חברות מזון | בלעדי

תנובה מסמנת מנועי צמיחה חדשים: בוחנת כניסה לתחום האוכל המוכן

חברת המזון הגדולה בישראל בוחנת הקמת מערך ייצור למזון מוכן בוואקום המיועד לשוק המקצועי • ההשקעה בקווי הייצור מוערכת בעשרות מיליוני שקלים וצפויה להביא לתנובה תוספת מכירות של 150 מיליון שקל בשנה

מנכ"ל תנובה, אייל מליס
מנכ"ל תנובה, אייל מליס

תנובה מחפשת מנועי צמיחה חדשים ומסמנת את תחום האוכל המוכן. חברת המזון הגדולה בישראל מתכננת כניסה לתחום פעילות חדש: ייצור ומכירת מזון ארוז בוואקום - כך נודע ל"גלובס". בימים אלה בוחנת חברת תנובה הקמת מערך לייצור אוכל מוכן בוואקום שמיועד למכירה בשוק המקצועי, כלומר למלונות, לעסקי הסעדה, קייטרינג ועוד.

עם השלמת הבחינה ובכפוף לאישורים מהחברה-האם של תנובה - ברייט פוד הסינית - מתכננת תנובה להקים מערך המבוסס על טכנולוגיה שאמורה לאפשר ייצור של אוכל שכבר בושל ומוכן למאכל שייארז בוואקום.

לפי הערכות, מדובר בהקמה שתדרוש השקעות בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים, ופוטנציאל המכירות בשנה הראשונה מהפעילות יעמוד על כ-150 מיליון שקל. ככל שתוקם, הפעילות החדשה עתידה להיות מנוהלת על-ידי אבינועם בן מוחה, סמנכ"ל השוק המקצועי ותנובה שף, ותתבצע תחת תנובה שף, הזרוע של תנובה שפונה לשוק המקצועי.

בכך מבקשת תנובה לייצר לעצמה ערך מוסף ולחזק את מעמדה בשוק המקצועי, כשבשנים האחרונות הוא נשחק כששחקניות מתחרות הצליחו לנגוס בחלק מהפעילות שלה.

ככל הידוע, הפתרון הטכנולוגי לאריזה בוואקום אמור להיות חדשני בהיבטים של בטיחות מזון ולאפשר אטימה של המזון המבושל עד לצריכתו. בכך מקווים בתנובה להציע פתרון לשוק שאמור למנוע הישנות מקרים דומים לזה שהתרחש בארומה תל-אביב, לגביו קבע משרד הבריאות כי מקור ההרעלות שנגרמו בסניף ארומה הוא אחסון לקוי של האריזות ואופן הטיפול בטונה לאחר פתיחתה.

הצעד הזה מתרחש בימים בהם תנובה מחפשת מקורות צמיחה חדשים, וזאת על רקע הניסיון הכושל שלה להתרחב לחו"ל עם קוטג' Muuna, מהלך שמכירותיו נותרו זניחות, כמו גם הקשיים הרגולטוריים שמונעים ממנה לפי שעה לממש את כוונתה לייצא מוצרי חלב לשוק הסיני או להתחיל ייצור שלהם בסין.

במקביל, מתמודדת תנובה בשנים האחרונות עם התעצמות התחרות בדמות פתיחת מכסות יבוא של מוצרי חלב ובשר ועם סוגיית מוצרי החלב המפוקחים שלטענתה הסבה לה בשנתיים שחלפו הפסד בהיקף של כ-200 מיליון שקל.

בשנה החולפת כבר ביצעה תנובה השקעה בתחום האוכל המוכן, בדגש על השוק המקצועי כשרכשה את השליטה (51%) ביצרנית הפסטה המצוננת והרטבים דורו איטליאן פרודקט. מדובר על חברה קטנה יחסית שהחלה לייצר מוצרים לשוק הקמעונאי רק לפני שנה, המשווקת את מוצריה תחת המותג "פסטה ריקו", ועיקר פעילותה במכירות לשוק המקצועי. לפי מידע שמסרה תנובה בעת הרכישה, מחזור מכירותיה השנתי של החברה מסתכם בעשרות מיליוני שקלים.

תנובה, בניהולו של אייל מליס, אוחזת בנתח שוק של 14.3% ממכירות המזון והמשקאות בשוק המקומי. היקף מכירותיה לשוק הקמעונאי לפי נתוני סטורנקסט עומד על למעלה מ-5 מיליארד שקל בשנה, כשאת החודשים ינואר עד נובמבר מסכמת תנובה עם גידול שתואם את זה של השוק כולו - 2.3%.