האם ועדת הכספים קיפחה את כל המגזרים חוץ מאשר החרדים?

עודד פורר, הנציג של ישראל ביתנו בוועדת הכספים, זוכר הטיה גורפת לטובת החרדים - בדקנו בטבלאות • המשרוקית של גלובס

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן
עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

ישיבות ועדת הכספים של הכנסת הן לרוב ממושכות ומשמימות. כמה טוב שיש לנו שם נציגים שידווחו מי קיבל וכמה - בהנחה שאפשר להאמין לדיווחים שלהם. בראשית השבוע שעבר אישרה הוועדה העברות תקציביות של כ-2.5 מיליארד שקל. בבוקר יום רביעי התראיין בגלי צה"ל עודד פורר, איש ישראל ביתנו בוועדה: "רק לפני יומיים, בדיל די לא קדוש ביניהם - בין אחמד טיבי לבין משה גפני - מעבירים…" הוא סיפר בהתרגשות, "ההעברות היחידות שהצליחו לעבור היו הכספים הקואליציונים של המפלגות החרדיות".

האם פורר מספר את כל האמת? בדקנו את ההודעה שפרסמה ועדת הכספים. חלק מהסעיפים הרבים על סדר היום נגעו לעודפי תקציב שהמשרדים ביקשו לנצל ב-2020. אחרים נגעו לסוגיה שפורר מלין עליה: בקשות של הממשלה להעביר כסף ממטרה אחת בתקציב המדינה למטרה אחרת, וטעונות אישור של הכנסת.

ההעברות הראשונות שנידונו אכן היו יישום של הסכמים קואליציוניים שנחתמו בעבר עם ש"ס. 26 מיליון שקל עברו מהאוצר לרשת מעיין החינוך התורני, ועוד 25 מיליון שקל לפעילות זהירות בדרכים, מכוח הסכם שנחתם עם המפלגה. אחר כך באה העברה לפי הסכם עם הבית היהודי: 48 מיליון שקל משורה של משרדים הוקצו לשיעורי נגינה בבתי ספר, למדרשה ליהדות וללימודי א"י ועוד.

נשארו כשני מיליארד שקל. מי קיבל אותם? כל מיני מגזרים. 170 מיליון שקל של רשות מקרקעי ישראל עברו לרשות לפיתוח הבדואים, כדי לפתח שכונות ברהט, שגב שלום, תל שבע ואבו תלול. 34 מיליון שקל של משרד הכלכלה הוקצו לקריית הסייבר בבאר שבע. 8 מיליון שקל ו-74 משרות של המשרד לביטחון פנים עברו למשרד הרווחה, כדי לשפר את הטיפול באסירים משוחררים. 2 מיליון שקל צנועים ממשרד החינוך הוסטו לציבור המזוהה עם ישראל ביתנו - לשיכון עולים קשישים, לתגבורים לילדי עולים ולעידוד עלייה. ואלה רק דוגמאות.

■ בשורה התחתונה: דבריו של פורר לא נכונים. חברי ועדת הכספים אישרו ב-2 בדצמבר להעביר מאות מיליוני שקלים גם ליישובים בדואיים, לנשים קרבנות אלימות, למיגון מבנים ולמטרות רבות אחרות.

הכול עובר, חביבי - העברות בולטות בוועדת הכספים
 הכול עובר, חביבי - העברות בולטות בוועדת הכספים

● תחקיר: ארן רונדל