בנק ישראל רוצה בנקאות פתוחה כבר מ-2021

על פי הטיוטה של הבנק המרכזי, הפרוטוקולים והמידע שיונגש באמצעותם יהיו פתוחים לציבור עד סוף 2020, והמידע בנוגע לאשראים, לחסכונות ולניירות ערך יונגש בצורה של בנקאות פתוחה עד סוף 2021

חדוה בר/ צילום איל יצהר
חדוה בר/ צילום איל יצהר

לאחר שבנק ישראל קבע לוח זמנים ברור לאימוץ תקן ה-EMV בעולם כרטיסי האשראי הישראלי, הבנק המרכזי, שאחראי על מערכת הבנקאות בישראל, מוציא לדרך את ההסדרה ליצירת לוח זמנים ומתווה ליישום ה"חובה של בנקים וחברות כרטיסי אשראי ליישם את הסטנדרט לבנקאות פתוחה לספקי צד ג' שהם בנקים וחברות כרטיסי אשראי", ביחס לחשבונות פרטיים של ישראלים ושל תושבי חוץ. זאת לצד ובנוסף למהלכים אחרים שקודמו בישראל, ובהם יצירת "תעודת הזהות הבנקאית".

על פי הטיוטה של בנק ישראל, הפרוטוקולים והמידע שיונגש באמצעותם יהיו פתוחים לציבור עד סוף 2020, כאשר המידע בנוגע לאשראים, לחסכונות ולניירות ערך יונגש בצורה של בנקאות פתוחה עד סוף 2021. כמו כן, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יידרשו לפעול בהתאם להסדרה החדשה ביחס לכרטיסי החיוב עד מחצית 2021.

בנק ישראל מקדם עתה, באמצעות טיוטה שפורסמה היום, את עידוד יצירת פרוטוקולים שיקלו על פעילות שחקנים חיצוניים - שמייעצים ללקוחות הקצה על מנת שיוקל עליהם לשפר את מעמדם של לקוחות אלה ואת מיצוב התחרות - וישפיעו על עולם הבנקאות, לצד שימוש בפרוטוקולים אלה על-ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי עצמם.

בהקשר זה מסבירים בפיקוח על הבנקים, כי "יישום הבנקאות הפתוחה בישראל הינו בעל פוטנציאל להשפעה מהותית על השירותים הפיננסיים ועל הדרך בה הלקוחות צורכים אותם. משכך, הבנקאות הפתוחה מציבה אתגרים בפני הבנקים וחברות כרטיסי האשראי וזאת לצד הזדמנויות חדשות ללקוחות, לבנקים, לחברות כרטיסי האשראי ולשחקנים נוספים במשק".

הפיקוח על הבנקים מציין, כי "הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נדרשים ליישם את הגרסה האחרונה של הסטנדרט, כפי שמפורסמת על ידי בנק ישראל, וכן לתמוך בגרסה הקודמת האחרונה. זאת במטרה לאפשר את ההתפתחויות הטכנולוגיות מבלי לפגוע בספקי צד ג' שטרם הספיקו להתעדכן בגרסה החדשה בכך תתאפשר רציפות של שירותי הבנקאות הפתוחה".

עוד נקבע כי "הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יקימו פורטל מפתחים לטובת ספקי צד ג' בו יתעדו את אופן יישום הסטנדרט (בפרט לרכיבים שאינם מנדטוריים בסטנדרט) וכן יאפשרו סביבה להתנסות מעשית בשירותי הבנקאות הפתוחה".

בין היתר קובעת הטיוטה, כי "בנק מחויב לתת מענה ללא תשלום לעד 1.5 מיליון פניות (בין אם הפניות הן תקינות או לא תקינות) בחודש לכל סרטיפיקט של צרכן מידע".