הדרמות בענף התקשורת נשארו מחוץ לדוחות הכספיים: יציבות בהכנסות חברות הסלולר, שמתקשות להציג רווחים משמעותיים

פלאפון, ללא המשקולות המכבידות של הפעילות הקווית, רשמה את הרווח הגבוה ביותר מבין חברות הסלולר הוותיקות - 18 מיליון שקל. פרטנר הציגה רווח של 7 מיליון שקל בלבד ברבעון ואילו סלקום הפסידה 2 מיליון שקל

ניר שטרן, רן גוראון, איציק בנבנישתי / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ניר שטרן, רן גוראון, איציק בנבנישתי / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

ענף התקשורת המקומי לא מפסיק לספק סערות. רשימה חלקית: בפרטנר  , בעל השליטה חיים סבן החליט לוותר על החזקתו בחברה ולקבע הפסד של חצי מיליארד שקל על השקעתו בה. מניותיו של סבן בפרטנר היו משועבדות לטובת הלוואה של 300 מיליון דולר שנלקחה בעבר מהאצ'יסון מהונג קונג (ששלטה בפרטנר) וכעת נראה כי האצ'יסון תחזור להיות בעלת השליטה בחברה.

גם בבזק  הועברה לאחרונה השליטה, במסגרת הסדר חוב של פירמידת החברות שהקים מעליה שאול אלוביץ'. השבוע הושלמה העסקה שהעבירה את השליטה בבזק לידי הקרן הזרה סרצ'לייט ואיש העסקים דוד פורר. במקביל, אצל המתחרה סלקום  , שמנייתה נשחקה באופן חד בשנה האחרונה והיא נושאת על גבה חוב משמעותי, יצאה לפועל תוכנית הבראה נרחבת, הכוללת גיוס הון בסך 400 מיליון שקל, קיצוץ הוצאות, צמצום בכוח האדם וירידה בהיקף ההשקעות. שני אירועים אלה מיוחסים להמשך התחרות העזה בשוק התקשורת המקומי, ובפרט בשוק הסלולר, אשר ממשיכה לבוא לידי ביטוי בתוצאות החברות. 

תחרות זו שחקה בשנים האחרונות באופן משמעותי את השורה התחתונה של החברות, ואם לפני מספר שנים (אפילו לאחר פתיחת השוק לתחרות ב-2012) הן היו מציגות רווחים רבעוניים של מעל 100 מיליון שקל כל אחת, היום מדובר במספרים נמוכים בהרבה, אם לא הפסדים. ברבעון השלישי של 2019 הציגה פלאפון את הרווח הגבוה ביותר מבין חברות הסלולר הוותיקות - 18 מיליון שקל (פלאפון, המשתייכת לקבוצת בזק, אינה נדרשת להוצאות מימון גדולות כמו מתחרותיה). לעומתה הציגה פרטנר רווח של 7 מיליון שקל בלבד ברבעון ואילו סלקום הפסידה 2 מיליון שקל. יחד עם זאת יש לציין שבסלקום ובפרטנר הנתונים כוללים גם את הפעילות הקווית ואין נתונים על רווחי/הפסדי המגזר הסלולרי לבדו.

תוצאות חברות הסלולר ברבעון השלישי - סלקום
 תוצאות חברות הסלולר ברבעון השלישי - סלקום

תוצאות הרבעון השלישי של 2019 ממחישות גם את הקושי ההולך וגדל להשוות בין חברות הסלולר הוותיקות. הפעילות המשולבת, הסלולרית והקווית, של פרטנר וסלקום הכוללת גם טלוויזיה, לעומת פעילות סולו סלולרית של פלאפון, הופכת את ההשוואה לקשה ומורכבת. בעיקר בשל העובדה ששתי הראשונות מדווחות בחלק מהמדדים על תוצאות הפעילות המשולבת ולכן קשה להשוות באופן מדויק בין החברות. לפיכך, ההשוואה הרלוונטית היא בפעילות הסלולרית נטו בין שלוש החברות הוותיקות, שהושפעה ברבעון החולף מעונתיות חזקה, שמתלווה דרך קבע לרבעונים השני והשלישי של השנה, בשל הנהירה לחו"ל בתקופות החגים.

