהון של 100 מיליארד דולר. 

המשקיעים, שכוללים את קפיטל גרופ, את קרן הגידור טייגר גלובל מנג'מנט ואת סאותאיסטרן אסט מנג'מנט, מתחו באופן פרטי ביקורת קשה על סופטבנק על רקע הפסדי קרן ההשקעות שלה, ויז'ן, בשבועות האחרונים.

המשקיעים מתחו גם ביקורת על תוכנית סופטבנק לסייע בגיוס ההון עבור קרן שנייה של ויז'ן על-ידי מתן הלוואות למנהלי החברה עצמה, לפי מקורות יודעי דבר. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח באוגוסט כי סופטבנק מתכננת להלוות עד 20 מיליארד דולר למנכ"ל שלה מסיושי סאן ולבכירים נוספים כדי להשקיע בקרן החדשה, שגיוס ההון שלה מתנהל לאט.

בשיחות עם מנהלים בסופטבנק, אותם משקיעים ואחרים, כולל אליינס ברנסטין ואודי אסט מנג'מנט, ביקרו את ההלוואות הללו כמסוכנות ואמרו שהן יגרמו לניגודי עניינים בין המנהלים והמשקיעים. מלבד מסיושי סאן, הלווים הם גם כמה דירקטורים בסופטבנק שמחזיקים בתפקידים בכירים בקרן ויז'ן. סופטבנק לא פרסמה את תנאי ההלוואות הללו.

סופטבנק לא מסרה דבר על שיחותיה עם המשקיעים שלה. סאן אמר כי הוא מודע לספקנות ביחד למניית החברה. ברבעונים האחרונים הוא התחיל כל דיון על הדוחות הכספיים באמירה שהכנסות החברה ורווחיה הם חסרי משמעות, והדגיש נתונים חיוביים יותר כמו הערך שסופטבנק יצרה למשקיעים שלה, במונחי שווי החזקות המניות שלה בניכוי חובות.

קפיטל גרופ, אחת מבעלות העניין הגדולות בסופטבנק עם 2% מהמניות בסוף ספטמבר, ואליינס ברנסטין אמרו למנהלי סופטבנק כי סאן לא צריך להשתתף בתוכנית ההלוואות, לפי מקורות יודעי דבר. כמה משקיעים הביעו את חששותיהם בפני סאן ונווניט גוביל, סמנכ"ל הכספים של ויז'ן, במצגת הרווח הרבעונית של החברה בחודש שעבר.

למשקיעים יש ספיקות ממושכים כלפי סופטבנק לאחר שהיא הפכה מרשת סלולר לחברת השקעות בטכנולוגיה עם החזקות בעליבאבא גרופ הסינית ובעשרות חברות הזנק כולל שירותי ההסעה השיתופית אובר והמקביל הסיני שלו, דידי צ'ושינג. אחת ההחזקות הייתה WeWork, חברת המשרדים המשותפים להשכרה שהקים הישראלי לשעבר אדם נוימן, שסולק ממנה לפני חודשיים בעקבות גניזת ההנפקה שלה.

סופטבנק השקיעה 25 מיליארד דולר בקרן ויז'ן הראשונה וגייסה את היתר ממשקיעים חיצונים, כולל קרנות ההון הריבוניות בסעודיה ואבו דאבי. הקרן הזו היא כעת בצרות, לאחר שמחקה את ההימורים שלה על WeWork, אובר, סלאק טכנולוג'יז וחברות הזנק קטנות יותר, כמו חברת הוצאת הכלבים Wag, קמעונאית מוצרי הבית ברנדלס ויצרנית הפיצה הרובוטית זיום.

קרן ויז'ן דיווחה על הפסד של 8.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון של סופטבנק, שהסתיים בסוף ספטמבר. שווי הקרן עדיין עולה על שווי השקתה ב-2017, אבל חלק גדול מהעלייה של 29% שהיא דיווחה עליה במרץ כבר נמחק.

מניית סופטבנק איבדה 30% מסוף יולי. כמה חברות ברוקרים הורידו את המלצתן למניה, אך לרבים יש עדיין המלצת קנייה שלה.