יבול מוצלח: עלייה של 31% בהכנסות מעסקי הפירות והירקות של ביכורי השדה; הרווח הנקי זינק ב-70%

באחרונה סוכמה עסקה, שבה תמכור נטו אחזקות של דודי עזרא את חלקה בביכורי השדה דרום, העוסקת באספקת תוצרת חקלאית, לידי שותפיה, האחים אילן וששי שבע, לפי שווי של 600 מיליון שקל

מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום / צילום: איל יצהר
מרכז ביכורי השדה בתימורים שבדרום / צילום: איל יצהר

על רקע תוכניותיהם של האחים אילן וששי שבע להנפיק בבורסת תל-אביב את חברת ביכורי שדה אחזקות (בכ"ש אחזקות), שנמצאת בבעלותם, מציגה פעילותה העיקרית של החברה - אספקת תוצרת חקלאית באמצעות החברה הבת ביכורי השדה דרום - צמיחה נאה ברבעון השלישי של 2019. 

דוחות ביכורי השדה דרום מתפרסמים במסגרת אלה של ענקית המזון נטו אחזקות, שנמצאת בשליטת דודי עזרא, המחזיקה בשותפות שווה עם האחים שבע בביכורי השדה דרום. באחרונה, בעקבות חילוקי דעות בין האחים שבע לעזרא, סוכם כי האחים (באמצעות ביכורי שדה אחזקות) ירכשו את חלקה של נטו בביכורי השדה דרום לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, הכנסותיה של ביכורי השדה דרום טיפסו ב-31% בהשוואה לרבעון השלישי של 2018 והגיעו ל-329 מיליון שקל. אחרי שיפור בשורה הגולמית והתפעולית, הרווח הנקי הרבעוני של החברה זינק כמעט ב-70% והגיע ל-12 מיליון שקל. זאת, אף שבדרך לשורה התחתונה מציגה ביכורי השדה דרום עלייה חדה בהוצאות המכירה והשיווק שלה, שהגיעו ברבעון השלישי ל-55 מיליון שקל, לעומת 40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

תוצאות ביכורי השדה דרום במיליוני שקלים
 תוצאות ביכורי השדה דרום במיליוני שקלים

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 הכיוון בדוחות דומה, עם קפיצה של 40% בהכנסות, שהצטברו ל-989 מיליון שקל; ושיפור של 27% ברווח הנקי, שהגיע ל-32 מיליון שקל.

ביכורי השדה דרום היא חברה ענקית במונחי שוק הפירות והירקות המקומי. פעילותה מתרכזת באספקת תוצרת של ירקות ופירות, והיא נחשבת לספקית מרכזית של כמה מרשתות קמעונות המזון הגדולות בישראל, שעם חלקן יש לה אף הסכמי בלעדיות. 

מלבד תוצאותיה של ביכורי שדה דרום, נטו אחזקות לא מפרטת לגבי המגמות העולות מהן. עם זאת, הטרנד הבריאותי הגובר בקרב הצרכנים תומך בצמיחת הצריכה של פירות וירקות, ונותן רוח גבית לעסקיה של החברה, העוסקת בסחר בתוצרת שנקנית מחקלאים ונמכרת בעיקר לרשתות השיווק.

יעד של פחות מחצי שנה להשלמת ההנפקה

באחרונה סיכמו האחים שבע על רכישת חלקה של נטו בביכורי שדה דרום - מהלך שצפוי לסדר לנטו אקזיט על השקעתה בחברה ולסלול לאחים את הדרך להנפקת חברת ביכורי שדה אחזקות. על-פי ההסכם, נטו תמכור לביכורי שדה אחזקות את חלקה בחברה המשותפת תמורת 300 מיליון שקל, כשמחצית מסכום התמורה בעסקה תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות ביכורי שדה אחזקות, לאחר הנפקתה - אם זו תצא לפועל כמתוכנן.

ההסכם בין הצדדים מעניק תאריך יעד של פחות מחצי שנה להשלמת ההנפקה של בכ"ש אחזקות, ובינתיים היא נמצאת בשלב מוקדם יחסית, לפני פרסום טיוטות תשקיף לציבור, וככל הידוע, גם לפני קבלת החלטה סופית לגבי חברת החיתום שתוביל את ההנפקה. נטו אחזקות העריכה כי מכירת חלקה בביכורי השדה דרום תניב לה רווח הון של כ-160 מיליון שקל לפני מס.

מלבד תוצאותיה של ביכורי שדה, נהנית נטו אחזקות גם היא מצמיחה, שבזכותה הודיעה החברה היום (ד') על חלוקת דיבידנד של 250 מיליון שקל לבעלי מניותיה. מניית נטו  טיפסה היום בכ-4%, על רקע ההודעה על הדיבידנד והתוצאות החיוביות, והשלימה טיפוס שנתי של כ-15%, כשהיא משקפת לנטו שווי של כ-1.2 מיליארד שקל.

נטו סיכמה את הרבעון השלישי של 2019 עם שיפור של 13% בהכנסותיה, שהגיעו ל-787 מיליון שקל, ועלייה של 19% ברווח הנקי, שהגיע ל-32 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה מתחילת השנה עלה בשיעור של 18% והצטבר ל-76 מיליון שקל, בעוד הכנסותיה לתקופה זו עלו ב-10% והתקרבו ל-2.2 מיליארד שקל.