לקראת פגישת אופ"ק: האם המפיקות יסכימו על המשך צמצום ההפקה לצד הירידה בהיצע הנפט העולמי

מחיר הנפט זינק ביותר מ-4% על רקע הגורמים שמצביעים על צמצום ההיצע העולמי • מחר ארגון אופ"ק יתכנס בווינה כדי לדון על המשך צמצום קצב הפקת הנפט

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

החוזים על הנפט מסוג קרוד זינקו הערב (ד') בכ-4% על רקע שני גורמים עיקריים שמרמזים על צמצום היקף ההיצע העולמי של הנוזל השחור. מחיר הנפט טיפס מעל לרמה של 58 דולרים לחבית, ובכך רשם רצף עליות של שלושה ימים לאחר הנפילה החדה בשבוע שעבר.

הדיווח הראשון סיפק רוח גבית למחיר הנפט מיוחס לנתון המלאים בארה"ב שירד במפתיע מעבר לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק. מלאי הנפט בארה"ב ירד ב-4.9 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-29 בנובמבר, כך לפי נתוני ה-EIA שפורסמו מוקדם יותר היום. מדובר בירידה הגבוהה פי 3 מהציפיות של השוק שחזו צמצום של 1.4 מיליון חביות בלבד באותו שבוע במלאים. 

גורם נוסף שתדלק את העליות מיוחס לציפיות לקיצוץ קצב הפקת הנפט מצד המפיקות החברות בארגון אופ"ק, זה האחראי על 40% מתפוקת הנפט העולמית. עיני השוק מופנות למפגש הפסגה של של 14 המפיקות החברות בארגון שצפוי להתקיים מחר בווינה, ובו החברות צפויות לדון בהמשך קיצוץ קצב הפקת הנוזל השחור. יום לאחר מכן, ביום שישי, אלו צפויות להיפגש עם המדינות המפיקות שלא חברות בארגון, כמו רוסיה. 

מתחילת השנה אופ"ק קיצצה את קצב הפקת הנפט ב-1.2 מיליון חביות ליום, ותוקפן של ההסכמות שהושגו בקרב המדינות החברות בארגון אמור לפוג בחודש מרץ הקרוב. רמזים לקראת המשך ההסכמות להורדה בקצב ההפקה ניתן למצוא בציטוט של שר האנרגיה של עיראק, תאמר גדבדאן, שהציע אתמול כי החברות בארגון עשויות לתמוך בקיצוץ נרחב שיביא לצמצום קצב ההפקה בכ-400 אלף חביות ליום, וזאת בנוסף להסכמות שהושגו עד כה.

נציין כי בשנים האחרונות כוחו של הקרטל נשחק על רקע סכסוכים פנימיים, במיוחד בין סעודיה לאיראן, שיבושי אספקה משמעותיים אצל כמה מהמפיקות, בניהן בלטה השנה סעודיה בצל תקיפה של רחפנים על מתקני ההפקה שהושבתו. לזאת יש להוסיף את כוונת סעודיה להנפיק את חברת הנפט שלה, וסנקציות נפט על איראן.

כוחו של הקרטל נשחק גם בשל עלייתן של ארה"ב וקנדה כמפיקות נפט מפצלי שמן. מהפכת הפצלים בארה"ב משנה מאז 2008 את פניה של ארה"ב כשחקן בשוק האנרגיה העולמי. אם פעם ארה"ב הייתה תלויה ביציבות של אזורים מייצרי נפט, כמו ונצואלה והמזרח התיכון, היום היא מספקת את רוב הנפט הדרוש לה על ידי הפקת נפט מפצלי שמן, מה שמסביר את יציאתה של ארה"ב מהמזה"ת. בשורה התחתונה, בהקשר זה, שינתה את ארה"ב את כללי המשחק עבור אופ"ק מגורם מייצב, לגורם מערער. 

נורברט רוקר, ראש תחום מחקר ביוליוס בר, מציג תחזית ניטראלית למחיר הנפט, כשציין כי בבנק צופים מסחר במחיר של סביב 60 דולרים לחבית בטווח הקרוב וירידה במחיר בטווח הארוך יותר. רוקר מצביע על חשיבות התקופה הקרובה בה מדינות הנפט יבחנו את אסטרטגיית ההיצע שלהן, על רקע התחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שצופה כניסה של השוק לעודף היצע בקרוב".

בהתייחס לוועידת אופ"ק הקרובה ציין רוקר, "עד כה ערב הסעודית לקחה על כתפיה את מרבית נטל הקיצוץ בהיצע הנפט, בד בבד עם הצלחה חלקית בהעלאת המחירים, כשמדינות המצויות בקונפליקט, דוגמת עירק, הפרו את הבטחותיהן". רוקר צופה שכל שינוי משמעותי באסטרטגיה של אופ"ק יהיה הפתעה. בטווח הארוך יותר צופים ביוליוס בר תחזית מותאמת לסוכנות האנרגיה הבינלאומית לעצירת הגידול בצריכת נפט בעשור הבא ומסמנים את 2035 כשנה שבה צריכת הנפט תתחיל לרדת, בעקבות ההשפעות של נהיגה אוטונומית שתוביל למהפכת תחבורה.