למה חיסולו של אתר האינטרנט הגדול ביותר בעולם לפורנוגרפיה של ילדים לא ריגש את קוריאה

איך קרה שהצעיר הדרום קוריאני בן ה-23 שהורשע בהקמת האתר והניהול שלו קיבל 18 חודשי מאסר, ואילו בארה"ב קיבל אחד המורשעים עשר שנות מאסר על ניסיון ניצול מיני של ילדים והחזקת פורנוגרפיה של ילדים? • אולי מפני שלדברי חוקרים, בדרום קוריאה צריכת פורנו של ילדים נחשבה בדרך כלל לעבירה מקבילה להתערטלות בפומבי

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

 

מבצע בינלאומי נגד מה שהיה אתר האינטרנט הגדול ביותר בעולם לפורנוגרפיה של ילדים הניב עונשי מאסר ממושכים ברחבי העולם - להוציא את דרום קוריאה, שבה עולים לרשת ונצפים רבים מהחומרים הללו.

הצעיר הדרום קוריאני בן ה-23 שהורשע בהקמת האתר והניהול שלו קיבל 18 חודשי מאסר, שיסתיימו בקרוב. עשרות מורשעים מחוץ לדרום קוריאה קיבלו גזרי דין ממושכים הרבה יותר. בארה"ב קיבל אחד מהם עשר שנות מאסר על ניסיון ניצול מיני של ילדים והחזקת פורנוגרפיה של ילדים. גבר בבריטניה נידון ל-40 חודשי מאסר על הפצת תמונות לא ראויות והחזקת סמים.

המפעיל של האתר, סון ג'ונג-וו, עשוי לקבל עונש חמור יותר בארה"ב, שהרשויות בה חשפו בחודש שעבר הן את היקף החקירה העולמית נגד האתר, והן גיליון אישום בתשע עבירות של קשירת קשר, פורנוגרפיית ילדים והלבנת הון. ארה"ב מבקשת את הסגרת סאן, שרשום במסמכי משרד המשפטים האמריקני כג'ונג וון סאן. משרד המשפטים בסיאול לא מסר תגובה.

חברים במפלגת השלטון בדרום קוריאה לוחצים להטיל עונשים נוקשים יותר, יחד עם אכיפה מוגברת בעבירות פורנוגרפיה וניצול מיני של ילדים, בהתבסס על רקע הזעם הציבורי שעוררה הפרשה.

בעוד שהענישה האפשרית בדרום קוריאה על הפקת והפצת פורנוגרפיה של ילדים זהה למקובל בעולם, העונשים על החזקת פורנו ילדים קלים יותר, ובתי משפט נוטים לפסוק עונשים קלים בהרבה מכפי שהחוק מאפשר. סיבה אחת לכך, אומרים מומחים, היא שהחוקים אינם מספקים הנחיות ענישה לשופטים, כלומר בתי המשפט נשענים על תקדימים, שהם במבט היסטורי מקלים. הממשלה ביקשה בחודש שעבר מבית המשפט העליון ליצור הנחיות חדשות.

המחוקקים במדינה אומרים שהם מנהלים קרב קשה במעלה גבעה. בדרום קוריאה, צריכת פורנו של ילדים נחשבה בדרך כלל לעבירה מקבילה להתערטלות בפומבי, אמרה ג'נג דה-היי, חוקרת במכון הקוריאני הממשלתי לקרימינולוגיה. ניצול מיני של ילדים, לדבריה, נחשב לאורך ההיסטוריה לעבירה שצריך למנוע לטובת הסדר הציבורי, ולא בשם ההגנה על ילדים פגיעים חפים מפשע.

"יש במזרח אסיה נטייה לבחון את הדברים מנקודת המבט של העבריין, ולא של הקורבן", אומר הא סורה, עוזר פרלמנטרי של אחד המחוקקים ממפלגת השלטון שמכין את הצעות החוק בנושא. "ויש גם פחות כבוד לזכויות האשה ביחס למערב".

גם בתחילת שנות ה-2,000, מעל 50% מהזנות במדינה הייתה של קטינות, אמרה יאנג. זה עזר ליצור את הרושם שכמה מהקטינים שנוצלו לרעה עסקו במקצוע הזה מרצונם החופשי למען רווח כספי, ולא היו זקוקים להגנה.

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו, מה בחברה שלנו מאפשר את כל זה?", אמרה פעילת זכויות הנשים לי הא-יאנג בכנס בנושא זה שהתקיים לאחרונה בפרלמנט. "אותן הגישות שמביאות להתייחסות מקלה כלפי עברייני מין בדרום קוריאה גורמות גם להענשה מקלה של עבירות מין נגד ילדים", הוסיפה.

