קמפיין העבודה-גשר עומד למבחן: האם העבודה הקבלנית חוסלה?

קמפיין עליז מבשר על הגשמה מפוארת של מצע העבודה-גשר: "הבטחנו וקיימנו: מיגור האלימות כלפי נשים; ביטול עובדי הקבלן; חינוך חינם מגיל אפס; העלאת שכר המינימום"• קראנו את האותיות הקטנות • "המשרוקית של גלובס"

עוקבות ועוקבי מפלגת העבודה ברשת ידעו בשבוע החולף כמה רגעי אופוריה. "מיגור האלימות כלפי נשים. הבטחנו. קיימנו" - הכריזה שקופית כחלחלה בפייסבוק ב-25 בנובמבר. "חינוך חינם מגיל אפס. הבטחנו. קיימנו" - קבעה למחרת מודעת טוויטר בטורקיז זרחני. וכן הלאה - "יישום תוכנית לאומית עבור ההתיישבות העובדת"; "השוואת תנאי העבודה בשירותים החברתיים המופרטים"; "העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל" ; "העלאת הבטחת הכנסה לקשישים ל-3,700 שקל"; ולבסוף, בינתיים: "חיסול תופעת עובדי הקבלן".

מיותר לציין שאף אחד מההישגים הללו עוד לא התגשם במציאות. חינוך חינם, למשל, עדיין ניתן רק מגיל 3, שכר המינימום הוא עדיין 5,300 שקל לחודש, והאלימות נגד נשים עדיין חיה ובועטת. אבל לכאורה, זה בדיוק מה שהמודעות אומרות: "הבטחנו. קיימנו".

ההסבר לבשורות המוזרות טמון בטקסט המלווה. במילה "קיימנו" מתכוונים בעבודה-גשר להישגיהם במו"מ על כניסה לממשלה. על ביטול ההעסקה הקבלנית הם אומרים, למשל, עמוק בתוככי הפוסט: "דרשנו וקיבלנו במו"מ עם כחול לבן את הדבר המתבקש - הפסקת הבושה של העסקת עובדי קבלן".

נזכיר כמה עובדות. קמפיין העבודה-גשר עלה חמישה ימים אחרי ההודעה של גנץ כי נכשל בהקמת ממשלה. אם ניתנו לסיעה הבטחות - הן לא מעוגנות בקווי היסוד של שום ממשלה. הדיווח האחרון שמצאנו על סיכומים בין העבודה-גשר לכחול לבן פורסם ב-15 בנובמבר: "בימים האחרונים הגיע גנץ לסיכומים בתחומים כלכליים חברתיים מסוימים עם מפלגת העבודה", דיווחה עמיתתנו טל שניידר ב"גלובס", "אך הצדדים לא חתמו על הסכם קואליציוני".

שניידר נשענה על הודעה של גנץ בפייסבוק מאותו יום: "התקדמנו השבוע בגיבוש קווי היסוד בנושאים שחשובים באמת לאזרחי ישראל - בבריאות, בחינוך, בדת ומדינה - עם העבודה-גשר ועם ישראל ביתנו". גנץ לא סיפר מאז על התקדמות נוספת, והמשרוקית לא מצאה אישור פומבי לכך שנחתמו הסכמים סופיים. שאלנו את דוברי הסיעות אם קיימים הסכמים כתובים כאלה, אבל בינתיים לא קיבלנו תשובה.

■ בשורה התחתונה: הקמפיין של העבודה-גשר מטעה. המודעות יוצרות את הרושם שהמדיניות הנזכרת בהן הוגשמה במציאות. ההסכמה של כחול לבן לקדם אותה, שנזכרת בטקסט המלווה, לא עוגנה בהסכם בפומבי.

● תחקיר: יפתח בריל