מנדלבליט: "העובדה ששי ניצן וליאת בן-ארי מסתובבים עם מאבטחים – בלתי מתקבלת על הדעת"

את הדברים אמר היועמ"ש בפתיחת ההשתלמות השנתית של פרקליטות המדינה • לדבריו, "הפרקליטות היא אחד הגופים שנתונים תחת הכי הרבה גופי בקרה בישראל; אנחנו לא מפחדים מביקורת – ובלבד שמדובר בביקורת עניינית ובשיח מכבד ובונה"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס

"ביום חמישי האחרון נפל דבר בישראל. קיבלתי החלטה על הגשת כתב אישום בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית - שוחד ומרמה והפרת אמונים, נגד ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. זה לא דבר של מה בכך" - כך אמר הערב (ג') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, באירוע הפתיחה של ההשתלמות השנתית של פרקליטות המדינה.

לדברי היועמ"ש, "כפי שאמרתי ביום חמישי בערב - קיבלתי את ההחלטה הזו בלב כבד, אך בלב שלם. עוד אמרתי ביום חמישי את המובן מאליו - שעד להכרעה בעניינו של ראש הממשלה על-ידי בית המשפט, הוא מוחזק חף מפשע".

לדבריו, "נתניהו עומד בראש הדרג המדיני, שאותו אנחנו משרתים, אותו אנו מייצגים בערכאות, ולו אנו מספקים ייעוץ משפטי לשם הגשמת מדיניותו בגבולות הדין. אלה הן מושכלות יסוד, ולא חל בכך כל שינוי. פרקליטות המדינה לא נמצאת חס וחלילה בעימות עם ראש הממשלה או עם מי משרי הממשלה. כך גם היועץ המשפטי לממשלה".

מנדלבליט הוסיף כי לצערו, "הגישה הממלכתית והאחראית שאנו נוקטים, ושעליה נקפיד לשמור, לא תמיד מאפיינת גורמים אחרים. אני שומע ביטויים שאין להם מקום בשיח הציבורי - שמכוונים כלפי מערכת אכיפת החוק וכלפי בכירים מסוימים בתוכה. אני שומע איומים. אני שומע שקרים. אני שומע הכפשות חסרות ביסוס. זה פשוט מזעזע".

מנדלבליט התייחס אף לביקורות החריפות כלפי פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ופרקליטת מיסוי וכלכלה עו"ד ליאת בן-ארי, ובחר לגבות אותם. "לדבריו, "שי ניצן הוא משרת ציבור בכל רמ"ח אבריו. הוא משפטן מעולה ואדם ישר והגון. ליאת בן-ארי, כשמה כן היא - בת למשפחת האריות. היא לוחמת אמיתית. רואה נגד עיניה את שלטון החוק, ואותו בלבד. העובדה ששי וליאת מסתובבים עם מאבטחים רק בגלל שמילאו את תפקידם - היא בלתי מתקבלת על הדעת". 

"לא מפחדים מביקורת" 

עוד אמר היועמ"ש בנאומו התקיף כי "פרקליטות המדינה היא חומת המגן של מדינת ישראל מפני הפשיעה והשחיתות השלטונית, מפני פגיעה בזכויות אדם, מפני ניצול לרעה של כוח השררה ומפני מצב בו 'לית דין ולית דיין'".

מנדלבליט התייחס לטענות כי הפרקליטות לא נתונה לביקורת ומסרבת לקבל ביקורת, ודחה טענה זו בשתי ידיים. לדבריו, "פרקליטות המדינה היא אחד הגופים שנתונים תחת הכי הרבה גופי בקרה במדינת ישראל - מעבר לבקרה הפנימית של מנהלי היחידות ופרקליט המדינה, קיימת גם ביקורת של מבקר המדינה, של ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין ושל נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. אנחנו לא מפחדים מביקורת - ובלבד שמדובר בביקורת עניינית ובשיח מכבד ובונה".

את דבריו סיים היועמ"ש בחיזוק אנשי הפרקליטות: "חבריי היקרים אנשי פרקליטות המדינה, אני חש זכות גדולה על העבודה המשותפת אתכם", אמר מנדלבליט. "אתם יכולים להיות גאים על היותכם חלק ממערכת חשובה, מפוארת, אחראית, ממלכתית, מערכת שלא יודעת מורא אלא את מוראו של הדין, מערכת ששמה לנגד עיניה את שלטון החוק, את האינטרס הציבורי ואת טובתם של אזרחי המדינה. אני גאה בכם על כך".