תאגיד השידור: צה"ל זייף במשך שנים את מספר החרדים המתגייסים

כך פרסמה הבוקר כרמלה מנשה • לטענת מנשה, מדובר בהצגת נתונים שקריים אשר הגדילו בעשרות אחוזים את מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל • תגובת צה"ל לתאגיד השידור: "לאחרונה התגלתה בצה"ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות"

חיילים חרדים / צילום: דובר צהל
חיילים חרדים / צילום: דובר צהל

צה"ל זייף את מספר החיילים החרדים שהתגייסו על מנת לעמוד ביעדי הגיוס, כך חשפה כרמלה מנשה מתאגיד השידור "כאן". לטענת מנשה, מדובר בהצגת נתונים שקריים לוועדת החוץ והביטחון, לשר הביטחון ולרמטכ"ל, נתונים אשר הגדילו בעשרות אחוזים את מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל.

מנשה צייצה בטוויטר כי "חשיפה - צהל זייף ביודעין, הגדיל בעשרות אחוזים והציג מצג שקר במשך שנים של מס החיילים החרדים שהתגייסו לצה"ל. הם שיקרו לוועדת החוץ והביטחון, לשהב"ט, לרמטכ"ל ולציבור כדי לעמוד ביעדי הגיוס. במשך שנים הם הכפילו ואף שילשו את מס החיילים החרדים המתגייסים לצה"ל".

 

מנשה מוסיפה ומפרטת בחשיפתה בתאגיד השידור כי מספר המתגייסים הוכפל ואף שולש. בשנת 2017 דיווח צה"ל על מספר של 3,070 חיילים חרדים שהתגייסו, אך בפועל התגייסו רק 1,300. "בצבא הוסיפו לרשימות המתגייסים החרדים גם מתגייסים שאינם חרדים על פי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שאינם דתיים כלל", טוענת מנשה. היא מוסיפה כי "בשנת 2011 היו 600 מתגייסים אך בפועל הם דיווחו על 1,200 חרדים שהתגייסו ובכל שנה הגדילו את המספרים ודיווחו על עלייה". בשנת 2017 התגייסו בפועל 1,650 חיילים, אולם דווח על 3070. 

בחודש פברואר השנה התייחס יאיר לפיד בפוסט בפייסבוק למספר החרדים המתגייסים לצה"ל שנמצא בעשורים האחרונים במגמת עלייה מתמדת. לפיד התייחס לחוק הגיוס שהובילה יש עתיד, שאושר במארס 2014, וקבע יעדי גיוס לחרדים ואפשר להטיל סנקציות במקרה של אי-עמידה ביעדים, לאחר תקופת הסתגלות של שלוש שנים.
בנובמבר 2015 עבר בכנסת תיקון לחוק, בעקבות ההסכמים הקואליציוניים בממשלה החדשה, שבפועל מעקר אותו. תיקון זה נפסל בבג"ץ.

לפי נתוני מדור שילוב חרדים בצה"ל שפורסמו, בין 2016-2011 מספר החרדים המתגייסים עלה באופן עקבי מדי שנה. ב-2012 חלה עלייה של 12.9% במספר המתגייסים החרדים וב-2013 חלה עלייה של 28.4% ביחס לשנה הקודמת. לפי הנתונים, דווקא בתקופה שבין חקיקת חוק הגיוס באפריל 2014 לתיקונו בנובמבר 2015, חלה האטה בקצב הגידול של מתגייסים חרדים: בשנת הגיוס 2014 עלה מספר המתגייסים ב-11.7%, ובשנת הגיוס 2015 עלה ב-12.3%.

תגובת צה"ל לתאגיד השידור: "לאחרונה התגלתה בצה"ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות. עם היוודע הטעות, הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה ובאשר להקפדה על הגוף האמון על ספירת החיילים החרדים בתוך צה"ל. עוד יצוין כי הנתונים ביחס לשנת הגיוס 2018 (שהסתיימה ביוני 2019) טרם סוכמו".