גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במאבק של אירופה נגד המהגרים, החלומות של האפריקאים הופכים במהרה לסיוט בלב ים

הסכם כלכלי בין לוב לאיטליה, שזכה לתמיכת האיחוד האירופי אך גם לביקורת מצד צרפת, מביא להקטנה משמעותית של היקף ההגירה • במקביל האפריקאים שנמלטים ממלחמות ועוני ממשיכים לנסות לחצות את הים - רק כדי להיות מוחזרים למתקני כליאה בלוב שבה מתקיימת מלחמת אזרחים

משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס
משמר החופים הלובי וסירת מהגרים / צילום: HANI AMARA, רויטרס

הטלפון הלוויני על גבי הרפסודה המתנפלת בלב ים התיכון, החל להוציא אותות מצוקה חוזרות מדי כמה שניות (S.O.S). על גבי הסירה הרעועה ישבו בצפיפות 45 גברים ונשים אפריקאים, כשתקווה אחת בליבם - שספינת חילוץ תגיע אליהם ותעביר אותם לאיטליה. במקום זאת הופיעה ספינת משמר חופים של לוב עם ערכות עזרה ראשונה, גלגלי־ים ומצופים וגם רובי קלשניקוב שנועדו להכריח את הפליטים הצמאים והחרוכים מהשמש ומליחות הים לעלות עליה ולחזור לאזור מלחמה הנטושה בלוב.

אמנה לעצירת ההגירה הלא־חוקית מלוב לאיטליה, בגיבוי האיחוד האירופי, הפכה את משמר החופים הלובי למשמר הגבול דה־פקטו של אירופה. זו כבר הפכה לרוטינה מעוררת פלצות: מהגרים ופליטים שמגיעים ללוב לאחר שברחו מאזורי עימות וקרבות או מחמת רעב בארצותיהם, מסתכנים בחציית הים התיכון, וכל זאת רק כדי להיתפס ולהיות מוחזרים ללוב. שם, הם מוחזקים במחנות מעצר סמוך לקווי החזית במלחמות האזרחים בלוב, ונתונים לחסדי המיליציות.

למרות הכישלון המתואר לעיל שפעמים רבות יכול להיגמר במוות, הארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) להגירה דיווח בנובמבר כי הניסיונות לחצות את הים התיכון נמצאים בעלייה. זאת למרות החשש שמסע התלאות עלול להסתיים במלחמות האזרחים בלוב.

מי שלא מתייאש הוא מאיי אוסקר, פליט בן 22 מקמרון. הסכנות בלוב רק המריצו אותו לנסות להגיע לאירופה. כאשר הוא נלכד בניסיון הרביעי שלו לחצות את הים התיכון, הוא כבר עבר חצי מיבשת אפריקה, שילם לאינספור מבריחים ונתקע חודשים במחנות מעצר בלוב. ביולי, תקיפה אווירית על מחנה המעצר טאג'ורה מחוץ לבירה טריפולי, בו היה עצור, הרגה עשרות מהגרים ופליטים, ושיגרה את מאיי לבריחה נוספת. הוא למד ספרדית עוד בקמרון כדי להתכונן לחיים בספרד.

על סיפון הספינה

על סיפון ספינת משמר החופים הלובי, "פזאן 658", כמה מהגרים תהו בקול אם הם ייאזקו. אשה אחת קברה את ראשה על צווארו של שותפה, ובכתה בשקט. צוות ספינת משמר החופים הלובי הטביע ליתר ביטחון את הרפסודה של הפליטים.

אוסקר, בחולצת טי עם הכיתוב Fly Emirates (חברת התעופה של אמירויות המפרץ), תיאר את הלחימה המתמדת בלוב באמצעות לקסיקון דל: "בום בום בום", הוא אמר בכוונו לירי שהגיע מהשמיים. לשאלה אם הוא ינסה שוב לחצות את הים התיכון הוא השיב בשלילה. "אני עייף מכל זה".

האמנה האיטלקית־לובית נגד הגירה, שחודשה בחודש שעבר, מחייבת את איטליה לספק סיוע כספי ולוגיסטי למשמר החופים הלובי ולמחנות המעצר. בתמורה, לוב מונעת מהמהגרים להגיע לחופי איטליה. כולם מרוצים. חוץ מהפליטים.

אבל לא כל מדינות אירופה סומכות את ידיהן על הסכם זה. ההתנגדות להחזרת הפליטים למרכזי המעצר המסוכנים בלוב הניאה את צרפת לוותר על תוכניתה לספק שש ספינות למשמר החופים הלובי בשבוע שעבר בעקבות תביעה של שמונה ארגוני זכויות אדם. בתגובה לביקורת פקידי ממשל איטלקים אומרים שהם פועלים לשפר את התנאים במחנות המעצר.

ביניים:הפרלנמט האירופי הצביע נגד

הפרלמנט האירופי הצביע באוקטובר נגד הרחבת מבצעי החיפוש לצורך חילוץ של אירופה בים התיכון. זאת, למרות שנתיב חציית הים התיכון לאירופה הוא נתיב ההגירה הקטלני ביותר בעולם מזה כמה שנים.

האמצעים נגד ההגירה עזרו להפחית את מספר המהגרים שמגיעים לאירופה, אבל אלפי בני אדם עדיין מנסים לעשות זאת ברגע שהטמפרטורות מתחילות לרדת, החורף מגיע והסערות מתחילות להשתולל במרחבי הים שבלילות החשוכים מרגישים לעתים אינסופיים. השנה טבעו בים יותר מ-1,000 בני אדם, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM), ומשמר החופים הלובי תפס 8,840 בני אדם והחזיר אותם ללוב.

