ויכוח על אולם הכריח את פולקסווגן להתערב בפוליטיקה הפנים-גרמנית

ויכוח על שימוש באולם סיבך את "פולקסווגן" בפוליטיקה הפנים-גרמנית

פולקסווגן / צילום: רויטרס
פולקסווגן / צילום: רויטרס

ברלין. בתום שבועות של עימותים משפטיים, חיכוכים פוליטיים ודיווחים תקשורתיים, מפלגת הימין הגרמנית "אלטרנטיבה לגרמניה" החלה היום את הכינוס השנתי שלה בבראונשווייג. המקום בו מתרכזים אלפי החברים הבכירים של המפלגה - שבארבע השנים האחרונות הצליחה להיבחר לפרלמנטים של כל מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה בעזרת מצע המתנגד להגירה ולקואליציה השולטת במדינה - יהיה לא פחות מאשר "היכל פולקסווגן" בעיר התעשייתית שבמערב גרמניה לשעבר.

עצם קיום הכינוס באולם שנקרא על שם ענקית הרכב הגרמנית היה די כדי ליצור בשבועות האחרונים מהומה פוליטית, שהכריחה את החברה להתייחס לעמדותיה של "אלטרנטיבה לגרמניה". החוזה בין האולם, שנקרא כך בשל חסות הניתנת במשך שנים ארוכות על ידי "פולקסווגן", לבין המפלגה נחתם עוד באוגוסט, אך למרות ניסיונות העירייה המקומית לבטל אותו, החוק חייב אותה לכבדו. "אלטרנטיבה לגרמניה" היא מפלגה דמוקרטית החברה ב"בונדסטאג", גם אם בעבור רבים בגרמניה היא מסמלת שנאת-זרים, אנטישמיות ואפילו קשרים לתנועות ניאו-נאציות. ראש העיר הסביר לעיתון מקומי כי "לא ניתן לבטל את האירוע אלא אם כן תהיה סכנה לשלום הציבור".

אך ענקית הרכב הגרמנית פחדה מכל קישור למפלגה, שבעבור רבים נעה עדיין על התפר שבין מפלגה לגטימית לתופעה פסולה, ונמצאת בפיקוח של גורמי ההגנה על החוקה בגרמניה.

ברקע הדברים עמדה כמובן ההיסטוריה הפרטית של החברה, שיוסדה על ידי הנאצים כדי ליצור את "מכונית העם" - שמה בגרמנית. החברה הגרמנית מצאה את עצמה בפוזיציה הבלתי-רצויה שבה היתה מוכרחה להביע עמדה פוליטית כלשהי. "פולקסווגן", יש לציין, מחוברת חזק לצמרת הפוליטית הגרמנית, למפלגות השמרנית  (CDU) והסוציאל-דמוקרטים (SPD) שבשלטון, אבל מעוניינת כמובן למכור כלי רכב לכל הגרמנים.

בסופו של דבר, נראה שהחברה בחרה צד. בערך. ההנהלה הודיעה בימים האחרונים כי היא מביעה תמיכה בעמדת ארגוני העובדים החזקים של החברה. אלה מצדם, פירסמו הודעה רשמית נגד "אלטרנטיבה לגרמניה", שבה הכריזו כי הם "מגנים את העמדות הלאומניות של מי שנקראים 'אלטרנטיבה לגרמניה'. (עמדות) המפלגה מתנגדות באופן ברור לערכי החברה, שביניהם שוני, מגוון, סובלנות ושותפות".

הפתרון שנמצא מבחינת פולקסווגן ועובדיה הוא לבקש "לנטרל" את שם האולם כפי שהוא מופיע בחזיתו. במלים אחרות - לכסות את ה"פולקסווגן" שבמלים" Volkswagen Halle Braunschweig " הנפרשות בגאון על הבניין לאור מטרים רבים.

התגובה עוררה זעם בקרב "אלטרנטיבה לגרמניה". יירג מויתן, אחד מראשי המפלגה, אמר כי ההתערבות של "פולקסווגן" פסולה וכי מיליוני גרמנים שהצביעו למפלגה עשויים "לשקול מחדש" את מערכת היחסים שלהם עם החברה. "אני אחד מהם", הוסיף.

כ-20 אלף מפגינים מהשמאל קיימו הפגנת נגד היום. מאות צירי המפלגה מתכנסים בין השאר כדי לבחור מחליף לאלכסנדר גאולנד, שיישאר מנהיג המפלגה בפרלמנט אולם מעוניין "לבצע חילופי דורות" שיכללו בחירת יושב ראש חדש למפלגה.