"בנק ישראל קנה באופן הכי חובבני שיש 1.5 מיליארד דולר בשבוע"

לדברי יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, "בנק ישראל מנסה לאותת לשוק שלא כדאי להמר נגדו, אך זו שיטה שנכשלה מזמן ונכשלת גם עכשיו" • "בשעתיים של פעילות השוק חזר בדיוק למקום בו היה לפני ההתערבות"

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר
אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

"בנק ישראל חזר לשיטה הנאיבית בה הוא רוכש כל יום דולרים. בדרך זו הוא מנסה לאותת לשוק שלא כדאי להמר נגדו אך זו שיטה שנכשלה מזמן ונכשלת גם עכשיו", כך אומר היום (ד') יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, בשיחה עם "גלובס" על רקע התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח.

"בנק ישראל רכש תוך שבוע 1.5 מיליארד דולר באופן הכי חובבני שיש ובשעתיים של פעילות השוק חזר בדיוק למקום בו היה לפני ההתערבות. זה מצב מאד מסוכן בו עלול הבנק לאבד את אמינותו. אסור לו להניח לדבר כזה לקרות", אמר פרנק.

לדבריו, "כאשר שבנק מרכזי מאבד מאמינותו זה מצב מאד מסוכן ואסור לירון להשלים עם מה שקרה כאן בשבוע האחרון. הוא חייב להסיק מסקנות ולפעול בהקדם בטקטיקה אחרת שבאמת תפתיע את השחקנים ותביא לשינוי המומנטום. הבנק הודיע מספר פעמים שיש ברשותו כלים נוספים, אך השוק לא מסתפק בהצהרות ולא נרתע יותר מאזהרות".

בשבוע שעבר, אנדרו אביר, חבר הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, אמר כי "התערבות בשוק המט"ח היא הדרך המתאימה ביותר כיום להעלאת האינפלציה ולהעצמת כלכלת ישראל", וכי  "השימוש בכלי הריבית מוגבל בעוד שבתיאוריה יש מקום בלתי מוגבל ברכישת דולרים... אפשר לרכוש כמה שנרצה". 

אבל הבנק רוכש ומתקשר את הרכישות.

"במשפט אחד אני מברך על זה", אמר פרנק. "הדבר הכי הזוי שהבנק עשה לפני שלוש שנים זה להיות עמום ולאיים על כל העולם ואשתו שלא יספרו מתי הבנק מתערב. כבר אז טענתי שזה דבילי לחלוטין ולא משרת את מטרות הבנק. אז עכשיו הם למדו אבל עדיין מתערבים במתכונת המוכרת שבה התערבו כל השנים מבלי להפעיל חשיבה, ניתוח טכני, התערבות בשעות מתות וכיו"ב ולראיה אפקט ההתערבות ביחס לגובה הרכישות זניח לחלוטין. השוק לא סופר אותם וזה הכי מסוגן".

אז מה אתה חושב שעליו לעשות אם הוא כבר התערב בשוק, אפילו מחוץ לשעות המסחר, אך השקל חזר לרמה של לפני ההתערבות?

"למעט יום רביעי שעבר רוב ההתערבויות שלו היו בשעות המסחר. עכשיו על מנת לא לאבד אמינות הוא חייב להחזיר את השער עוד היום ל-3.49 שקלים. רק זה יאותת למי שהימר נגדו שזה לא כדאי. את זה הוא צריך לעשות בערב".

וזה לא נקרא לשחק לידי הספקולנטים שמחכים לו בסיבוב?

"מחכים לו באופן שבו הוא מבצע את הרכישות, אך אם בנק ישראל יפתיע פעמיים... שלוש, ישבור נקודות התנגדות ויגרום לפיחות משמעותי יותר, הספקולנטים יחשבו טוב טוב אם לחכות לו בסיבוב. הם מחכים לו כי בעיניהם הוא שחקן חלש בלי הרבה תחמושת", אמר פרנק.