גישות כאלו מסבכות את המאמץ הבינלאומי להגן על ילדים מניצול מיני. פורנו של ילדים נפוץ במקרם רבים ממדינות שאין להן מנגנוני מעקב מספיקים ומסגרות משפטיות ללכוד ולהעניש את צלמי הפורנו, אומרים מומחים.

ביפן, הפקת והפצת פורנו של ילדים לא הוצאו אל מחוץ לחוק עד שנת 1999. החזקת חומרים כאלו נאסרה רק ב-2014. החוק הפלילי ביפן קובע מאסר מרבי של שלוש עד שבע שנים על עבירות כאלו. במקרים הבודדים שבהם מקרים כאלו הגיעו לבתי משפט ביפן, הוטלו בדרך כלל עונשי מאסר על תנאי או ענישה קלה יחסית,זאת לפי דוח של האו"ם משנת 2015.

ענישה מקלה קיימת גם בטייוואן, עם מאסר מרבי של שלוש שנים למפיקי ומפיצי פורנו של ילדים. הרשעות בהחזקת חומרים כאלו מניבות קנסות וייעוץ כפוי לעבריינים.

בארה"ב, להבדיל, חשודים שמורשעים בהחזקת פורנו ילדים יכולים להישלח לכלא לעשר עד עשרים שנה. כמעט 60% מההרשעות בפורנוגרפיה של ילדים מובילים למאסרים של חמש שנים ויותר, לפי נתוני משרד המשפטים הפדרלי.

בחקירה העולמית שפורסמה באוקטובר, 338 חשודים בכמעט 40 מדינות נעצרו והואשמו בשותפות בקרטוני וידאו של פורנו ילדים באמצעות Welcome to Video, אתר ב"רשת השחורה" - המרחב הלא חוקי שמוסתר מן הציבור. את החקירות ניהלו חוקרים מארה"ב, בריטניה, גרמניה ודרום קוריאה. כשני שלישים מהחשודים היו דרום קוריאנים. מבין אלו שנפתחו נגדם הליכים בדרום קוריאה, רבים נקנסו בכמה אלפי דולר.

סאן הורשע בהחזקה, הפצה והעלאה של תכני פורנו על ילדים לאתר שאחסן עד שמונה טרה-בייט של חומרים כאלו - אתר פורנו הילדים הגדול בעולם במונחי כמות תוכן. נציג של משרד עורכי הדין שייצג את סאן בבתי המשפט בערכאה נמוכה סירב להגיב. סאן עצמו ועורך הדין מטעם הסנגוריה הציבורית שהגן עליו מילאו גם הם את פיהם מים.

עונשו של סאן, 18 חודשי מאסר בסך הכל, לא חריג. מבין הדרום קוריאנים שהורשעו בעבירות ניצול מיני של ילדים, כולל החזקת פורנוגרפיה, שליש ריצו עונשי מאסר. רק 6% מאלו שהורשעו בתשלום על יחסי מין עם ילדים נכלאו, זאת לפי נתונים ממשלתיים עדכניים. 75% מאלו שנכלאו ריצו פחות מחמש שנות מאסר, הרבה פחות מהעונש המרבי של מאסר עולם.

אנשי אכיפת החוק אינם רואים בעבירות מין בילדים בעיה רצינית במיוחד, אומרת פארק צ'אן-מי, נציגה מ"מרכז התגובה הקוריאני לאלימות סייבר", ארגון מתנדבים שמציע עזרה לקורבנות ניצול מיני. "חוקר ממשלתי אחד של עבירות ניצול מיני אמר לחשוד שכל הגברים צופים בפורנו, ושהוא צריך לחשוב רק שהוא חסר מזל על שנלכד", אמרה פארק.

הצעת חוק שמכין המחוקק קנג צ'נג-איל ממפלגת השלטון נועדה להעלות את הענישה המירבית על החזקת פורנו ילדים לשלוש שנות מאסר, במקום העונש הקיים כיום של שנה אחת. הצעה של מחוקק אחר היא שבתי המשפט יהדקו את צווי ההגבלה על עבריינים מורשעים בעבירות מין בילדים.

גם לאחר אלו, זה יהיה עדיין מעט מדי בסטנדרט מערבי. מומחים משפטיים בפרלמנט הקוריאני אומרים שקשה להעלות בצורה דרמטית יותר את הענישה בתיקון אחד לחוק הקיים, אומרת הא, העוזרת של חבר הפרלמנט קנג. "אנחנו בוודאי רוצים שינויים חזקים ומהירים יותר, אבל מגבלות משפטיות מפחיתות את הדרגה שבה אנחנו יכולים להעלות את רמת הענישה במכה אחת", הסבירה.