אחד מהם היה מוסא עבדאללה מרפובליקת בנין, ששילם 1,200 דולר למקום על הרפסודה שנתפסה על ידי ספינת פזאן 658. עבדאללה, בן 28, היה כלוא בלוב שישה חודשים לאחר שנתפס במדינה ללא מסמכי הגירה. במעצר הוא הוכה על ידי שומרים עד שהוריו שיחדו אותם כדי לשחרר אותו.

"כשהם מחזירים אותנו ליבשה, הם לוקחים אותנו ישירות לבתי כלא", מספר עבדאללה. "ואנחנו משלמים כדי להשתחרר ולנסות שוב". הוא מספר בהתרגשות על אחרים שהוא מכיר שכן הצליחו להגיע לחופי אירופה ובהם על ידיד שלו שהתחתן שם רק באחרונה. "החלום שלי הוא להגיע לאיטליה, ולהתחתן עם איטלקיה", הוא אומר.

כשהם נשאלים, פקידי הממשל הלובים מצביעים על האינטרס שלהם, ולא של אירופה, במאבק נגד נתיב ההגירה שעובר את ארצם. "ראינו את הצורך לסגור את הדלת לים כדי לחסל את תרבות ההגירה ואת הרעיון שלוב היא מדינה שקל לחצות", אומר איוב ראסם, דובר משמר החופים. "או שהם יחזרו הביתה או שיעברו את מה שעוברים תושבי המדינה". כך, הם מקווים להרתיע אנשים ללא מסמכים מכניסה ללוב. כעת מצויים בלוב, מדינה של כ־6 מיליון אזרחים, כ־700 אלף מהגרים ללא מסמכים.

אירופה לא תגיע לחלץ

"אנחנו מנסים לגרום להם להבין שאף אחד לא מגיע לחלץ אותם מאירופה. לפעמים הם מנסים להגיב באלימות ומכים אותנו", אומר הקפטן של פזאן 658, מוסטפה אבו זאיד, אחרי הפלגה של 65 קילומטר וארבע שעות - הזמן שלקח להגיע לרפסודה.

בינתיים, במרחק של כ־15 ק"מ מסירת המהגרים שייטה "איילן כורדי", ספינת חיפוש וחילוץ גרמנית שנקראת על שם הילד הסורי בן ה־3 שטבע על חופי טורקיה ב-2015 ותמונתו זעזעה את העולם ועוררה תמיכה ציבורית בפליטים.

ספינות פרטיות כאלו הפכו יעד להתקפות של פקידים אירופים שטוענים שהן מעודדות הברחה בלתי חוקית של מהגרים לאירופה. כדי להרתיע אותן, הרשויות באירופה תופסות, קונסות ומונעות מהן עגינה בנמלים אירופים - גם אם המהגרים נתקעים עליהן כמה ימים או שבועות. מבצעי החילוץ של הספינות הללו מטורפדים בדרכים נוספות: קריאות ההצלה של רפסודת המהגרים שמתוארת בכתבה זו התקבלה אמנם במוקד הסיוע הימי ברומא, אך שוגרה למשמר החופים הלובי בלבד ולא לארגוני זכויות אדם שונים, שפועלים גם להצלת ספינות מהגרים שנקלעות למצוקה.

הסכנות לא נגמרות בים התיכון

הסיכונים למהגרים על היבשה גדולים כמעט כמו בים. כ־7,000 עד 8,000 מהם מוחזקים במחנות מעצר שונים בלוב. ארגוני זכויות אדם מדווחים תדירות על אלימות, תנאי תברואה ירודים ומעט מזון במחנות אלה.

מלבד מחנה טאג'ורה שהופצץ, מיליציות חמושות תוקפות תדיר גם מחנות מהגרים נוספים. בספטמבר נורה ונהרג מהגר סודאני שהיה בקבוצה של מעל 100 פליטים שנלכדו בים והוחזרו לטריפולי, לפי ארגון ההגירה הבינלאומי. אלו שזוכים למעמד של פליטים יכולים להמתין ליישוב מחדש על ידי סוכנות הפליטים של האו"ם, אך ההמתנה נמשכת חודשים רבים ופעמים רבות אפילו שנים. אלו שהם חסרי מעמד מקבלים מארגון ההגירה הבינלאומי טיסות חינם חזרה למדינותיהם. ארגוני סיוע אומרים שהתוכנית הזו שנויה במחלוקת מפני שהמהגרים מקבלים אותה רק כדי להימלט ממחנות המעצר.

כאשר קפטן אבו זאיד ניווט את פזאן 658 חזרה לנמל טריפולי החשוך, שם המתינו אנשי רשות ההגירה הבינלאומית וסוכנות הפליטים של האו"ם, 45 המהגרים והפליטים היחפים הושבו על משטח בטון, שהואר רק בפנסיה של ניידת האמבולנס שהגיעה לחוף. "אנחנו יכולים לעזור לכם לחזור למדינה שלכם בלי כסף", אמר אמיר אל-בישטי, נציג ארגון ההגירה, "ואם אתם לא יכולים לחזור, אנחנו יכולים למצוא עבורכם מקום אחר לחיות בו". הפליטים בהו בו בשתיקה.

רבים מהם כבר החליטו לנסות שוב להגיע לאירופה. אחרים יישארו בלוב וינסו לעבוד בה, למרות הסכנות. בזמן ההמתנה לאוטובוס שיסיע אותם למחנה מעצר, איש לא דיבר על חזרה הביתה.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?