דוח הניידות השנתי של אריקסון: העולם רץ לדור החמישי בסלולר

אריקסון מעריכה שהדור החמישי בשנה הבאה יטלטל את השווקים הסלולריים בכל העולם • עפ"י הדוח, ישראל נמנית עם מדינות האזור שהדור החמישי יגיע אליהן מאוחר

תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הדור החמישי בסלולר הולך לכבוש את העולם. על רקע הקשיים של החברות הסלולריות בישראל ועל רקע העובדה שהן היו שמחות אילו משרד התקשורת היה דוחה את כניסת הדור החמישי, הרי שאם מסתכלים על מה שקורה בתעשייה העולמית-מתקבלת תמונה הפוכה לחלוטין ושם המפעילים כנראה מבינים שמהלימון של הדור החמישי אפשר לעשות לימונדה.

דוח הניידות השנתי של אריקסון, מצביע על כך שבמהלך הרבעון השלישי של השנה יותר חברות סלולריות השיקו דור חמישי ומכשירים תומכים נוספים הושקו כאשר הערכה היא שבשנה הבאה רוב הדגמים שיושקו כבר יתמכו בטכנולוגיה החדשה. במספרים מדובר על-50 מפעילים ברחבי העולם שכבר הכריזו על השקות מסחריות של דור 5. מדובר בנתון מדהים שממחיש בעיקר את המשבר של ישראל ועד כמה העולם בורח לנו.

הדור החמישי בסלולר בא לידי ביטוי באופן גולמי בשיפור דרמטי בקצב הגלישה, אך המהירות ורוחב הפס הם רק הביטוי המוחשי. היכולת של הטכנולוגיה לחבר בין רוחב פס, לבין חיבור להתקנים רבים שיתחברו לראשונה לרשת בעקבות הטכנולוגיה ואשר מעולם לא חוברו לפני כן, ייצור אפקט שישפיע השפעה רחבה על החיים הדיגיטליים. זה לא יקרה מיידית, ויתפרס על פני כמה שנים, אבל האפקט של הדור החמישי יהיה הרבה יותר חזק ומשפיע מאשר הדור הרביעי למשל.

המדינה הכי מתקדמת בעולם בדור החמישי היא קוריאה, אבל גם ארה"ב וסין אינן קוטלות קנים. בקוריאה המטרה של שלוש המפעילים הגדולים במדינה היא הצרכנים הפרטיים, ועל פי אריקסון החוויה הגדולה שהם מקבלים היא בעולמות השירותים בתחום המציאות הוירטואלית, מציאות מורחבת (מציאות רבודה) ושירותי סטרימינג באיכות גבוהה.

הקפיצה הגדולה בדור החמישי תהיה לדעת אריקסון בשנה הבאה, שנה שבה ייבנו יותר רשתות דור חמישי שיקלטו מנויים באופן מסיבי. על פי התחזיות האימוץ של הדור החמישי ב-6 השנים הקרובות יהיה גדול יותר בהרבה מהאימוץ של הדור הרביעי שהושק ב-2009. המפתח לכך הוא האימוץ המוקדם של הדור החמישי בסין בהשוואה לדור הרביעי, שבה היא לא הייתה מהמאמצות המוקדמות.

ב-2025 יהיו 2.6 מיליארד מנויים בדור החמישי

על פי התחזית ב-2019 יהיו בעולם 13 מיליון מנויי דור חמישי, וחלק ניכר מהם יהיו בסין שם המפעילים הגדולים השיקו לאחרונה רשתות תומכות. רק בחודש אוקטובר נרשמו בסין 10 מיליון מנויים ברשימות המתנה לשירות.

ב-2025 התחזית מדברת על 2.6 מיליארד מנויים ברחבי העולם בדור החמישי, שיהוו 29% מכל מנויי הסלולר.

למרות הפריצה של הדור החמישי, הדור הרביעי ימשיך ללוות אותנו בשנים הקרובות והוא ימשיך להיות הטכנולוגיה הדומיננטית בעולם. הטכנולוגיה בדור הרביעי רק תלך ותשתפר וב-2022 הצפי הוא ל-5.4 מיליארד איש שימשיכו וישתמשו בטכנולוגיה, והיא תלך ותרד לכיוון 4.8 מיליארד איש ב-2025 בעקבות הגירה לדור החמישי.

נתון מאכזב במיוחד הוא על האזורים שבהם צפוי הדור החמישי לפרוץ קדימה, וישראל למרבה הצער כנראה הולכת להיות הרחק מאחור. אמנם אריקסון לא מציינת מדינות, אבל מדינות הים התיכון ואפריקה מסתמן שנמצאות בפיגור גדול אחרי העולם. כך למשל הודו תהיה עם 11% חדירה של דור חמישי ב-2025, בעוד מדינות הים התיכון יהיו עם חדירה של 7% בלבד באותה שנה. המדינות שבהם הדור החמישי יפרוץ בצורה הכי חזקה הם מדינות באזור צפון מזרח אסיה ומערב אירופה עם שיעור חדירה של 55-56% וארה"ב שתהיה עם אחוז חדירה הגדול בעולם של 74%.

בכל הקשור להיקף צריכת האינטרנט בסלולר אריקסון טוענת שהגידול השנתי עומד על 68% בכמות המידע שהועברה ברשתות. הגידול בא בעיקר ממדינה כמו הודו ששם הצמיחה במספר מנויי הסלולר היא אדירה, וכמובן על ידי כניסה של יותר ויותר סמארטפונים שמחליפים טלפונים סלולריים ישנים באזורים שונים.

השירות שדוחף את הגידול בצריכת האינטרנט בסלולר הוא הוידאו, שיצמח ב-30% בשנה עד 2025, ויהווה כשני שליש מהתנועה ברשתות. התעבורה ברשתות החברתיות תמשיך בצמיחה שלה בשיעור של 20% מדי שנה ב-6 השנים הקרובות, אבל החלק היחסי שלה בתנועה יילך ויירד בגלל הגידול בשירותי וידאו.