לא רק מזרחי ואגוד: בנק דקסיה מוזג למרכנתיל דיסקונט

התמורה שדיסקונט שילם עבור מניית בנק דקסיה עומדת על 784 שקל, כך שהתמורה הכוללת על העסקה מסתכמת ב-692 מיליון שקל •
דקסיה מחזיק בסניף אחד בלבד ופעילותו נעשית רק בתחום האשראי לרשויות מקומיות

בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק

כשנה וחצי לאחר שגרעין השליטה בבנק דקסיה פוזר, ושלושה ימים לאחר שנסללה הדרך למיזוג בנק אגוד בתוך בנק מזרחי טפחות - הושלם היום (א') מיזוגו של הבנק העצמאי הכי קטן במערכת הבנקאות המקומית לתוך קבוצת בנקאות גדולה. בנק מוניציפל (לשעבר בנק דקסיה) הודיע כי מניותיו נמחקות מהמסחר בבורסה ושהוא ממוזג למרכנתיל דיסקונט.

התמורה שדיסקונט שילם עבור מניית בנק דקסיה עומדת על 784 שקל, כך שהתמורה הכוללת על העסקה מסתכמת ב-692 מיליון שקל.
דקסיה מחזיק בסניף אחד בלבד ופעילותו נעשית רק בתחום האשראי לרשויות מקומיות. לעסקה בין מרכנתיל דיסקונט ודקסיה הייתה אופוזיציה מצד בנק ירושלים, שרצה להשתלט על דקסיה בעצמו. דירקטוריון דקסיה בחר מלכתחילה בהצעה של דיסקונט והתקדם עמה, תוך שקיבל את האישור הגורף לכך מצד בעלי המניות בו. האישור הסופי ניתן לפני ימים ספורים, כאשר בית הדין לתחרות דחה את בקשת בנק ירושלים לצו ביניים שיעצור את המיזוג עם דיסקונט.

הסכם המיזוג המקורי בין דיסקונט לדירקטוריון ובעלי דקסיה נחתם בנובמבר 2018, ובסוף מאי 2019 הגיע האישור המותנה לעסקה מצד רשות התחרות. במסגרת זו נתנה רשות התחרות, בראשות הממונה מיכל הלפרין, אישור מותנה לעסקה, ושלפיו תאשר את העסקה רק לאחר שקבוצת דיסקונט תמכור מראש את חלקה מתיק האשראי לרשויות מקומיות - מהלך שהושלם לאחרונה.

ההסכם המקורי למיזוג דקסיה בדיסקונט הגיע כחצי שנה לאחר שדקסיה איבד את הקשר לבעלת השליטה הקודמת - קבוצת דקסיה הצרפתית-בלגית, ובכך הפך לבנק ללא גרעין שליטה, בדומה לקיים בפועלים, לאומי ודיסקונט, שמתנהלים ללא גרעין שליטה. בכך נמשכת מגמת הקונסולידציה בבנקאות - ענף שיש בו יתרונות ברורים לגודל.

העסקה למיזוג דקסיה למרכנתיל דיסקונט לא תשנה מהותית את נתח השוק של דיסקונט: נכון לסוף הרבעון השלישי השנה לדקסיה היה תיק אשראי של כ-4.7 מיליארד שקל בלבד (0.4% מהשוק כולו) לעומת יותר מ-173 מיליארד שקל אשראי שהעמיד דיסקונט (16.1% מהשוק). יחד עם זאת, העסקה תרחיב את פעילות דיסקונט בתחום האשראי לרשויות מקומיות, בצל אסטרטגיה אגרסיבית לצמיחה באשראי.