ביטוח חיים | בלעדי

סקור יוצאת מביטוח משנה גם בתחום הפנסיה; יושפעו - קרנות ברירת המחדל של מיטב דש, אלטשולר ופסגות

חברת ביטוחי המשנה האירופית תיוותר בישראל רק עם ביטוח משנה לביטוחים כלליים • בעקבות פניות "גלובס" בנושא הודיעה אלטשולר שחם גמל ופנסיה כי חברה למבטח משנה חדש • שתי הקרנות האחרות שעבדו עם סקור צפויות לסכם בקרוב על התקשרות עם מבטח משנה חדש • תנאי ההתקשרות החדשים אינם ידועים

רונן טוב / צילום: תמר מצפי
רונן טוב / צילום: תמר מצפי

לאחר שהודיעה כי תחדל מלקבל עסקים חדשים לביטוח קדימה בתחום ביטוחי הסיעוד בישראל, חברת ביטוחי המשנה האירופית סקור הודיעה לאחרונה כי היא יוצאת מביטוח משנה גם בתחומי ביטוח החיים והפנסיה החדשה. לצעד האמור של סקור, שהודיעה כי תמשיך לשאת בסיכון הביטוחי עבור השנים בהן שימשה כמבטחת משנה אך שתחדל לקבל מחויבויות חדשות, השפעה ניכרת על שלוש מארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו על ידי המדינה.

סקור היא חברת ביטוחי משנה שתפסה לעצמה עמדה חשובה בשוק המקומי, כשבעתיד הקרוב היא תיוותר פה רק עם ביטוח משנה לביטוחים כלליים, לאחר שיציאתה מתחום הסיעוד לפרט הובילה לסערה של ממש ונלוותה לה הפסקת מכירת ביטוחי סיעוד לפרט חדשים על ידי כל חברות הביטוח המקומיות. בתחום הפנסיה החדשה היו לה רק שלוש קרנות שהסתייעו בה על מנת לגדר את הסיכונים הדמוגרפיים עבור עמיתיהן: קרנות הפנסיה החדשות של מיטב דש, של אלטשולר שחם ושל פסגות.

נכון לסוף אוקטובר 2019 נוהלו בקרנות הפנסיה המקיפות של מיטב דש (איילון), של אלטשולר שחם ושל פסגות נכסים בהיקף 11.2 מיליארד שקל, 6.7 מיליארד שקל ו-2.9 מיליארד שקל, בהתאמה, שהיוו נתחים של 2.9%, 1.7% ו-0.75 משוק הפנסיה המקיפה החדשה, בהתאמה.

מדובר בשלוש מארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו כאופציות מוזלות לציבור הרחב עבור חיסכון פנסיוני, כשמפאת קוטנן היחסי אין להן, במיוחד השתיים האחרונות, מספיק נכסים מנוהלים ומספיק פיזור על מנת לספוג היטב איזון אקטוארי שלילי. זאת לעומת קרנות גדולות, כמו אלה שבניהול קבוצות הביטוח, ושמנהלות עשרות רבות של מיליארדי שקלים כל אחת.

בעקבות פניות "גלובס" בנושא זה לקרנות ברירת מחדל הודיעה אלטשולר שחם גמל ופנסיה כי חברה למבטח משנה חדש, כשגם שתי הקרנות האחרות שעבדו עם סקור צפויות לסכם בקרוב על התקשרות עם מבטח משנה חדש.

עם זאת, לא ידוע על תנאי ההתקשרות עם מבטחי המשנה מצדן של שלוש החברות המנהלות כאמור, והאם מדובר בייקור או בשינוי אחר בתנאי הכיסוי ביחס להסכם שהיה להן עם סקור. נציין כי הקרן ברירת מחדל הרביעית, של הלמן אלדובי, עובדת עם מבטח משנה זר אחר.

פסגות עצר הצטרפות לאחד המסלולים

במה מדובר? קרנות הפנסיה ייחודיות בכך שלצד החיסכון יש לעמיתים בהן כיסויים ביטוחיים, כשכל המימון עבור קצבאות הזיקנה וקצבאות הנכות והשארים בקרנות מגיע מכיסי העמיתים בקרנות עצמם. כלומר, קרנות הפנסיה הן קרנות עם ביטוח הדדי, כשעודף תשלומים לעמיתים גורר גירעון אקטוארי שמיד נסגר באמצעות גריעת זכויות העמיתים כולם.

למעשה, ניהול הסיכונים בקרן הפנסיה - דהיינו הפער בין תשלומי הקרן בגין תביעות ביטוחיות לבין הפרמיות שהיא גובה עבורן - נקראת תשואה דמוגרפית או אקטוארית שנמדדת כתשואה רגילה. משום שקרנות הפנסיה החדשות של בתי ההשקעות קטנות מאוד הרי שיכולת הספיגה של עמיתיהן של קטסטרופות של עמיתים אינה טובה כזו שיש בקרנות הגדולות בהרבה של קבוצות הביטוח. אך לא רק זאת, ככל הנראה האוכלוסייה שמצטרפת לקרנות הברירת מחדל מתאפיינת בחיתוך תביעות גבוה יותר מזה שמייצג את הקרנות האחרות, דבר שגם עלול להשפיע על התביעות בפועל - ולהצדיק רכישת ביטוח משנה.

עוד נודע ל"גלובס" כי בעקבות הפרידה ממבטח המשנה שנכפתה על שלושת בתי ההשקעות, לפי שעה, עצר בית ההשקעות פסגות את ההצטרפות של לקוחות חדשים לאחד המסלולים בקרן הפנסיה המשלימה שלו. זה קורה משום החובה הרגולטורית לביטוח משנה בקרנות שבהן מספר עמיתים שנמוך מרף מינימלי. עם זאת, לעצירת ההצטרפות של הלקוחות החדשים אין השפעה מהותית על פסגות, וזאת משום החשיבות המועטה של המסלול שההצטרפות אליו הופסקה לפי שעה.