"בלי טרנספורמציה דיגיטלית חברות לא ישרדו"

כך אמרה היום רונה שגב-גל, שותפה ומייסדת ב-TLV partners, פאנל עתיד שוק הענן בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן • ד"ר נטלי בלוך: "הפתרון הוא לייצר בארגונים יחידה שאחראית על טרנספורמציה דיגיטלית, ובאיזשהו שלב תחליף את יחידת המחשב המסורתית"

פאנל בין הפנטגון לחברות הענק: לאן הולך שוק הענן / צילום: איל יצהר, גלובס
פאנל בין הפנטגון לחברות הענק: לאן הולך שוק הענן / צילום: איל יצהר, גלובס

"בלי טרנספורמציה דיגיטלית חברות לא ישרדו. 70% מהמנכ"לים בארה"ב אומרים שמי שלא זז לא ישרוד, וחלק מזה נוגע גם למעבר לענן. אבל ארגונים גדולים מאוד מפחדים מזה", אמרה רונה שגב-גל, שותפה ומייסדת ב-TLV partners, בוועידת The Enterprise Technology Summit של "גלובס" וג'יי.פי מורגן. ד"ר נטלי בלוך, מנהלת המרכז לחדשנות דיגיטלית ARC במרכז הרפואי שיבא תל השומר הסכימה עם דבריה והוסיפה כי "השינוי הכרחי, והפתרון הוא לייצר בארגונים יחידה שאחראית על טרנספורמציה דיגיטלית, ובאיזשהו שלב תחליף את יחידת המחשב המסורתית שכבר לא תהיה רלוונטית. אנשים לא אוהבים שינויים, אז הרבה מזה קשור לאופי האנושי". הדברים נאמרו במהלך פאנל בנושא עתיד שוק הענן בהנחיית יסמין יבלונקו ועמרי זרחוביץ' מ"גלובס".

שגב-גל אמרה כי "בארה"ב מקימים קבוצות שיעשו תהליכים כאלה. אני פחות רואה את זה באירופה, וגם בישראל אנחנו מאוד מאחור יחסית לארה"ב בתחום הענן והטרנספורמציה הדיגיטלית. אפילו הסטארט-אפים המתקדמים שלנו לא מאוד מתקדמים מבחינת התשתיות עצמן. אבל לאט לאט דברים קורים".

בלוך הציגה את פעילות המרכז שהיא מנהלת, ואמרה כי "אנחנו אחראים על ביג דאטה ו-AI, ואנחנו לא יכולים לעשות הרבה מהעבודה שלנו ללא הענן. אנחנו קיימים שנתיים, ודי מהתחלה השתמשנו באז'ור של מיקרוסופט והקמנו מעבדה לשימוש דאטה בענן לצרכי מחקר ופיתוח, עם כלים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה. קיבלנו אישור רגולטורי לעשות שימוש בענן לצרכים אקדמיים, אבל עדיין לא לצרכים יומיומיים פנימיים. בשנתיים האלה הכנסנו לבית החולים 24 סטארט-אפים שמגיעים עם הטכנולוגיה שלהם ומקבלים גישה לקליניקה, למחלקות, לדאטה, וכל סטארט-אפ שאנחנו עובדים איתו מאפשר לנו להשאיר בחינם את הטכנולוגיה אצלנו לשלוש שנים. זה מאפשר לנו לצבור טכנולוגיות שלא היינו יכולים לפתח או לרכוש. שנית, העובדה שיש סטארט-אפים בשטח חושפת את הרופאים הצעירים שלנו לדברים חדשים. יש לנו קבוצת רדיולוגים שהולכת להקים חברה. החדשנות מדביקה את הרופאים וזו בדיוק התרבות שאנחנו רוצים שתדבק ברופאים שלנו".

שגב-גל סיפרה כי "התחלנו להשקיע ב-IT לענן לפני 4-5 שנים, מתוך הבנה שהעולם חייב לעבור לזה. בבתי חולים יש טיעון נגד מעבר לענן בשל ענייני אבטחה, אבל אני לא בטוחה שהמערכות הפנימיות מאובטחות יותר. בעיית הרגולציה היא יותר קשה מבעיית האבטחה".

