רשתות המזון ברבעון השלישי: יוחננוף איכזבה, שופרסל יציבה, פרשמרקט מפתיעה לטובה

המצטרפת החדשה לבורסה, יוחננוף, הציגה הרעה בשורה התפעולי ברבעון, למרות צמיחה נאה במכירות • פרשמרקט הייתה היחידה שהציגה שיפור ברווח הנקי, שעלה ב-27% והסתכם בכ-15 מיליון שקל • כל קמעונאיות המזון הנסחרות מצליחות לשפר את שיעור הרווח הגולמי, בזכות שיפור מחירי הקנייה והתנאים מול הספקים, ובזכות פעילויות נלוות דוגמת מותג פרטי או מועדון

איתן יוחננוף, מנכ"ל החברה / צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף, מנכ"ל החברה / צילום: תמר מצפי

ירידה של כ-4% שרשמה מניית יוחננוף  ביום חמישי האחרון, על רקע פרסום התוצאות הרבעוניות, שיקפה את אכזבת המשקיעים מהנתונים שהציגה רשת קמעונות המזון בסיכום רבעוני. המצטרפת הטרייה לבורסה, שהירידה החדה בשווייה נרשמה ביום השני מאז החלה להיסחר, אמנם נהנתה מהמשך התרחבותה, ובתמיכת פתיחת שלושה סניפים חדשים הציגה צמיחה רבעונית נאה של 19% בהכנסותיה, שהגיעו ל-766 מיליון שקל.

ואולם, בשורה התפעולית הציגה יוחננוף הרעה בסיכום הרבעון השלישי ביחס לתוצאות שהציגה בשני הרבעונים הקודמים השנה, ובהשפעת תקן החשבונאות החדש, הקשור לחכירות (IFRS16), נפגעה גם מעלייה חדה בהוצאות המימון שלה, שפגעו ברווח הנקי. בדרך לשורה התחתונה הציגה יוחננוף גם עלייה ניכרת בהוצאות ההנהלה והכלליות של החברה, והרווח הנקי הרבעוני שלה נשחק ב-9% והסתכם בכ-18 מיליון שקל.

בין הסימנים המדאיגים העולים מדוחות יוחננוף, שהשלימה בחודש שעבר גיוס הון ראשוני (IPO) של כחצי מיליארד שקל, בולט הדיווח שלה על "קו הפעולה בו נקטה החברה לנוכח התחרות השוררת בשוק" שפגע בשיעור הרווח הגולמי, ואשר הושפע לשלילה גם מכך שבשנה שעברה נהנתה יוחננוף מהנחות ספקים בגין פתיחת חנויות חדשות.

תוצאות רשתות קמעונות המזון, במיליוני שקלים
 תוצאות רשתות קמעונות המזון, במיליוני שקלים

עלייה רוחבית בהוצאות המימון

כמגמה, בכל הנוגע לסעיף הוצאות המימון, יוחננוף אינה לבדה, ועלייה משמעותית רוחבית נרשמה בסיכום הרבעון השלישי בסעיף זה גם אצל יתר קמעונאיות המזון, בהשפעת אותו תקן חשבונאות (IFRS16) - שגרר את מרביתן להציג שחיקה ניכרת ברווח הנקי.

אולם, למרות הפגיעה החשבונאית ברווח הנקי ולמרות האכזבה מדוחות יוחננוף, תוצאות הרבעון השלישי של השנה שהתפרסמו כעת - אחרי תקופה ארוכה במהלכה נהנו הרשתות, כמגמה, מצמיחה, עליית מחירים ושיפור הרווחיות - ממשיכים לשקף את התמתנות התחרות ביחס לעבר, ובהמשך לכיוון שהציגו ברבעונים קודמים, הרשתות ממשיכות להציג כיוון חיובי בפעילותן גם בסיכום רבעון זה.

בסך הכול ענף קמעונות המזון מסכם שלושה רבעונים טובים יחסית, שמבטאים את התבגרות הענף, ושבמהלכם שתי קמעונאיות מזון נוספות הצטרפו לבורסה בתל אביב (פרשמרקט  ויוחננוף), לצדן של שופרסל , רמי לוי , ויקטורי  וכן טיב טעם  (המפרסמת דוחות פעם בחצי שנה), כשהן משאירות מעט שחקניות מחוץ לה.

התבוננות בשורת שיעור הרווח הגולמי מהמכירות של כלל קמעונאיות המזון שנסחרות כיום בבורסה מבהירה כי כולן מצליחות לשפר אותו, הן בזכות שיפור מחירי הקנייה ותנאי הסחר מול הספקים, והן באמצעות פעילויות נלוות דוגמת מותג פרטי או מועדון.