4 מיליון שקל - הוא ההבדל המינורי בהכנסות של שלוש החברות. בשורת ההכנסות הרבעוניות במגזר הסלולר שלושתן פחות או יותר נמצאות באותו מקום, עם הפרשים מזעריים ביניהן: פרטנר מסיימת עם הכנסות של 608 מיליון שקל, סלקום עם 611 מיליון שקל ופלאפון עם 612 מיליון שקל. ההכנסות במגזר הסלולר מורכבות מציוד קצה והכנסות משירותים, כאשר בהכנסות משירותים דווקא ישנם הבדלים: פרטנר מובילה בראש עם הכנסות של 466 מיליון שקל ברבעון השלישי, פלאפון אחריה עם 446 מיליון שקל וסלקום עם 439 מיליון שקל. אצל כולן, אגב, מדובר בירידה קלה ביחס להכנסות משירותים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות כוללות כאמור גם מרכיב של ציוד הקצה (מכירת סמארטפונים לדוגמה) ומעניין לראות שהרבעון השלישי "שבר" את המגמה של הרבעונים האחרונים בכל הקשור לירידה במכירות ציוד הקצה אצל כל החברות - שצמחו ביחס לרבעון הקודם. אין הסבר חד משמעי מדוע החברות מכרו יותר ציוד קצה דווקא ברבעון השלישי, אבל ניתן לומר שלצד הגידול בהכנסות שמגיע ממכירות של טלפונים זולים, הרווחיות מפעילות זו יורדת. ההערכה היא שההכנסות מציוד הקצה ימשיכו ויקטנו אצל החברות, ובמקביל גם הרווחיות הגולמית תרד, על רקע הכניסה של מכשירים סינים ומכשירים זולים יותר של סמסונג. 

סך הכל עמדה ההכנסה המצרפית של שלוש החברות הוותיקות על 1.83 מיליארד שקל ברבעון השלישי, עלייה מסויימת לעומת שני הרבעונים הקודמים השנה ובדומה להכנסות ברבעון המקביל אשתקד. 

תוצאות חברות הסלולר ברבעון השלישי - פלאפון
 תוצאות חברות הסלולר ברבעון השלישי - פלאפון

528 מיליון שקל - אם רוצים לשים משקפיים ורודים באמת, אז כדאי להסתכל על מדד ה-EBITDA, רווח תפעולי לפני פחת והפחתות, שהוא הנתון היותר אופטימי עבור שלוש החברות בהשוואה בין הרבעונים. ברבעון השלישי, ה-EBITDA המצרפי של החברות הסתכם ב-528 מיליון שקל (185 מיליון שקל של סלקום, 170 מיליון שקל של פרטנר ו-173 מיליון שקל של פלאפון). זאת, בעוד שברבעון הקודם ה- EBITDA הסתכם ב-470 מיליון שקל, וברבעון המקביל אשתקד - ב-422 מיליון שקל. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שאימוץ תקן החשבונאות IFRS 16 השפיע (לטובה) על הנתון ביחס לשנה שעברה.

53.2 שקל - זוהי ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) בחברת סלקום. בין שלוש חברות הסלולר הוותיקות, ה-ARPU בסלקום הוא הנמוך ביותר, לעומת 59 שקל בפרטנר ו-65 שקל בפלאפון. ה-ARPU בפרטנר ובפלאפון נשחק מעט ברבעון השלישי ביחס לרבעון המקביל, בעוד שבסלקום הוא רשם עלייה סימלית.

400 מיליון שקל - זהו היקפו של גיוס ההון אליו יצאה אתמול סלקום במטרה לשפר את מצבה הפיננסי, כחלק מתוכנית ההבראה שלה. היקף החוב של סלקום, שבשליטת דיסקונט השקעות של אדוארדו אלשטיין, עמד בסוף הרבעון השלישי על כ-3.3 מיליארד שקל, מתוכם חוב לטווח ארוך של 2.5 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה. היקף החוב בפרטנר נמוך משמעותית, כ-1.5 מיליארד שקל, כשהחוב נטו הסתכם ב-956 מיליון שקל.

2 - עוד שתי חברות שפעילות בשוק הסלולר הישראלי מפרסמות (לפחות חלקית) נתונים על פעילותן. מדובר בהוט מובייל שכבר אינה נסחרת בבורסה, אך מפרסמת נתונים מינימליים בלבד במסגרת הנתונים החלקיים ממילא שמפרסמת החברה האם הוט, במסגרת חברת ההחזקות אלטיס; וכן גולן טלקום, שהיא חלק מחברת אלקטרה צריכה הנסחרת בבורסה.

בדוחות לרבעון השלישי רשמה הוט מובייל הכנסות של 279 מיליון שקל, גידול של 11 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם, ולעומת 252 מיליון שקל במקביל אשתקד. החברה הגדילה את מצבת המנויים שלה ברבעון ב-23 אלף מנויים.

בגולן, הנתון המעניין הוא שהחברה רווחית תפעולית. ברבעון השלישי, מחזור המכירות של גולן היה כ-137 מיליון שקל, עלייה של 5.7% לעומת הרבעון המקביל. הרווח ממגזר הסלולר (גולן) לאלקטרה צריכה היה 146 מיליון שקל, לעומת 25 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בזכות "הכנסה חד-פעמית בגין ביטול התחייבות חוזה מכביד". ללא ההכנסה החד-פעמית, הרווח המגזרי היה 28 מיליון שקל, שיפור של 3 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל, הנובע בעיקר כתוצאה מגידול בהכנסות וקיטון בהוצאות תפעול.