דוחות תיקון עולם ישראל מציגים את הקריסה בפעילות חברת הקנאביס: הפסד של 17 מיליון שקל במחצית 2019

במחצית הראשונה של 2019 רשמה החברה הכנסות של 9.9 מיליון שקל, לעומת 41 מיליון שקל ב-2018 כולה • ההכנסות ירדו בגלל הקפאת פעילות החברה בין מרץ לאוגוסט • שיעור הרווחיות נשחק בשל גידול בעלויות הייצור

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת הקנאביס הבורסאית קנביט  פרסמה את הדוחות של הפעילות המקומית שהיא רוכשת מחברת "תיקון עולם". הדוחות מספרים את סיפורה העגום של החברה הנרכשת: תיקון עולם הייתה מובילת שוק הקנאביס בישראל עד 2018, אך במהלך 2019 פעילותה כמעט וקרסה, וזאת בעיקר בשל השינויים ברגולציה בתחום הקנאביס (מעבר לאסדרה חדשה) ובעיות משפטיות.

קנביט חתמה בשבוע שעבר על הסכם לרכישת הפעילות המקומית של תיקון עולם תמורת כ-27 מיליון שקל בלבד (מהם 23 מיליון שקל במזומן) - כרבע מהתמורה שדרשה המוכרת, תיקון עולם של צחי כהן, בתחילת המגעים בין הצדדים השנה.

המכירה יצאה לפועל לאחר שבעלי תיקון עולם, צחי כהן, לא הצליח לקבל את "תעודת היושר" מן המשטרה, המאפשרת לאדם בישראל להיות בעלים של חברת קנאביס. על פי ההסכם, העסקה תושלם עד סוף 2019. קנביט, שבשליטת קבוצת משקיעים בראשות ברק רוזן (שהוא בעצמו מחזיק את מניותיו בנאמנות) נסחרת כיום לפי שווי של 258 מיליון שקל.

על פי דוחות תיקון עולם ישראל, בששת החודשים הראשונים של 2019 רשמה החברה הכנסות של 9.9 מיליון שקל בלבד, לעומת 41 מיליון שקל ב-2018 כולה (כלומר ירידה של כ-50% בקצב ההכנסות השנתי). זאת, בעיקר בגלל הקפאת פעילותה על ידי משרד הבריאות בין מרץ לאוגוסט 2019, על רקע אי המלצת המשטרה להאריך את רישיון גידול הקנאביס של החברה כל עוד כהן הוא בעלי החברה.

עליתה ונפילתה של תיקון עולם (מיליוני שקלים)
 עליתה ונפילתה של תיקון עולם (מיליוני שקלים)

קנביט: "הדוחות לא מנבאים את תוצאות העתיד"

ירידת ההכנסות נבעה מהקפאת הפעילות, אך גם שיעור הרווחיות של החברה נשחק בשל עלייה בעלויות הייצור, וזה קרה עוד לפני התערבות משרד הבריאות. ב-2018, בשנה שבה פעלה "כשיגרה" רשמה תיקון עולם הפסד של 3.4 מיליון שקל. לשם השוואה, ב-2016 רשמה רווח של 3 מיליון שקל וב-2017 רווח של 3.4 מיליון שקל. בששת החודשים הראשונים של 2019, כשלהתייקרות תהליך הייצור התווספה גם הקפאת פעילותה, גדלו הפסדי החברה ל-17 מיליון שקל.

ב-2018 רשמה עדיין תיקון עולם ישראל רווח גולמי, בסכום של 20 מיליון שקל, והפסדיה נבעו בעיקר בגידול בעלויות השיווק והמכירה. לעומת זאת בששת החודשים הראשונים של 2019, כבר רשמה החברה הפסד גולמי, של חצי מיליון שקל (לפני התאמת שווי נכסים ביולוגיים).