כך, נוצרת מציאות בה קמעונאיות המזון הוותיקות ובראשן שופרסל מציגות בסך הכל מגמה של יציבות (0.6%-) במכירות מחנויות זהות, בעוד שאצל המתחרות נפתחו חנויות חדשות שנמצאות בתחילת דרכן ומביאות לצמיחה משמעותית בהרבה בחמש השנים הראשונות לקיומן, בזמן שהרגלי הצריכה של הלקוחות מתבססים.

בשורה העליונה, בדומה ליוחננוף, המתחרות נהנו מהמשך התרחבות הפעילות שתמכה בעלייה בהכנסות, כשאצל הרשתות הגדולות יותר, בראשות שופרסל, עלייה זו נתמכת בהתרחבות לפעילויות חדשות וביתר המתחרות בהגדלת מספר הסניפים על-ידי פתיחת סניפים חדשים או רכישת סניפים מתחרים.

קצב הצמיחה הרבעוני בהכנסות שהציגה יוחננוף היה הגבוה מבין המתחרות, וזאת כאמור, לפי הרשת, בזכות פתיחת סניפים חדשים, כשבהמשך בולט לחיוב אצל יוחננוף ביחס למתחרות גם שיעור השיפור שנרשם לה ברווח הגולמי והתפעולי.

עוד בין הרשתות בולטת בצד החיובי בסיכום רבעוני רשת פרשמרקט של האחים יוסי ושלומי אמיר שהייתה היחידה מבין המתחרות להציג שיפור ברווח הנקי, שעלה ב-27% והסתכם בכ-15 מיליון שקל.

בפרשמרקט נהנו בסיכום רבעוני מצמיחת הפעילות שנתמכה ברכישת רשת סופר דוש, שהשפיעה גם על שיפור תנאי הסחר מול ספקים, כך שלמרות עלייה בהוצאותיה השונות, ובכלל זאת הוצאות המימון בהשפעת התקן החשבונאי החדש, היא הצליחה לשפר את הרווח הנקי הרבעוני.

בין המתחרות, מי שנפגעה בשיעור החד ביותר בשורה התחתונה הייתה רשת רמי לוי, שהרווח הנקי הרבעוני שלה ירד ב-17%, לכ-25 מיליון שקל.

בדומה למתחרות, גם רמי לוי נהנתה בסיכום רבעוני מפתיחת סניפים חדשים שתמכו בשיפור של 10% בהכנסותיה, שהצטברו ליותר מ-1.5 מיליארד שקל, ובדומה לפרשמרקט, גם היא נהנתה משיפור בתנאי הסחר וכן מעליה במכירות המותג הפרטי - מה שסייע לה לשיפור הרווחיות הגולמית.

עוד בסיכום רבעוני דיווחה רמי לוי על השפעת איחוד פעילות רשת בתי הקפה וסופרמרקטים המוזלים קופיקס ורשת הפארם גוד פארם, שתמכו בשיפור הרווח הגולמי.

בשורה התפעולית מדווחת הרשת הנושאת את שם בעל השליטה בה על שיפור בשיעור הרווחיות התפעולית בהשפעת תקן ה-IFRS16, אולם בצד השלילי תקן זה הוביל להוצאות מימון רבעוניות של 17 מיליון שקל, אחרי הכנסות מימון לא מהותיות שרשמה ברבעון המקביל - מה שהוביל לפגיעה בשורה התחתונה.

מבין המתחרות, הרשת הנוספת שהציגה ירידה בשיעור דו-ספרתי ברווח הנקי הרבעוני שלה הייתה מובילת השוק, שופרסל, שרווחיה הרבעוניים נשחקו ב-14% והסתכמו ב-55 מיליון שקל, גם זאת, בדומה למתחרות, בהשפעת העלייה בהוצאות המימון בעקבות יישום תקן החשבונאות IFRS16.

מול שיפור שיעורי הרווחיות, בצד השלילי בפעילות שופרסל בלטה המשך המגמה השלילית בפעילות הפארם שלה, באמצעות רשת Be (לשעבר ניו פארם), שהפסדיה המשיכו לגדול והעיבו על התוצאות, ומנגד בלט לחיוב השיפור בפעילות מועדון לקוחות כרטיסי האשראי של שופרסל.

דוחות ויקטורי מציגים מגמות דומות בסיכום רבעוני - עם צמיחת המכירות, שיפור הרווח הגולמי והתפעולי, וזינוק בהוצאות המימון בהשפעת התקן החשבונאי החדש שהוביל לשחיקה של 4% ברווח הנקי של הרשת שבשליטת משפחת ויקטורי, שהסתכם בכ-9 מיליון שקל - הנמוך מבין חמש המתחרות הבורסאיות.