חמאה | בלעדי

פתרון למשבר החמאה? כנראה שלא בקרוב

מכרז מכסות החמאה למכירה קמעונאית שהגיע לידי "גלובס" מגלה כי יצרניות החלב המקומיות נשארו בחוץ, והיבואניות שוב נדרשות לייבא חמאה לישראל תחת מחיר הפיקוח הממשלתי • גורמים בענף: "החמאה נמכרת היום במחירי שיא בעולם, שוב חוזרים על אותה טעות"

חמאה תנובה מתוך סניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף
חמאה תנובה מתוך סניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף

פתרון למשבר החמאה? כנראה שלא בקרוב. המחסור בחמאה בשוק הישראלי, שנמשך למעלה משנה, ככל הנראה לא צפוי להסתיים בקרוב, לפחות לא על בסיס הדרישות שעולות ממכרז שפרסם היום (ג') מינהל היבוא במשרד הכלכלה והגיע לידי "גלובס". המכרז מתייחס לחלוקת מכסות לייבוא חמאה באריזות קמעונאיות (חמאה שולחנית) בפטור ממכס בהיקף של 2,650 טונות, בהתאם לצו על חתם שר האוצר בשבוע שעבר.

במשרד הכלכלה אמנם מציינים במכרז כי מטרתו היא "להביא למכירת חמאה במחיר נמוך לצרכן" באמצעות הליך תחרותי, ואולם, במכרז נכללים שני תנאים משמעותיים שעשויים להותיר שחקניות רלוונטיות רבות מחוץ למשחק ולמנוע יבוא חמאה לישראל. ראשית המכרז פוסל את המחלבות הגדולות מאפשרות להשתתף במרכז, ושנית, הוא דורש מכירה במחיר שתואם את מחיר החמאה שבפיקוח ממשלתי - 3.94 שקלים ל-100 גרם חמאה.

כך, בנוגע לסוגיית המחיר מציין המכרז כי "הוועדה לא תקבל הצעות ולא תקצה מכסה לזוכה אשר מחיר המקסימום ל-100 גרם אליו התחייב, עולה על 3.94 שקלים" - שהינו כאמור, המחיר המפוקח ל-100 גרם חמאה במחירי צרכן.

וכמו כן, על פי תנאי ההשתתפות, ספק מוצרי חלב שבשנת הכספים הקודמת מחזור המכירות שלו לקמעונאים עלה על 500 מיליון שקל בתחום מוצרי החלב אינו רשאי להגיש הצעה. במילים אחרות, המחלבות הגדולות בישראל - תנובה, שטראוס וטרה - מנועות מלייבא חמאה שולחנית. לאחרונה הצהיר מנכ"ל תנובה אייל מליס בראיון לגלי צה"ל כי "תנובה מוכנה לייבא גם היא חמאה ולא להרוויח כסף על החמאה המיובאת, ובלבד שלא יהיה מחסור על המדפים".

"החמאה נמכרת היום במחירי שיא בעולם, שוב חוזרים על אותה טעות וברור שלא תיכנס מספיק חמאה למדינת ישראל, בוודאי לא בכשרות מהדרין שזה מה שרוב הציבור היום רוכש", אומרים ל"גלובס" גורמים בענף.

עוד עולה מתנאי המכרז, המשתתפים במכרז נדרשים למכור לפחות 80% מהמכסה שיקבלו, ומחויבים לסמן כל פריט שיימכר במסגרת המכרז עם קוד שונה על מנת שניתן יהיה להבחין בינו לבין חמאה מאותו סוג שלא יובאה במסגרת הפטור ממכס בעקבות זכייה במכרז. כך מבקשים במשרד הכלכלה לעקוב אחר ספקים שעלולים לנסות 'לערבב' בין סוגיה החמאה שהם משווקים ולמכור רק חלק ממנה במחיר אליו התחייבה.

בנוסף, ספקים שמעוניינים להשתתף במרכז נדרשים להצהיר כי בידיהם חוזה חתום עבור מינימום מ-70% מכמות הזכייה הפוטנציאלית עם קמעונאי אשר לו מחזור מכירות העולה על 500 מיליון שקל בשנה.

עוד נציין, כי בנוסף למכרז הנוכחי, צפוי משרד הכלכלה לפרסם מכרז ליבוא חמאה לתעשייה שעשוי לכלול תנאים שונים.