הדמוקרטים: נתמוך בהסכם סחר חדש לאמריקה הצפונית, במקום נפט"א

המשמעות: ממשל טראמפ קיבל את דרישות הדמוקרטים בתחומי הגנת הסביבה, הגנה על זכויות עובדים, אכיפה ותקנות לקביעת מחירי תרופות • תמיכת הדמוקרטים תעניק ניצחון גדול לטראמפ: השגת תחליף לנפט"א הייתה אחת מהבטחותיו המרכזיות במערכת הבחירות לנשיאות

ננסי פלוסי / צילום: רויטרס
ננסי פלוסי / צילום: רויטרס

ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים, הודיעה הערב (ג'), כי הדמוקרטים יתמכו בהסכם סחר חדש לאמריקה הצפונית. הסכם זה, שיסדיר את הסחר בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו, יחליף את ההסכם הקודם בין מדינות אלה, שהיה ידוע בראשי התיבות NAFTA. ההסכם החדש יכונה USMCA, ראשי התיבות באנגלית של ארה"ב, מקסיקו וקנדה.

תמיכת הדמוקרטים תקדם ניצחון גדול לדונלד טראמפ: השגת תחליף לנפט"א הייתה אחת מהבטחותיו המרכזיות במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016.

הבית הלבן קבל עד עתה, כי הדמוקרטים חוסמים את ההסכם החדש מסיבות פוליטיות, כלומר כדי למנוע מטראמפ הישג פוליטי.

המשמעות היא, שממשל טראמפ קיבל את דרישות הדמוקרטים בתחומי הגנת הסביבה, הגנה על זכויות עובדים, אכיפה ותקנות לקביעת מחירי תרופות. לא ברור מה מהות השינויים שהדמוקרטים קיבלו, אך מנהיגים דמוקרטים אמרו בעבר, כי תנאי להסכמתם להעמיד את נוסח ההסכם החדש להצבעה בבית הנבחרים הוא הסכמת הממשל לקבוע את הפרמטרים לאכיפה יעילה של ההסכם, לרבות הסעיפים שיקרים לליבם של הדמוקרטים.

לא מן הנמנע שההצבעה על ההסכם תיערך בשבועות הקרובים, אולי ב-19 בדצמבר, למחרת ההצבעה על האימפיצ'מנט שמתוכננת במליאה בית הנבחרים. פלוסי אמרה בעבר, שהיא אינה מעוניינת שההצבעה על האימפיצ'מנט תהיה הפעילות האחרונה של המחוקקים הדמוקרטים לפני פגרת חג המולד וראש השנה האזרחית.

ההצבעה על USMCA תחסן את הדמוקרטים מפני האשמות של רפובליקאים שהמפלגה הדמוקרטית שואפת להכשיל את הנשיא ולא תעניק לו הישג פוליטי גם כאשר מדובר בהסכם שמקדם את האינטרסים הכלכליים של ארה"ב.

פדרציית האיגודים המקצועיים הגדולה ביותר בארה"ב, CIO-AFL, הודיעה על תמיכתה בהסכם החדש. זו הפעם הראשונה מזה כמעט 20 שנה שהפדרציה הזו מסכימה לתמוך בהסכם סחר בין ארה"ב למדינות אחרות.