טיוטת ההסכם מוכנה, והמכשול היחיד לממשלת אחדות - החסינות לנתניהו

ל"גלובס" נודע כי בין כחול לבן והליכוד יש כבר טיוטת הסכם ממשית, הקובעת כי נתניהו יהיה רה"מ עד חודש מאי, ואח"כ יפרוש ולא יכהן בתפקיד מיניסטריאלי או יהיה חבר בקבינט, אך יקבל עדכונים ביטחוניים ומדיניים ויוגדר "ראש ממשלה בנבצרות" • בינתיים נתניהו לא מתייחס לסוגיית החסינות

בני גנץ, בנימין נתניהו / כדיה לוי, מאיר אמירי
בני גנץ, בנימין נתניהו / כדיה לוי, מאיר אמירי

יומיים לפני נפילת הפור של בחירות שלישיות בתוך שנה נמשכים המאמצים להקמת ממשלה. האפשרות הראשונה של ממשלת אחדות נראית לכאורה כאפשרית מבין השתיים על רקע שורת הסכמות שאליהן הגיעו הצדדים ועל רובן דיווחנו ב"גלובס" כבר לפני כמה שבועות. כעת מתברר כי ההסכמות הגיעו לשלב מתקדם ביותר והמכשול הכמעט יחידי שנותר הוא סוגיית החסינות - או ליתר דיוק, הסירוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחייב כי לא ינסה לקבל חסינות מהכנסת.

בנאום בפתח ישיבת הסיעה היום, פנה גנץ ישירות לנתניהו: "אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות... אני קורא לך לעשות זאת עוד היום, כדי שנוכל לקיים משא ומתן ישיר". לטענת ראשי כחול לבן, הסירוב של נתניהו להתחייב לכך, מעיד כי בעצם ההסכמות עימו הן על הנייר בלבד וכי מרגע שתוקם הממשלה יפעל ללא לאות להשיג רוב לקבלת החסינות בוועדת הכנסת. מפלגות הגוש יתמכו בו, ואביגדור ליברמן, אם אכן תוקם ממשלת אחדות, לא פסל אפשרות כזו, בוודאי לא עקרונית. בכיר בליכוד אומר ל"גלובס" כי בקשת חסינות, אם תבוא, היא זכותו של ראש הממשלה, ואין זה מעניינה של כחול לבן להתערב בכך. לפי העמדות האלה, מדובר בוויכוח שיהיה קשה למצוא לו פתרון. אבל אם יפתר הדרך סלולה לממשלה.

הכיצד? מתברר כי בין שני הצדדים נוסחה כבר טיוטת הסכם ממשית, הקובעת כי נתניהו יהיה ראש ממשלה עד חודש מאי, ואחר כך יפרוש, ולא יכהן בתפקיד מיניסטריאלי או יהיה חבר בקבינט, אך יקבל עדכונים ביטחוניים ומדיניים ויוגדר "ראש ממשלה בנבצרות". כן נקבעו כללים להתנהלות של ראש הממשלה המכהן, גנץ או נתניהו, מול השרים, כולל מגבלות על פיטורים. בד בבד נקבע מנגנון קבלת החלטות בסוגיות עקרוניות כמו דת ומדינה, כשבמרכזו, תקופת ביניים ללימוד הנושאים השונים ולהגעה לפתרונות בהידברות, תוך התבססות על הסטטוס קוו אך עם שינויים בהתאם להתפתחויות במדינה. יאמר כאן כי המפלגות החרדיות גילו גמישות לא מעטה בגיבוש ההבנות האלה. בנושא זה ובנושאים אחרים כמו ההצבעות על הקמת הממשלה, נקבע כי קיימת אפשרות מוסכמת של מתן חופש הצבעה לחברי כנסת מכל הצדדים, ובלבד שההצעות הממשלתיות יעברו.

בכירי כחול לבן מפולגים

בליכוד ובגוש, למעט סוגיית החסינות, קיבלו את ההסכמות. אלא שבכחול לבן הקוקפיט מפולג. לפי גורמים המעורים במשא ומתן, הדמות המובילה בכחול לבן היא ח"כ גבי אשכנזי התומך ודוחף לאישור ההסכמות. לאשכנזי יכולת מוכחת ליצור קשרים אישיים מצוינים, ועם היכולת הזו הוא הצליח מהר מאוד להתחבב על גורמים פוליטיים מכל קצוות המערכת הפוליטית, מאנשי ש"ס הרואים בו את המנהיג שאחרי נתניהו דרך רפי פרץ הקצין הטייס, ואל אנשי העבודה עומר בר לב ועמיר פרץ. הקשרים הללו סייעו לרבות מההבנות עם הצדדים במו"מ החרדים ואנשי הליכוד. הוא רואה לנגד עיניו את המשבר שאליו מידרדרת המדינה בשל הבחירות והוא נשמע אומר גם בשבוע שעבר בפגישות עם גורמים פוליטיים כי "לא יהיו בחירות - תהיה ממשלה", ולפחות הוא נלחם על כך עד לרגע האחרון.

