סטירה לאחד, בשורה לתחרות לאחר: ההחלטה של בית הדין דווקא כן תסייע לתחרות בשוק הבנקאות

בהתאם לתפיסתה של המפקחת על הבנקים בבנק ישראל שדווקא צידדה במיזוג, ההחלטה שסוללת את הדרך למיזוג הבנקים בעלת פוטנציאל מבחינת העסקים והחברות הגדולים יותר במשק • מדובר בתרומה קרובה לתחרות בכמה מהתחומים בסקטור הבנקאי שעדיין נשלט ביד רמה על ידי לאומי והפועלים

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

למרות שרשות התחרות היא הגוף שאמון על שימור ופיתוח התחרות בעסקית בישראל, נראה כי הפעם בית הדין לתחרות סייע לה, שלא בטובתה ובטח שלא בדרך בה רצתה, לממש את תפקידה ולקדם את התחרות בתחום הבנקאות.

ההחלטה של בית הדין לתחרות, שלפיה התנגדות רשות התחרות למיזוג אגוד לתוך בנק מזרחי טפחות מבוטלת, ושעליה לטפל "רק" בסוגיית האשראי לענף היהלומים, מהווה אמנם סטירת לחי לרשות וגם לשר אלי כהן שהתנגד פומבית ואישית לעסקה, אבל היא דווקא כן תסייע לתחרות בשוק הבנקאות. זאת בהתאם לתפיסתה של המפקחת על הבנקים בבנק ישראל שדווקא צידדה במיזוג זה.

הבשורה התחרותית שעומדת על הפרק היא פחות מהותית מבחינת הפרט, ובעלת פוטנציאל רב יותר דווקא מבחינת העסקים והחברות הגדולים יותר במשק. זאת מאחר וכבר היום מזרחי טפחות הוא בנק אקטיבי, ואף אגרסיבי, בהשגת לקוחות קמעונאיים והצגת תחרות למתחריו בתחום זה, ואילו אגוד יחסית רדום ועומד במקום.

המיזוג של אגוד לתוך מזרחי טפחות לא צפוי לתת לו דחיפה מיתוגית וגם לא ניהולית. אבל הוא יחזק את מזרחי טפחות כשיספק לו מקורות ולקוחות שיקדמו אותו בתוכנית העסקית שלו - לצמיחה לא רק בבנקאות הקמעונאית בדגש על המשכנתאות, אלא גם ובעיקר העסקית.

מבחינה זו מדובר בתרומה קרובה לתחרות בכמה מהתחומים בסקטור הבנקאי שעדיין נשלט ביד רמה על ידי לאומי והפועלים, הרבה יותר מהתקווה המתוקשרת הגדולה האחרונה של הפיקוח על הבנקים: הבנק הדיגיטלי של מריוס נכט ואמנון שעשוע, שקיבלו לאחרונה אישור ויחלו לפעול מאפס לכל המוקדם אי מתי ב-2021.

בכל מקרה, המיזוג של אגוד לתוך מזרחי טפחות מצטרף למיזוג של מוניציפל (בעבר דקסיה) לתוך דיסקונט, כחלק מהליך עסקי וארוך טווח של קונסולידציה בפיננסים, שסייעה למזרחי טפחות לצמוח בחדות ולהפוך לשווה ערך לדיסקונט ולהוות תחרות מובהקת יותר לשני הבנקים הגדולים בשוק.

מגמה זו הקטינה משמעותית את מספר הבנקים העצמאיים בישראל לאורך השנים, כמו גם את מספר קבוצות הביטוח, כשרק המהפכה הטכנולוגית מאיימת לשנות את הכיוון ולהביא מתחרים חדשים אחרים לשוק. בכל מקרה, המהפכה הטכנולוגית עדיין לא יצרה מתחרים משמעותיים בפיננסים, וזו רק מציאות עתידית אפשרית.

למול זאת יש עוד גורם שיושפע: עובדי בנק אגוד, בדגש על המנהלים. במזרחי טפחות לא רואים ערך עצמאי לאגוד וימחקו את המותג, כשבמסגרת זו יצמצמו את הסניפים של הבנק הרכש. זה אומר שיהיו מהלכים כואבים מבחינת עובדי אגוד, שלאורך השנים נהנו מתנאים מיטיבים בזכות היותם צמודים לתנאים של עובדי לאומי.