מבחינת מזומנים, בחצי השנה הראשון של 2019 השתמשה החברה ב-15 מיליון שקל לפעילותה השוטפת, לעומת 4 מיליון ב-2018 כולה. החברה רשמה השקעה ברכוש קבוע - בעיקר המפעל הנבנה באזור תעשיה ציפורית ונחשב למפעל גדול ומתקדם, ובחוות הגידול החדשה בכפר יהושע, שמחליף חוות גידול בביריה (שלא עמד בתקני משרד הבריאות) - בהיקף של 15 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019. ההשקעות מומנו מהלוואות בעלים של כהן לפעילות, בהיקף של 48 מיליון שקל, אשר לא יועברו לחברה הנרכשת.

קנביט מסרה כהקדמה לדיווח כי הדוחות אינם מנבאים, לדעת הנהלת החברה, את התוצאות של תיקון עולם בעתיד. 2019 הייתה כאמור שנה חריגה עבור תיקון עולם, בשל הקפאת הפעילות במשך חצי מהשנה. עוד מציינים עורכי הדו"ח כי מדובר ב-Carve Out, כלומר נתח מתוך הדוחות של חברת תיקון עולם הבינלאומית, שאינם משקפים בהכרח מה באמת היו העלויות של חברת תיקון עולם ישראל לו הייתה פועלת באופן עצמאי.

חוות הגידול קטנה משמעותית משל המתחרות

בספטמבר השנה הוסרה ההקפאה על פעילותה של תיקון עולם בישראל, והיקף ההכנסות של החברה צפוי לשוב ולעלות, אולם זה לא בהכרח אומר כי היא תחזור למספרי 2017. בדוח נמסר כי חוות הגידול החדשה של תיקון עולם בכפר יהושע, מתפרסת על שטח של כ-5.4 מיליון דונם, המאפשר גידול של 2.5 טון קנאביס בשנה - קטן משמעותית מהתפוקה של רוב החברות הפועלות בישראל, ורק כחמישית מהדרישה של השוק הישראלי כרגע. החברה מתכננת להרחיב את חוות הגידול לכ-15 דונם, אך גם לכך תידרש השקעה של 10-15 מיליון שקל.

מעבר לכך, תהליך הגידול בחווה זו עדיין נמצא בחיתוליו, כך שעדיין לא ברור כמה חומר בדיוק ניתן יהיה להפיק ממנו ומה יהיו עלויות היצור הסופיות בקיבולת המלאה של החווה. כאמור לעיל, העלויות יהיו גבוהות מאשר בחוות הגידול בביריה. החווה בכפר יהושע היא בבעלות של תיקון עולם רק ב-74% והיתר בידי בעלי הקרקע.

אסדרת הקנאביס החדשה קובעת כי מוצרים המשווקים ללקוחות חדשים, ישווקו רק דרך בתי מרקחת. תיקון עולם ישראל, שנמכרת לקנביט, מקימה בית מרקחת משלה, אשר יכול לשווק את תוצרתה ואם תרצה בכך - גם את התוצרת של חברות אחרות. עם זאת, במקומות בהם אין בית מרקחת של תיקון עולם או עד שבנייתו תושלם, תצטרך תיקון עולם לחלק את הרווח שלה עם בתי מרקחת אחרים וחברות הפצה. זאת בשונה מהמצב המתבטא בדוחות שלה עד היום, בו הייתה בקשר ישיר עם לקוחות וכל הרווח הגיעה אליה.

מהדוחות עולה כי ב-2019 סיפקה תיקון עולם את מוצריה לכ-2,000 מטופלים ועד מרץ 2020 משוייכים לה 1,800 מטופלים של האסדרה הישנה. קנביט הרוכשת, היא חברה הצליחה להגיע תוך זמן קצר יחסית מיום היווסדה למצב בו היא מאושרת לפעול תחת האסדרה החדשה, כך שיש לחברות מה להפיק זו מהניסיון של זו. בתיקון עולם ישראל עובדים 90 איש, הרוב ביצור, שיווק והדרכה והנהלה.