מנגד נמצא יאיר לפיד המתנגד לכל פשרה ובעצם מוביל לבחירות מתוך הנחה כי בחירות ישפרו את מצבה של המפלגה וכתבי האישום נגד נתניהו יעשו את שלהם. לפיד, אולי כדי לנקות עצמו מהטענה כי הוא פועל ממניעים אישיים, הודיע היום כי הוא מוותר על הרוטציה בהסכם עם גנץ. בקרבתו אומרים כי מדובר בצעד הסותם את הגולל על ממשלת אחדות כעת.

בוגי יעלון הרביעי בקוקפיט, הליכודניק לשעבר, היה מוכן בשלב מסוים לקבל את עמדת אשכנזי אבל בשבועות האחרונים, ובעיקר לאחר הפגישה של גנץ עם נתניהו בשבוע שעבר, הצטרף ללפיד בהתנגדות. מי שמנסים לשכנעו הם אנשי ליכוד חבריו, יועז הנדל וצבי האוזר ועימם רוב חברי הכנסת של כחול לבן, שאינם מיש עתיד, תומכים באחדות ובעמדת אשכנזי.

ומה המניע של נתניהו להתעקש על התחלת הכהונה? לאחר הקביעה כי המשפט יתנהל כמעט סופית בבית המשפט המחוזי בירושלים (ולא מן הנמנע כי היועץ מנדלבליט החליט על כך כדי לסייע למו"מ הפוליטי), נתניהו לכאורה קיבל את שלו. אבל הוא מתעקש. בסביבתו הסבירו השבוע כי מדובר ברצון להשלים כמה צעדים מדיניים ובטחונים חשובים. החלת הריבונות בבקעת הירדן למשל, והחלטה סופית בעניין פרויקט ביטחוני בהיקף רחב מאוד, ועתיר תקציבים. ייתכן, אבל לפי אחד מהשרים המכירים את נתניהו היטב, מדובר גם בעניין רגשי ואישי. נתניהו, לדבריו, רוצה לצאת עם כבוד למשפטו, ממשרת ראש הממשלה, עם מה שקרוי באנגלית "דיגניטי" וראש מורם, ולא שיובל למשפט כאחד האדם. "זה חשוב לו, וההתנגדות של כחול לבן לכך מעידה כי הם בעיקר רוצים עוד בחירות". ועוד נקודה, נתניהו מאמין כי היותו במעמד ראש ממשלה עד לרגע האחרון, יאפשר לו להגיע להסדר עם הפרקליטוות, הסדר טיעון או משהו דומה. בכחול לבן יסכימו כנראה להסדר כזה, אם נתניהו יוותר על החסינות.

מאמצים גם מול ליברמן

אחר הצהריים, לאחר הודעת לפיד על הויתור על הרוטציה, ודרישת גנץ הפומבית לויתור על החסינות, נתניהו הגיב: "גנץ ולפיד, די עם התרגילים השקופים שנועדו להסיט את תשומת הלב מכך שאתם מסרבים להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה שתכונן ברית הגנה עם ארה״ב ותספח חלקים נרחבים של יהודה ושומרון. כיוון שלפיד וגנץ מתמידים בסירובם ועוסקים רק בספינים חלולים, נותרה רק אפשרות אחת למנוע בחירות מיותרות: אני קורא לאביגדור ליברמן להיכנס למו"מ מואץ ב-48 השעות שנותרו כדי להקים ממשלת לאומית חזקה לישראל".

כלומר קריאה לליברמן, שוב הביתה. ליברמן אמור להשתתף הערב בכנס של פעילי ליכוד בכירים הקוראים לו בדיוק את זה, שוב הביתה לליכוד, ונקים יחד ממשלה.

במגעים עמו מעורבת חברת הכנסת איילת שקד המנסה לשכנע את אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, להקים שוב ממשלה עם נתניהו והימין. לדבריה המאמצים בעיצומם. אבל בצד החרדי לא מוכנים לגלות את אותה גמישות שגילו קודם לכן, בשל החרפת ההתבטאויות של ליברמן נגדם בשבועות האחרונים. ליברמן, שפגש את חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה במסדרון בכנסת ואף החליף עמו בדיחות, לא מוכן בינתיים לוותר על דרישותיו בענייני דת ומדינה כמו חוק הגיוס המלא, והחרדים, לא מוכנים לדון על כך בשל משבר אמון עמוק עמו.

ומה עכשיו? במגעים מעורבים יועצים פוליטיים מנוסים, לפחות שניים מהם עורכי דין, והם ניסחו כבר את ההסכמות, אבל גם מנסים למצוא נוסחאות פתרון לעניין החסינות. אם יצליחו, לביטוי מעשה קסמים, תהיה הגדרה חדשה.

ואם לא? למרות חוסר התוחלת בבחירות על רקע הסקרים המורים כי אין שינוי במפת הגושים, היום בכנסת כבר הסכימו על התאריך המיועד, יום שני 2/3/20 ו' באדר, ויו"ר הכנסת אדלשטיין הודיע כי אם לא תהיה הסכמה לממשלה, ביום רביעי יובא חוק הבחירות הזה לאישור הכנסת בשלוש קריאות.