מלחמת גרסאות עם וושינגטון: סיפוח הבקעה עלה או לא עלה בשיחה עם פומפיאו?

ראש מחלקת המזרח התיכון בבית הלבן נשאל על כך ביום שישי במסגרת תדרוך עיתונאים בוושינגטון, והכחשתו הייתה גורפת • למרות זאת, נתניהו מתעקש היום: "והעליתי את הנושא בפני פומפיאו, ואני מתכוון להעלותו בפני ממשל טראמפ"

רה"מ בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס
רה"מ בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

האם סיפוח הבקעה עלה או לא עלה בשיחה עם פומפיאו? ביום שישי אמר ראש מחלקת המזרח התיכון לכתבים בוושינגטון כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא העלה את נושא סיפוח בקעת הירדן בפגישתו עם מזכיר המדינה מייק פומפיאו ביום רביעי בלילה בליסבון. אולם הבוקר (א'), בנאום בפני ועידת "מקור ראשון", חזר נתניהו והתעקש על כך שהנושא עלה בשיחה בין האישים. השיחה התקיימה בארבע עיניים.

ראש מחלקת המזרח התיכון בבית הלבן, דיוויד שנקר, נשאל על כך במסגרת תדרוך שגרתי לעיתונאים בוושינגטון, והכחשתו הייתה גורפת. לדבריו, "הפגישה בין האישים הייתה בארבע עיניים, אבל אני יכול לומר לכם שאני שוחחתי עם מזכיר המדינה, ואפשר להגיד שלא הוצגה תוכנית סיפוח, מלאה או חלקית, לחלק כלשהו של הגדה המערבית. לא הוצגה תוכנית, לא על-ידי ישראל ולא על-ידי ארה"ב, בפגישה זו. עמדת ארה"ב מזה שנים ארוכות היא שמצב הטריטוריה באזור ייקבע בהסכמה בין הצדדים".

נתניהו חזר הבוקר על אמירות נוספות בנושאים המדיניים, בתחומים האמורים להעביר מסר ברור לח"כ בני גנץ ולראשי כחול לבן כי עליהם להיכנס לממשלתו.

לדברי ראש הממשלה, "יש שתי הזדמנויות גדולות שאסור להחמיץ. אפשר להשיג עכשיו ברית הגנה היסטורית עם ארה"ב. אני יכול להשיג ברית הגנה היסטורית, וזה מה שאני מתכוון לעשות בעזרת השם בחודשים הקרובים. ההזדמנות השנייה היא לקבוע את גבולנו המזרחי, להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן ולעשות זאת עם הכרה בינלאומית, הכרה אמריקאית. אני רוצה הכרה אמריקאית בריבונות שלנו בבקעת הירדן, זה דבר חשוב.

"נאמר שלא דנו בתוכנית פורמלית, וזה נכון, אבל הנושא עלה, והעליתי אותו בפני מזכיר ההגנה פומפיאו, ואני מתכוון להעלות את הנושא בפני ממשל טראמפ - הגיע הזמן להחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וגם להסדיר את כל היישובים ביהודה ושומרון, אלה שבגושים ואלה שמחוץ להם. הם יהיו חלק ממדינת ישראל", אמר נתניהו. 

בכחול לבן התייחסו במהלך סוף השבוע להבטחותיו ולרעיונותיו של נתניהו. ח"כ משה יעלון, לשעבר שר הביטחון בממשלת נתניהו, אמר: "ההכחשה המביכה של מחלקת המדינה האמריקאית את אמירתו של נתניהו, שהעלה את נושא סיפוח בקעת הירדן בפני מזכיר המדינה, מחדדת את הסכנה של המשך כהונתו של הנאשם נתניהו. מי ששיעבד אינטרסים של המדינה כדי להימלט מספסל הנאשמים, מפיץ שקרים לצרכים פוליטיים ופוגע ביחסים החשובים עם הממשל האמריקאי".