בלוך הגיבה לדבריה ואמרה כי "גם העלות של מעבר לענן אמורה להיות זולה יותר לאורך זמן, מאשר העלויות של תחזוק שרתים. הדבר שהכי חוסם אותנו זה אנשים ולא טכנולוגיות, אבל אני כבר רואה איך כולם מתגייסים לעניין הזה, וגם הרגולציה לא מאוד מאחור. לפני שנתיים עבדתי בבוסטון, ולקח לי שנתיים להעביר ועדת אתיקה לשימוש בטכנולוגיה אחת בבית החולים. בישראל בשנתיים שאני נמצאת עברנו כמעט 20 ועדות. אבל שמעתי חששות שנוגעות למצב הביטחוני בארץ ולכך שמרכזי הנתונים נמצאים באירופה ולא בישראל ויש סיבים שחוצים את הים".

השתיים התייחסו לפעילות הסטארט-אפ הישראלי Aidoc, שפועל בשיבא, ושקיבל השקעה מ-TLV Parnters, כאשר שגב-גל סיפרה כי "הוא פועל במאות בתי חולים בארה"ב, והתגובה הראשונה של רדיולוגים אליו הייתה פחד שיחליפו אותם. אבל בהמשך הם מבינים שזה עוזר להם. בכלל, ברפואה יש כל כך הרבה דאטה שזה ממש מגרש משחקים ל-AI", ובלוך הוסיפה כי "האלגוריתם של החברה זיהה בשיבא שבץ לפני הרופאים, ומאז כל הרופאים רוצים להשתמש בתוכנה".

בתשובה לשאלה האם השליטה של ענקיות הטכנולוגיה בשוק הענן היא שלילית, שגב-גל אמרה כי "בסוף כל כנס של שירות הענן AWS של אמזון אומרים שיש 30 יזמים שיושבים במסדרון ובוכים כי אמזון הכריזה שהיא מפתחת שירות דומה לשלהם. משקיעים תמיד שואלים חברות בתחום אם AWS או אז'ור לא יהרגו אותן, אבל לדעתי יש מקום גם לשירותים שלהם וגם לשירותים אחרים. בכל תקופה הייתה חברה מונופולית שחשבה שהיא תשתלט על העולם וזה לא קרה. אבל צריך לשחק חכם. סטארט-אפים שקצת מתקדמים הרבה פעמים מביאים דברים הרבה יותר חדשניים ומתאימים לארגונים ממה שהחברות האלו, שהרבה פעמים פונות יותר למפתחים, מספקות".

בלוך הוסיפה כי "להיות בענן אחד זה מאוד מגביל. אבל ההעברה של הדאטה יקרה. אני חושבת שבהמשך נהיה בעוד עננים, זה ייקח זמן אבל אנחנו בדרך".

לבסוף, השתיים הציגו תחזית לשנים הקרובות. בלוך אמרה כי "בשיבא תוך חמש שנים נהיה לחלוטין בענן מבחינה מחקרית, ובשימושים היומיומיים אני מקווה שנהיה קרובים לזה. אנחנו עובדים על תרחיש קליני סביב קרדיולוגיה שיראה לרופאים במיון שניתן בזמן אמת לקבל מידע ממקורות שלא מחוברים אחד לשני לתוך מסך אינטראקטיבי. אני מקווה שהטכנולוגיות ישפרו את היכולות של השירותים הרפואיים שאנחנו מספקים, ויעשו זאת בעלות פחותה".

שגב-גל אמרה כי "אנחנו חיים בעולם שהולך ומשתנה בקצב הולך וגדול. חברה שלא מבינה ומתמודדת עם זה לא תשרוד. הדבר הכי חשוב זה לבנות תשתית שמאפשרת לשנות כל רכיב במהירות - חברות צריכות לבנות את עצמן כמו לגו ענק. זה אתגר מטורף אבל קריטי לחברה שרוצה לשרוד בעולם החדש".