מכה לטראמפ: מבקר משרד המשפטים קובע כי העילה לחקירת הנשיא – מוצדקת

המבקר מפריך את טענותיו של נשיא ארה"ב כי החלטת ה-FBI לחקור אותו נבעה מסיבות פוליטיות ונועדה לחבל בממשלו • עם זאת, המבקר מוצא פגמים משמעותיים בדרך שבה נוהלה החקירה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס

במכה לדונלד טראמפ, קובע המבקר הכללי של משרד המשפטים האמריקאי כי העילה לחקירת נשיא ארה"ב בחשד שסייע למעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות - מוצדקת. המבקר מפריך טענות של טראמפ ותומכיו, שקיבלו תהודה חזקה בפוקס ניוז, שלפיהן החלטת ה-FBI לחקור את הנשיא נבעה מסיבות פוליטיות ונועדה לחבל בממשלו.

קביעת המבקר הכללי, בעיצומה של יזמת האימפיצ'מנט נגד טראמפ בבית הנבחרים, גוזלת מהרפובליקאים את אחד מהטיעונים המרכזיים שלהם: הדמוקרטים מתנכלים לנשיא באופן שיטתי במאמץ להדיחו ממניעים פוליטיים תוך התעלמות מצו הבוחרים.

בידי ה-FBI נמצאו ראיות מספיקות להשקת החקירה נגד טראמפ ומטה הבחירות שלו, קובע דוח המבקר. הפעלת סוכנים סמויים כדי ליצור קשר עם אנשי מטה הבחירות לא הייתה אפוא "ריגול", כפי שטוענים תומכי טראמפ, אלא פעילות לגיטימית של חוקרים פדרליים.

יחד עם זאת, דוח המבקר קובע כי נמצאו ראיות לפגמים משמעותיים בדרך שבה נוהלה החקירה: יישום לא נאות של צווי בית משפט מיוחד שאישר האזנות חשאיות לאחד מהיועצים במטה הבחירות, קאטר פייג'. המבקר מצא כי עורך דין נמוך-דרג שינה שלא כדין מסמך של החקירה. המבקר ממליץ להעמיד לדין את עורך הדין.

"אנו מודאגים עמוקות מהעובדה שנעשו כל-כך הרבה שגיאות בסיסות ומשמעותיות על-ידי שלושה צוותי חקירה באחת מהחקירות הרגישות ביותר של ה-FBI... למרות שהחוקרים ידעו שהצעדים שנקטו ייבדקו בשלב מאוחר יותר", כתב המבקר הכללי.

המבקר הכללי, מייקל הורוביץ, פנה לגופים מודיעיניים פדרליים וכן לתובע מיוחד נוסף, ג'ון דורהאם, שמנהל חקירה נפרדת, על-פי הוראת שר המשפטים, בנסיבות החקירה נגד טראמפ. כל אלה מסרו למבקר הכללי כי לא עלה בידם למצוא ראיות לטענות של גורמים ימניים, שלפיהן סוכנויות מודיעים אמריקאיות ניסו לטמון פח לטראמפ. 

דוח המבקר הכללי חושף את שיטות העבודה של הבולשת הפדרלית. מתברר כי אנשי מטה הבחירות של טראמפ "הופצצו" על-ידי סוכנים סמויים של ה-FBI שניסו למצוא האם המטה אכן שיתף פעולה עם עם גורמים רוסיים. המבקר מציין כי טקטיקה זו עולה בקנה אחד עם נהלי החקירה המקובלים בבולשת במקרים דומים.

הדוח המקיף - 434 עמודים - מדגיש את אחת מהשאלות החשובות שהפנה המבקר הכללי לתובע המיוחד דורהאם ולגופים המודיעיניים: האם "פרופסור" ממלטה, ג'וזף מפסוד, שיצר קשר עם יועץ במטה בחירות הבחירות של טראמפ, ג'ורג' פאפאדופולוס, ומאוחר יותר תואר כאיש קשר של המטה לרוסיה, היה בעצם סוכן חשאי של גוף מודיעיני אמריקאי. כל גופי המודיעין האמריקאים השיבו בשלילה: "הפרופסור" לא נמנה עם סוכניהם.

כצפוי, טראמפ בחר להתעלם מהממצא העיקרי של הדוח - שלא הייתה שום קנוניה פוליטית לחבל בממשלו - ולהדגיש את חלקי הדוח שמצאו חן בעיניו. הוא אמר אמש כי ממצאי דוח המבקר הכללי מראים שהיה "מאמץ להפיל" את הממשל על סמך השגיאות שעשו החוקרים. "הם (החוקרים) בדו ראיות ושיקרו לבית המשפט", טען הנשיא. "זה היה ניסיון הפיכה ואנשים רבים היו מעורבים בו".

גם שר המשפטים האמריקאי וויליאם באר הצהיר הערב כי ממצאי הדוח מראים שה-FBI ניהל "חקירה חודרנית נגד מטה הבחירות של מועמד לנשיאות על סמך חשדות שאין להם כמעט בסיס ושאינם מצדיקים, לדעתי, את צעדי החקירה שננקטו".