בכירים בהייטק למנדלבליט: תקבע אם נתניהו רשאי להרכיב ממשלה

שורה של מנהלים ויזמים בכירים ההייטק, בהם דב מורן, ד"ר ארנה ברי ויואל חשין, פנו ליועמ"ש בדרישה לקבל את עמדתו בנוגע לסמכות הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ שהוגש נגדו כתב אישום • "אין דבר הכרחי וחיוני יותר למדינת ישראל ולציבור האזרחים ברגע זה מאשר הצורך בידיעה זו"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

שורה של מנהלים ויזמים בכירים מתחום ההייטק פנו הערב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה לקבל את עמדתו בנוגע לסמכות הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום.

על המכתב, שהוגש באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר, חתמו, בין השאר, דב מורן, ד"ר ארנה ברי, יואל חשין, טל ברנוח, רועי סער וזהר לבקוביץ. 

"למרות שמובן החשש שהנך מביע מן הקושי ומן ההשלכות הציבוריות שעשויות לנבוע מהכרעה משפטית בנושא זה ושאיפתך המובנת לנסות ולהימנע מכך, בתקווה שהדבר יוכרע על ידי הציבור במישור הפוליטי-ציבורי ולא במישור המשפטי, אין מנוס מלהורות את הדין ולהבהיר את "כללי המשחק", שכן הדבר מתחייב ממך בעת הזו", נכתב במכתב למנדלבליט. 

מנדלבליט כבר עסק בשאלה האם נתניהו צריך להתפטר מתפקידו בממשלה הזמנית עם הגשת כתב האישום, אך החליט אז כי אין צורך. מנדלבליט לא דן בעניין מעמדו של נתניהו במקרה שתוטל עליו שוב מלאכת הרכבת הממשלה, בטענה כי מדובר בדיון תיאורטי באותה העת. עו"ד הולץ לכנר כתבה כעת כי "לאור ההשלכות המעשיות והממשיות שיש להכרעה בעניין זה כבר עתה, אין המדובר בסוגיה תאורטית, שכן על פיה היו פועלים, ככל הנראה, כל חברי מפלגת הליכוד להחלפת יו"ר המפלגה, לצורך הרכבת הממשלה ומניעת הצורך בבחירות נוספות, או לחילופין לצורך העמדתו כמועמדם לראשות הממשלה בבחירות הקרובות".

עוד צוין במכתב זה כי הימנעות ממתן חוות-דעתו בעת הזו ממש עשויה להוביל לסחרור של מדינת ישראל למערכת בחירות שלישית. "מערכת בחירות זו תהיה טעונה ביותר, קשה, מלאת יצרים, הסתה, ליבוי שסעים והמרדות נגד רשויות השלטון, באופן שעשוי להיות בלתי הפיך לחברה הישראלית, ועלותה למשק הישראלי יהיה של מיליארדים. נוסף על כך, קיים סיכון ממשי להידרדרות ביטחונית וכלכלית, תוך קבלת החלטות מעוותות, הנובעות מצרכים ומשיקולים אישיים ותוך ניגוד עניינים חמור, בין האינטרס האישי של אדם המואשם בעבירות חמורות ביותר לבין האינטרס הציבורי, והכל במסגרת ממשלת מעבר שאינה בעלת סמכות לקבלת החלטות הרות גורל מסוג זה".

"זכותו של הציבור הישראלי לדעת בנקודת זמן זו מה הדין החל ביחס לסמכות הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ שמואשם בעבירות כה חמורות שיש עמן קלון כנתניהו. דומה כי אין דבר אקוטי, דרמטי, הכרחי וחיוני יותר למדינת ישראל ולציבור אזרחי ישראל ברגע זה מאשר הצורך בידיעת מציאות משפטית זו", מסכמים במכתב. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.