בליכוד מציעים להקפיץ את היקף מימון המפלגות לקראת הבחירות לכנסת ה-23

מפלגת הליכוד מעוניינת להגדיל את יחידת המימון מ-1.38 מליון שקל ל-2.1 מליון שקל • המשמעות: הוצאה ציבורית על מימון הקמפיינים של המפלגות בסבב השלישי של הבחירות תעמוד על 252 מליון שקל במקום 165.5 מליון שקל

 

קמפיינים של כחול לבן והליכוד על גשר בסבב ב' של הבחירות / צילום: טל שניידר, גלובס
קמפיינים של כחול לבן והליכוד על גשר בסבב ב' של הבחירות / צילום: טל שניידר, גלובס

שמונה ימים נותרו לכנסת ה-22 ובהיעדר פתרון פוליטי למשבר הפוליטי בו מצויה ישראל, בכנסת מתחילים להפנים שהבחירות לכנסת ה-23 מעבר לפינה. הליכוד וכחול לבן, לא מסוגלות להגיע להסכמה על הרוטציה, והצעת פשרה לכאורה (אשר בליכוד לא אישרו עד לרגע זה באופן רשמי את קיומה) שנתניהו יכהן כראש ממשלה למשך כ-5-6 חודשים, לא פותרת לכחול לבן את הבעיה - והיא שאינם מסכימים לשבת בממשלה תחת ראש ממשלה שיש לו 3 כתבי אישום.

מבחינת המפלגות, מדובר במערכת בחירות שלישית כאשר לא ברור מאיפה הן ישיגו את הכספים לניהול קמפיין ופרסום פוליטי. בסיומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-21 (אפריל 2019) נטלו המפלגות הלוואות מן הכנסת, ונכון ליום זה, החלו להחזירן באמצעות קיזוז מן הכספים השוטפים של מימון מפלגות. החוק קובע כי כל סיעה בכנסת מקבלת 1.38 מליון שקל, לפי מפתח סיעתי, מדי חודש.

במצב דברים נורמלי, הסיעות יכלו להחזיר את ההלוואות, מדי חודש, במשך 4 שנים. אך עם מערכת בחירות שלישית תוך 12 חודשים, הסיעות שילמו עד כה 2 תשלומים מתוך 54 תשלומים. מאחר ולא החזירו את ההלוואות שנטלו (כולם ביחד בסך 180 מליון שקל), המפלגות לא רשאיות ליטול מקדמות מימון או הלוואות נוספות.

בליכוד מציעים בימים אלה את הפתרון הבא: העלאת יחידת המימון מ-1.38 מליון שקל ל-2.1 מליון שקל. את החקיקה יבצעו ככל הנראה באמצעות הוראת שעה ותחולתה תהיה חד פעמית, למימון בחירות לכנסת ה-23 ולא למימון השוטף שלאחר הבחירות.

כך למשך, מפלגה שיש לה 32 מנדטים, כמו הליכוד, תזכה במימון מפלגות בסך 67.2 מליון שקל (וזאת במקום סך של 44.16 מליון שקל במימון היחידה הקודם). ומפלגה שיש לה 33 מנדטים, כמו כחול לבן, תיזכה במימון בסך 69.3 מליון שקל (וזאת במקום סך של 45.5 מליון שקל במימון היחידה הקודם). כמובן, שהסכומים הסופיים תלויים בגודלן של המפלגות בכנסת ה-23. יחד עם זאת, המשמעות של העלאת יחידת המימון עשויים להיות הוצאה ציבורית על מימון מפלגות בסך 252 מליון שקל וזאת במקום 165.5 מליון שקל. מדובר בסכומים גבוהים במיוחד, אשר ישמשו בעיקר לקמפיין נגטיבי של מפלגה אחת נגד השניה.

יצויין שהמהלך עשוי לעורר ביקורת ציבורית נרחבת. אחרי כמעט שנה, שכל הצדדים בכנסת אינם מצליחים להגיע להסכמות כלשהן, מגיע הנושא של מימון כספי למערכת בחירות והרוב הדרוש, ייצוג מכל סיעות הבית, מקבל תמיכה מכל הח"כים.

"גלובס" פנה לנציגים ממגוון סיעות, אך אף אחד מהם לא הסכים לדבר על הנושא. היום (ג') אמור להתכנס פורום של מנכ"לי המפלגות, ובאותה ההזדמנות ידונו גם באופציית הגדלת יחידת המימון כאמור, מ-1.38 מליון שקל ל-2.1 מליון שקל - תוספת של 700 אלף לכל יחידה.